Hildegunn Støle

Førsteamanuensis i lesevitenskap

Hildegunn Støle

Kontakt

Telefon: 51833274

E-post: hildegunn.stole@uis.no

Rom: HG R-303

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Hildegunn Støle er førsteamanuensis på Lesesenteret, hvor hun har vært ansatt siden 2012. Støle underviste i norsk og engelsk i videregående yrkesfaglig skole i mange år, og interessen for språk førte til en PhD i engelsk historisk pragmatikk. Hennes forskningsinteresser er fremdeles undervisning og språk, men også effekter av boklesing og digitale medier i leseopplæring.
Støle jobber i den norske PIRLS-gruppa (Progress in International Reading Literacy Study). PIRLS er en internasjonal leseundersøkelse som gjennomføres hvert 5. år blant 10-åringer.
Utover den positive effekten som mengdelesing har på leseferdighet, er Støle interessert i psykologiske effekter, som innlevelse, selvbilde, perspektivtaking og empatisk ferdighet, i tråd med LK20s tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring og Demokrati og medborgerskap.
Sammen med Hoem og Mangen er Støle prosjektleder i innovasjonsprosjektet DigUp som i samarbeid med Jærskulen utvikler et digitalt verktøy for undervisningsplanlegging. Støle og Mangen leder også Grensesnitt/Interfaces, som er et nettverk av forskere med interesse for digitalisering i et livslangt læringsperspektiv, fra barnehage til høyere utdanning.
Støle var nasjonalt medlem i EU COST-nettverket e-READ, og har publisert mest internasjonalt. Støle underviser tidvis på videreutdanning for lærere og på praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag- og ettfagslærere.

For oversikt over publikasjoner: ORCID eller se profil på Researchgate

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Knud; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn

(2024)

PIRLS 2021 : Hovedresultater i lesing. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.34-54.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-03

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Foldnes, Njål

(2024)

Tekstene i PIRLS 2021 : Hvor godt liker elevene tekstene, og hvordan presterer de på oppgavene?. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.180-202.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-10

Knudsen, Knud; Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Mulige drivkrefter bak nedgangen i leseforståelse hos norske tiåringer. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.224-241.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-12

Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Foldnes, Njål

(2024)

Leseprøve på papir og digitalt : Hva viser PIRLS 2021?. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.203-223.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-11

Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Schwippert, Knut

(2020)

Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study.

Computers & Education.

ISSN 0360-1315.

Volum 151.

DOI: 10.1016/j.compedu.2020.103861

Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Frønes, Tove Stjern; Thomson, Jenny

(2018)

Digitisation of reading assessment. I: Learning to read in a digital world.

John Benjamins Publishing Company.

ISBN 9789027201225.

s.205-224.

DOI: 10.1075/swll.17

Støle, Hildegunn

(2018)

Why Digital Natives Need Books: The Myth of the Digital Native.

First Monday.

ISSN 1396-0466.

Volum 23.

Hefte 10.

DOI: 10.5210/fm.v23i10.9422

Schulz-Heidorf, Katrin; Støle, Hildegunn

(2018)

Gender differences in Norwegian PIRLS 2016 and ePIRLS 2016 results at test mode, text and item format level.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 4.

Hefte 1.

s.167-183.

DOI: 10.23865/njlr.v4.1270

Mangen, Anne; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmičová, Anežka; Nilsson, Kersti; Steenberg, Mette; Støle, Hildegunn

(2018)

Empathy and literary style : A theoretical and methodological exploration.

Orbis Litterarum.

ISSN 0105-7510.

Volum 73.

Hefte 6.

s.471-486.

DOI: 10.1111/oli.12193

Kuzmičová, Anežka; Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

(2017)

Literature and readers’ empathy: a qualitative text manipulation study..

Language and Literature.

ISSN 0963-9470.

Volum 26.

Hefte 2.

s.137-152.

DOI: 10.1177/0963947017704729

Rønneberg, Vibeke; Støle, Hildegunn

(2014)

Lesing i engelsk. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.167-179.

Bøker og kapitler

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Innledning. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.13-18.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-01

Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.

(2024)

Implikasjonar av funn frå PIRLS 2021. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.242-248.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-13

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Hovig, Johanne Birgitte; Huru, Christina; Hadland, Trond

(2023)

Norske tiåringers leseforståelse. PIRLS 2021 - Kortrapport..

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7649-086-2.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2022)

Norway: Education Policy and Curriculum in Reading. I: PIRLS 2021 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading.

ISBN 978-1-889938-66-0.

Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2017)

Rapport: Nasjonal prøve i lesing for 5. trinn 2016.

Støle, Hildegunn; Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Toft, Trond Egil

(2017)

Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

ISBN 82-7649-085-9.

Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Toft, Trond Egil

(2016)

Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

ISBN 82-7649-085-9.

Støle, Hildegunn

(2013)

Interjections in Late Middle English play texts.

ISBN 978-82-7644-526-8.

Hefte 188.

Formidling

Støle, Hildegunn; Mossige, Margunn

(2024)

PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskriftelig tid. / Elevar på lågt meistringsnivå.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Støle, Hildegunn; Strand, Olaug

(2024)

Elevane sine haldningar til lesing og lesevanar på fritida.

PIRLS-konferanse;

2024-04-12.

Mossige, Margunn; Støle, Hildegunn

(2024)

Elevar på lågt meistringsnivå i PIRLS i 2021.

Konferanse Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2024)

Lesepraksis i Farsundskolene.

fagsamling;

2024-04-05.

Hoem, Toril Frafjord; Støle, Hildegunn

(2024)

Norsklærarane i PIRLS 2021.

Konferanse Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Foldnes, Njål

(2024)

Leseprøve på papir og digitalt. PIRLS 2021.

PIRLS-konferanse;

2024-04-12.

Støle, Hildegunn; Engelsen, Thale Heidi

(2024)

Utkast til en leselyststrategi for voksne.

Støle, Hildegunn; Bull, Selma Kristiane

(2024)

Rekordår for Sommerles: oppløftende tall.

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud

(2023)

I 20 år har vi fulgt med på tiåringers leseprestasjoner: Nå er vi bekymret..

Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

ISSN 0804-3116.

Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid

(2023)

For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg.

Morgenbladet.

ISSN 0805-3847.

Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Foldnes, Njål

(2023)

PIRLS 2021: En utforsking av modalitetseffekt på flere nivå.

Lesesenterets onsdagspresentasjon;

2023-11-22.

Skjæveland, Bjørn Olav; Kvindesland, Per Øystein; Støle, Hildegunn

(2023)

heldigital undervisning i engelsk på Tastarustå.

Høyland, Hanne; Støle, Hildegunn

(2023)

Læraren som har droppa lærebøker i engelsk i 10. klasse.

Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne

(2023)

«For lettvint av Søby» .

Morgenbladet.

ISSN 0805-3847.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Strand, Olaug

(2023)

Relative Age, Gender and Reading Achievement for Students in four Nordic countries (PIRLS 2016-2021) ​.

10th IEA International Research Conference (IEA IRC) ;

2023-06-28 - 2023-06-30.

Støle, Hildegunn

(2022)

Effect of digital media on reading comprehension in primary school education.

seminarrekke;

2022-04-21.

Støle, Hildegunn

(2022)

Storskalaundersøkelsen PIRLS: en kilde til nordisk samarbeid og sammenlikning av system og resultater.

nordisk konferanse Skriv!Les!;

2022-05-09 - 2022-05-11.

Støle, Hildegunn

(2022)

Storskalaundersøkelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study): en kilde til nordisk samarbeid og sammenlikning av system og resultater .

nordisk konferanse Skriv!Les!;

2022-05-11.

Støle, Hildegunn

(2021)

Foreldres leseglede i PIRLS.

Nasjonal lesekonferanse;

2021-03-22.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Støle, Hildegunn

(2021)

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Volum online.

Støle, Hildegunn

(2021)

Innspill med kort foredrag til Oslo byråds utvalg for kultur og utdanning: strategi for digitale verktøy i skolen .

politisk utvalgsmøte;

2021-04-23.

Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.; Schwippert, Knut

(2021)

The influence of Nordic parents' reading interest on 10-year-olds' reading achievement in PIRLS.

Internasjonal konferanse om storskalaundersøkelser IRC IEA;

2021-11-16 - 2021-11-18.

Støle, Hildegunn

(2020)

Dyp læring - hva er det?.

videreutdanning;

2020-03-31.

Støle, Hildegunn

(2020)

Why digital natives need books: The myth of the digital native. .

International Publishers Association.

s.33-44.

Støle, Hildegunn

(2020)

Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning .

Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Volum online.

Støle, Hildegunn; Todal, Per Anders

(2020)

Alle pilar peikar mot skjermen.

Støle, Hildegunn

(2019)

Some findings from e-PIRLS 2016 in Norway.

NOLES dansk-norsk literacy-konferanse;

2019-03-11 - 2019-03-13.

Støle, Hildegunn; Strand, Olaug

(2019)

"Digital assessment of reading: digital-PIRLS and e-PIRLS".

Grensesnitt (PO) seminar;

2019-03-18 - 2019-03-19.

Støle, Hildegunn; Blå, Berit Hope; Pettersen, Karin Dahlberg

(2019)

Språkløyper: Fremmedspråk nivå 1: helhetlig og språkutviklende skriveundervisning.

Støle, Hildegunn; Blå, Berit Hope; Pettersen, Karin Dahlberg

(2019)

Språkløyper barnetrinn: Helhetlig og språkutviklende skriveundervisning i engelsk.

Støle, Hildegunn

(2018)

Lesing og språklærig i engelsk på videregående.

Fagforum i Vest-Agder;

2018-04-03.

Støle, Hildegunn

(2018)

How to measure Reading Comprehension.

Raabe Conference, Slovakia: "Teacher is not Google" 5;

2018-06-07.

Støle, Hildegunn

(2018)

Reading Assessment - a workshop for teachers.

konferanse;

2018-06-08.

Støle, Hildegunn

(2018)

What did Norway do to improve Reading results as measured by international assessment?.

Støle, Hildegunn

(2018)

What can we [Slovakia] do to improve assessment results?.

Otterdal, Øystein; Støle, Hildegunn

(2018)

Lesing på papir og digitalt https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-rogaland/DKRO02019818/03-10-2018 .

Otterdal, Øystein; Støle, Hildegunn

(2018)

Lesing på papir og digitalt - konferanse på UiS.

Støle, Hildegunn; Rongved, Elisabeth

(2018)

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster.

Støle, Hildegunn; Magerøy-Grande, Linn Maria

(2018)

Språkløyper for vgo: Norskfaglige praksiser - yrkesfag.

Støle, Hildegunn

(2017)

Forskjeller i barns leseprestasjon i digital vs papirbasert prøve.

programområde-møte;

2017-03-21.

Støle, Hildegunn

(2017)

Paper vs. CBA reading test: Differences in fifth grade student performance.

seminarserie ;

2017-06-29.

Støle, Hildegunn; Schwippert, Knut

(2017)

Norske resultater fra ePIRLS.

nasjonal konferanse om PIRLS;

2017-12-06.

Støle, Hildegunn

(2017)

ePIRLS - hva er det og hvordan gikk det?.

samling i programområdet GRENSESNITT;

2017-12-11.

Støle, Hildegunn

(2016)

Lesing og skriving i norsk og YF: Frå FYR til Språkløyper.

konferanse for Universitets og høgskolesektoren som lærerutdannere ;

2016-09-20.

Støle, Hildegunn

(2016)

Digital og papirbasert læring - hva funker?.

Skolemøtet for Rogaland 2016;

2016-11-18.

Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Nilsson, Kersti

(2016)

Experiential deep-reading: a pilot study among students in teaching training programs in the Nordic countries..

IGEL biennial conference;

2016-07-06 - 2016-07-09.

Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2016)

Nasjonal prøve i lesing 5. trinn 2015.

Nasjonal fagmiljøsamling;

2016-01-25 - 2016-01-26.

Støle, Hildegunn

(2015)

review of Ursula Lutzky. 2012. Discourse Markers in Early Modern English.

Journal of Historical Pragmatics.

ISSN 1566-5852.

Volum 16.

Hefte 1.

s.142-147.

Støle, Hildegunn

(2015)

Fagmiljøsamling om NP og VfL.

fagmiljøsamling for prøveutviklere i Norge;

2015-01-26.

Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

(2015)

Hva synes lærerstudenter om litteratur?.

Nasjonal konferanse om lesing;

2015-03-23 - 2015-03-25.

Støle, Hildegunn

(2015)

Exploring the effect of literary reading - the IGEL North project.

Skriv! Les!;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Støle, Hildegunn

(2015)

Språk og fag i flerspråklige klasserom vgo.

FYR-samling;

2015-04-21 - .

Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Steenberg, Mette; Therman, Cecilia; Nilsson, Skans Kersti

(2015)

IGEL North: An empirical study of literary reading in the Nordic countries.

Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Kuzmicova, Anezka; Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

(2015)

Foregrounding, reading strategy, and theory of mind..

PALA International Conference;

2015-07-17 - 2015-07-19.

Støle, Hildegunn

(2015)

Digital nasjonal prøve i lesing på 5. trinn.

Utdanningskonferansen ;

2015-02-03.

Støle, Hildegunn

(2014)

Testing i norsk skule og elevar med anna morsmål.

FYR-samling;

2014-10-29 - 2014-10-30.

Støle, Hildegunn

(2014)

Lesing og programfag.

FYR-samling;

2014-03-29 - 2014-03-31.

Støle, Hildegunn

(2014)

Lesing i engelsk og design & håndverk.

nasjonal lærerskolering FYR;

2014-11-17.

Støle, Hildegunn

(2011)

The interjection ALAS in Middle English drama texts - a corpus study.

Helsinki Corpus Festival;

2011-09-28 - 2011-10-02.

Støle, Hildegunn

(2010)

Primary interjections in medieval English drama.

utenTitteltekst;

2010-10-06.

Støle, Hildegunn

(2010)

Primary interjections in Middle English drama Methods - a description of a purposebuilt database.

IKS arbeidsseminar;

2010-11-16.

Støle, Hildegunn

(2010)

Methods in Historical Pragmatics.

utenTitteltekst;

2010-10-12.

Støle, Hildegunn

(2009)

Medieval English Drama - a Pragmatic Approach "O - my harte hoppis for joie!".

Åpen fagdag;

2009-11-25.

Støle, Hildegunn

(2009)

The Primary Interjection 'a/ah' in Late Medieval English Drama.

HLLNSA 2009;

2009-08-26 - 2009-08-28.

Kunstnerisk produksjon

Eiksund, Hjalmar Trond; Støle, Hildegunn; Kvithyld, Trygve

(2021)

NOLES-seminar 2021: Kritisk literacy.

Brok, Lene Storgaard; Eiksund, Hjalmar Trond; Kvithyld, Trygve; Støle, Hildegunn

(2019)

NOLES-konferansen: Literacy i opplæringa.

Støle, Hildegunn; Rangnes, Brita Strand

(2008)

"Tradisjon i moderne form" Mysteriespel i Stavanger Domkyrkje Pasjon 2008.