Pedagogisk ledelse og progresjon i praksis

Hvordan sikrer man progresjon i pedagogisk ledelse i undervisningen på campus og i praksisstudiene? Det er et av spørsmålene dette prosjektet tar for seg – og både praksislærere, studenter og hele barnehagens personale er involvert.

Barnehagelærer i en sandkasse holder begeistret opp en meitemark foran fire barn i regntøy.
Fra Jåttå barnehage. Foto: Marie von Krogh
  • Prosjekt: Pedagogisk ledelse og progresjon i praksis - PLOPIP
  • Prosjektledere: Inger Benny Espedal Tungland og Kjersti Lønning Velde, UiS

Universitetsbarnehagesatsningen har som overordnet mål å skape en sterkere profesjonsutdanning. Barnehagelærerutdanning er en lederutdanning og pedagogisk ledelse skal være til stede gjennom hele studieforløpet som teori og praksis (Udir, 2018).

Spørsmål om hvordan progresjon kan sikres i pedagogisk ledelse i undervisningen på campus og i praksisstudiene er sentrale i prosjektet. Samtidig er det vesentlig å sikre at praksisoppgavene til studentene utformes slik at praksislærer har et grunnlagt for veiledningssamtaler preget av at studentene får mulighet til å tolke og forstå det som skjer i praksis og i barnehagelærerarbeidet.

En bærekraftig utdanning forstås som en utdanning der studentens evne til å tenke kritisk, handle etisk og å vise solidaritet er grunnleggende. I prosjektet prøver vi ut nye praksisoppgaver i partnerskap, forstått som et likeverdig samarbeid mellom partene. PLOPIP er det første FoU-prosjektet som ble satt i gang i universitetsbarnehage-satsningen. I så måte er studien også en pilotering av partnerskapsarbeidet.

Studien er forankret i Sosiokulturelle perspektiv, samskaping, deltakelse og medvirkning er sentralt. Likesom Språkets betydning for profesjons kvalifisering – (Wertsh 1998; Säljø 2001, 2001, 2006; Vygotskij 2001), og at profesjonell identitet tilegnes gradvis i praksisfellesskap (Wenger 1998).

Aksjonsforskning

Aksjonsforskning benyttes som metode. Både praksislærere, studenter og hele barnehagens personale er involvert. Studenter som deltar har aktivt søkt seg til universitetsbarnehagen og er motivert for å være medforskere i prosjektet. Personalet har selv løftet fram ord som de finner meningsfulle for å kunne lede seg selv i arbeidet. De har løftet frem ordene: struktur, refleksjon og selvinnsikt.

De foreløpige resultatene viser at studenter, og praksislærerne finner ordene meningsfulle som grunnlag for å drøfte teoretiske perspektiv og gir dem innhold slik at det kan bli meningsfulle begrep, og at veiledningen preges av felles læring og samhandling.

Prosjektet ble presentert på en nasjonal samling for lærerutdannings-/universitetsbarnehager våren 2023 der temaet var aksjonsforskning. Sammen med Dag Husebø, professor ved UiS som stod for den teoretiske delen, ble prosjektet presentert som et eksempel på aksjonsforskning i praksis og fikk positiv respons.