Elisabeth Emilie Sefranek Rongved

Kommunikasjonsrådgiver

Lesesenteret
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
OD B-24161

Bio

Jeg er kommunikasjonsrådgiver ved Lesesenteret, hvor jeg siden 2015 har jobbet med formidling av forskningen ved senteret opp mot våre primære målgrupper, som er lærere i barnehage og skole, utdanningsmyndigheter og andre som er interessert i lesing og leseforskning. 
Jobben innebærer å skrive redaksjonelle saker for Uis.no og Forskning.no, utvikle kommunikasjonsstrategier og handlingsplaner, drive våre sosiale medier, medietrening, mediekontakt, og annet kommunikasjonsarbeid i ulike kanaler og flere sjangere. 
Jeg er også involvert i fakultetet for utdanningsvitenskap og humaniora sin TV-satsing Læring for livet hvor jeg var programleder i 2021.  
Jeg er utdannet journalist fra La Trobe University, og har tidligere jobbet som journalist og som redaktør og tekstforfatter i reklamebyrå. Jeg tar for tiden master i språk og kommunikasjon og profesjoner ved NTNU.

Kontakt meg gjerne dersom du ønsker informasjon om forskningen og aktivitetene ved Lesesenteret, eller dersom du trenger å komme i kontakt med noen av våre flinke forskere og fagpersoner.

 

 

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Støle, Hildegunn; Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Toft, Trond Egil

      (2017)

      Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

      ISBN 82-7649-085-9.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

      ISBN 978-1-5262-0628-2.

      s.120-135.

    • Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Toft, Trond Egil

      (2016)

      Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

      ISBN 82-7649-085-9.

  • Formidling
    • Bakken, Arild Michel; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2023)

      Fostering students engagement for writing through international collaboration.
    • Nygard, Arne Olav; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2023)

      Elever kan bli lurt av falske Wikipedia .

    • Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Mitchell, Monica Gundersen

      (2022)

      Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker.

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Muntlig aktivitet: Elever sier ofte det læreren vil høre .

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

    • Nygard, Arne Olav; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Elever kan bli lurt av "fake" Wikipedia.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Skravling, latter og diskusjon i timene er bra for læring .

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen.

    • Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Hoel, Trude

      (2022)

      Vi ber barnehagelærere dele sin kunnskap om lesing i barnehagen.

    • Hansen, Joakim Evensen; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Kvalitet i barnehagen.

    • Lunde, Svanaug; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - SFO.

    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - mobbing i barnehagen.

    • Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - ungdom og lesing.

    • Lunde, Svanaug; Ofstad, Gunn Helen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - overgang fra barnehage til skole.

    • Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Støle, Hildegunn

      (2021)

      Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

      Volum online.

    • Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Sosial bakgrunn er viktigere for lesing enn å snakke norsk hjemme.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

    • Lundetræ, Kjersti; Tharaldsen, Kjersti Balle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2020)

      Læring for livet.

    • Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2020)

      Hva skjer med lesestunden når papirboken byttes ut med nettbrett?.

    • Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2020)

      Å lese med unger er en kjempeviktig ting!.

    • Jensen, Maria Therese; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Når syvåringer føler seg likt av læreren, går lesingen bedre.
    • Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Rask bokstavlæring gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere.
    • Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Rask tilgang til bokstavene gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere.
    • Andersen, Joachim Kolnes; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Engasjerte forskningsassistenter på vei ut i klasserommene.
    • Uppstad, Per Henning; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      - Vi kunne endret hele situasjonen.
    • Jensen, Maria Therese; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Når syvåringer føler seg likt av læreren, går lesingen bedre.
    • Uppstad, Per Henning; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Slik lykkes du med lesespill i begynneropplæringa.
    • Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2019)

      Voksnes samtaler med de minste barna i barnehagen er viktig for språkutviklingen.
    • Rongved, Elisabeth; Walgermo, Bente R.

      (2018)

      Disputas om motivasjon for lesing i første klasse.
    • Rongved, Elisabeth; Esmaeeli, Zahra

      (2018)

      Fersk doktorgrad om barn med familierisiko for lese- og skrivevansker.
    • Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

      (2018)

      Lese- og skrivevansker: Intensive forebyggende tiltak nytter.

    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Slik kan lese- og skrivevansker forebygges allerede fra første klasse.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Lærernorm fra høsten fører til endringer i Two Teachers.
    • Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Gode tips til leseleksa.
    • Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Den samme leseleksa passer ikke for alle .
    • Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Sett av tid til elevenes egen lesing! .
    • Støle, Hildegunn; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster.
    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Disputas om språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna..
    • Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Leseråd for travle familiar .
    • Gunnerud, Hilde Lowell; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Gjør viktige funn om flerspråklige barns språk .
    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Lykkes med meningsfull skriving i første klasse.
    • Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?.
    • Mangen, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      - Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir.
    • Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse.
    • Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Disputas om utvikling av litterær kompetanse i ungdomsskolen.
    • Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Dårlige e-bøker går ut over barna .
    • Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Stener kan ikke flyve: Om digitalisering av skolen.

    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen.
    • Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .
    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys?.
    • Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Kunnskap om lærertetthet.
    • Billington, Mary Genevieve; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Er det på tide å endre dagens voksenopplæring?.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Bli forskningsassistent i Two Teachers!.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Sjekk hvor og når brukerkonferansene blir arrangert.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Klassestørrelse og lærertetthet – hva er forskjellen?.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Digital læring på Nordic Edge.
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Det viktige blikket for hvert barn.
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      10 år med verdifull kunnskap om barns utvikling.
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling.
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Solem, Ida Heiberg; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      "Det matematiske barnet"-klassiker i ny utgave.
    • Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Et vellykket førsteår i Two Teachers.
    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

      (2017)

      Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.
    • Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Er det viktig med to lærere i klasserommet?.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.
    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Funn fra Stavangerprosjektet i internasjonalt tidsskrift.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      PC i klasserommet får elever og lærere til å tenke nytt.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      – Elevene må få tilgang på teknologi i klasserommet.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.
    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Pupils’ critical view of literature education.

    • Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Tar skolen bort barnas fortellerglede?.

    • Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

      (2016)

      Hva skjer når elevene får flere lærere?.

    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Children’s risk of reading and writing difficulties can be identified early.
    • Hoel, Trude; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      First graders can read like experts.

    • Rongved, Elisabeth; Hoel, Trude

      (2016)

      Barnehagebarns fortellerkunnskap er en verdifull kompetanse.

    • Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Flinkere til å observere.

    • Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Førsteklassinger kan lese som eksperter..

    • Rongved, Elisabeth; Jølbo, Bjørg Danielsen; Færevaag, Margaret Klepstad

      (2016)

      Observasjon i barnehagen ga flinkere ansatte.

    • Rongved, Elisabeth

      (2016)

      På tide med klarhet om lesing i barnehagen.

      Utdanning.

      ISSN 1502-9778.

    • Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Skal forske på effekten av flere lærere i klasserommet.

    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Skoleutvikling i skyggen av blyanten.
    • Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Skoleutvikling i skyggen av blyanten.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Djevojčice su u dobi od dvije godine društvenije i neovisnije od dječaka.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independente desde criança.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Двухлетние девочки опережают мальчиков.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer henger ikke med i leken.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Toåringer med dårlig språk faller utenfor sosialt.

    • Rongved, Elisabeth; Bergersen, Vibeke

      (2015)

      Lesevanene i hjemmet utslagsgivende for barns leseferdigheter.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Rongved, Elisabeth; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Computer Games Can Help Identify Dyslexia In Minority Students.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen.

    • Rongved, Elisabeth; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Computer games can pick up dyslexia in minority pupils.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Kindergarten boys less interested in language activities, study indicates.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Toddlers who have poor motor skills may be bad in math, research reveals.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      God motorikk kobles til gode matteferdigheter hos små barn.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Two-year-olds with poor motor function display poor mathematical skills.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill

      (2015)

      Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind selbstständiger!.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor leken.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Toddlers With Poor Language Skills Fall Behind in Play.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      - Språksvake barn faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Ny norsk forskning: Språksvake toåringer faller utenfor sosialt.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake barn faller utenom leken.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      An insight into children’s early development.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Var du en haj til at samle lego-klodser? Børn med god motorik har nemmere ved at regne den ud.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Småbørn med god motorik er bedre til matematik.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Svak motorikk kobles til svake matematikkferdigheter.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes zijn beter dan jongens.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Toft, Trond Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Stavangerprosjektet får internasjonal oppmerksomhet.
  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      "Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway