Hopp til hovedinnhold

Johanne Ur Sæbø

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2497
Bio

Johanne Ur Sæbø er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap og ansatt ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresse omfatter blant annet muntlighet og tekstarbeid på barnetrinnet, og hun er for tiden involvert i prosjektene Engasjer og DigUP. Sæbø har mange års erfaring som lærer i barneskolen og i videregående opplæring. På UiS bidrar hun i undervisning og veiledning på Lesesenterets videreutdanningstudier.

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Sæbø, Johanne Ur

      (2022)

      "Alle kan ikke være gud, alle sammen"? Dialogisk potensial i elevspørsmål og lærers respons..

      Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis

      ISSN 2535-7697.

      Volum 16.

      Hefte 1.

      DOI: 10.23865/up.v16.3193

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav

      (2021)

      Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet.

      Acta Didactica Norden (ADNO)

      ISSN 2535-8219.

      Volum 15.

      Hefte 2.

      DOI: 10.5617/adno.8311

  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Muntlighet på mellomtrinnet.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Muntlighet på mellomtrinnet.

    • Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur

      (2018)

      Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur

      (2017)

      Elever med IOP i de fleste fag.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur; Brenne, Hilde; Vikebø, Hilde; Wahl, Hilde Terese; Midtgård Johansen, Jarle

      (2017)

      Språkvansker (barnetrinn).

  • Kunstnerisk produksjon
    • Aasen, Marit; Birkedal, Inga Kjerstin; Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Leseforståelse.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Et klasserum, hvor viden udvikles i et mundtligt fællesskab - hvordan gør vi det?.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Fagartikkel: "Lesing og bruk av tekst for elever som har IOP i de fleste fag.".

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2017)

      Språkløyper-pakke: Elever med IOP i de fleste fag.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway