Studieavgift for studenter fra utenfor EU, EØS og Sveits

Studenter med statsborgerskap fra et land utenfor EU/EØS og Sveits må betale studieavgift i Norge. Denne siden gjelder for studenter som skal søke opptak til fakultetet for utøvende kunstfag.

Fakultet for utøvende kunstfag, campus Bjergsted. Foto: Marius Vervik

I desember 2022 besluttet den norske regjeringen å innføre studieavgift for internasjonale studenter som kommer fra et land utenfor EU/EØS og utenfor Sveits.

Prisen per studieår (to semestre) for hvert program er tilgjengelig på informasjonssiden.

Studieavgiften kommer i tillegg til 137 907 NOK (kan endres) som kreves av Utlendingsdirektoratet (UDI) som bevis på din økonomiske evne til å dekke levekostnadene dine i Norge. Les mer om andre krav og rutiner her: visum og studietillatelse (på engelsk).

Unntak

Noen studenter kan være kvalifisert for fritak fra studieavgift. Hvis du er kvalifisert for unntak, må du legge ved ekstra dokumentasjon enten fra Lånekassen, som viser din berettigelse for lån og stipend, eller et vedtaksbrev fra UDI som angir din bostatus i Norge. Vær oppmerksom på at denne studielånet/stipendet er tilgjengelig bare for de som oppfyller kriteriene angitt på Lånekassens nettside. For mer informasjon angående søknadsprosessen for Lånekassens studielån/stipend, vennligst sjekk Lånekassen.

Hvis du er kvalifisert for unntak, må du levere den relevante dokumentasjonen innen 1. juni. Du vil motta instruksjoner om hvordan du søker om unntak via e-post i tilfelle du mottar og aksepterer tilbudet om opptak.

Mer om Fakultetet for utøvende kunstfag