Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i blant annet lærerutdanning.

Published Sist oppdatert

Mann står ved tavle full av matematiske formler
(Illustrasjonsfoto: Getty Images)

MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking) tar sikte på å utvikle kunnskap om lærings- og vurderingsprosessene i algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole, primært innen matematikk og naturfag. MASCOT er organisert som et samarbeidsprosjekt basert på et langtidssamarbeid mellom lærere, studenter og forskere. Den overordnede forskningstilnærmingen er design-basert forskning (design-based research).

Les mer om prosjektet her

Samarbeidspartnere:

  • OsloMet
  • Kalle Jutti University of Helsinki 
  • Jari Lavonen University of Helsinki 
  • Anni Loukomies University of Helsinki
  • Ari Myllyviita Kulosaari secondary school 
  • Aleksi Markkanen Viikki teacher training school 
  • Erika Perttuli-Borobio
  • Thomas Frågåt Høyskolen Innlandet 
  • Kristin Ebbesen Høyskolen Innlandet 
  • Vibeke Schrøder Københavns Professionshøjskole 
  • Mads Middelboe Rehder Københavns Professionshøjskole 
  • Thilde Emilie Møller Københavns Professionshøjskole
  • Vigernes skole 
  • Fagerlund skole 
  • Refstad skole
  • Vollebekk skole

Prosjektleder er Louise Mifsud, professor ved OsloMet