Grønn dag: Kunnskap om UiS sine grønne satsinger kan gi deg el-sykkel!

Studenter og ansatte inviteres med i grønt kunnskapsmesterskap på Grønn dag 5. oktober. Den som på slutten av dagen har funnet ut mest vinner en el-sykkel. (Tips: Sjekk standene på Grønn dag i Arne Rettedals hus og last ned appen Hidden.)

Publisert Sist oppdatert

Direktør i Avdeling for bygg- og arealforvaltning Frode Alvheim vil kjøre en Kahoot for studenter og ansatte med spørsmål om UiS sine grønne satsinger. Vinneren får en el-sykkel.

Tirsdag 5. oktober ønsker Universitetet i Stavanger (UiS) og Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS) å skape bevissthet og engasjement for grønn campusutvikling og arbeidet for å få ned egne CO2-fotavtrykk.

Se programmet for Grønn dag.

Alle ansatte og studenter er velkommen til å være med å utforske og oppleve det som skjer i og utenfor Arne Rettedals hus, Universitetsbiblioteket og Lyspæren denne dagen.

Ansatte og studenter som deltar og gjør seg kjent med UiS sine grønne satsinger, kan delta i en Kahoot hvor de har muligheten til å vinne en el-sykkel.

Grønn campus-omstilling

UiS har mål om å bidra til grønn omstilling og å være et åpent og attraktivt universitet med et godt student- og arbeidsmiljø. Universitetets egen campusutviklingsplan støtter opp om dette ved å legge til rette for flere studentboliger på campus, mer sykling og mer bruk av buss – i tillegg til at campus skal bli grønnere i form av økt biologisk mangfold og mer ville vekster.

Både UiS og SiS er Miljøfyrtårn og holder regnskap med egen miljøstatistikk. På Grønn dag får du vite mer om dette arbeidet. UiS-rektor Klaus Mohn og administrerende direktør i SiS Elisabeth Faret forteller om tiltak for å gjøre universitetet og campus mer bærekraftig. Kolumbus-direktør Odd Aksland vil også være til stede for å fortelle om Kolumbus arbeid med klimavennlige mobilitetsløsninger.

Du vil også kunne få med deg en duell mellom to sykkel-entusiaster: Er det trø-sykkel eller el-sykkel som gjelder?

Finn info ved å bevege deg på campus med appen Hidden

Studentene ved fjernsyns og multimedieproduksjon har laget filmer, bilder og tekster om grønn omstilling og bærekraft som alle kan se og oppleve ved å ta i bruk appen Hidden.

Last ned Hidden på din mobil.

Nora Storebø og Lone Nyløkken
Vitassene Nora Storebø og Lone Nyløkken har lagt inn studentenes filmer i Hidden.

– Studentene har jobbet med å gi en ekstra opplevelse til dem som beveger seg rundt på campus. Ved å ta i bruk appen kan folk finne historier og informasjon dersom de beveger seg litt rundt på universitetsområdet, forklarer Lone Nyløkken. I samarbeid med Nora Storebø har hun den siste tiden jobbet med å legge inn studentenes filmer og materiale i appen Hidden.

I appen er det et kart over campus Ullandhaug. Når du nærmer deg et punkt på kartet, låser du opp og får muligheten til å vite mer.

– På kartet ser du hvor de skjulte fortellingene befinner seg, men det er først når du kommer fram til punktet at du får hele historien. Det er litt som Pokemon Go, forklarer Storebø.

Vinn el-sykkel!

De som har utforsket filmene på Hidden samt standene på Grønn dag og gjort seg kjent med hva UiS, SiS og Kolumbus gjør for å bli grønnere, kan delta i en Kahoot på slutten av dagen hvor de har muligheten til å vinne en el-sykkel.

Frode Alvheim, direktør i Avdeling for bygg- og arealforvaltning, vil kjøre Kahooten som har spørsmål hentet fra det som skjer på Grønn dag, materialet i Hidden og fra standene i foajeen i Arne Rettedals hus.

Det er Avedeling for bygg- og arealforvaltning som arrangerer Grønn dag i samarbeid med blant andre Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt, Studentsamskipnaden i Stavanger og Kolumbus.

Tekst: Karen Anne Okstad