Johanne Ur Sæbø

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap

Johanne Ur Sæbø

Kontakt

Telefon: 51832384

E-post: johanne.u.sebo@uis.no

Rom: OD B-2497

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Johanne Ur Sæbø er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap og ansatt ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresse omfatter blant annet muntlighet og tekstarbeid på barnetrinnet, og hun er for tiden involvert i prosjektene Engasjer og DigUP. Sæbø har mange års erfaring som lærer i barneskolen og i videregående opplæring. På UiS bidrar hun i undervisning og veiledning på Lesesenterets videreutdanningstudier.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Vaughn, Margareth; Carbonneau, Kira J.; Mameli, Consuelo; Grazia, Valentina; Solheim, Oddny Judith; Kennedy, Eithne; Lammert, Catherine; Arlington, Kyle; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

A cross-cultural perspective of agency in primary contexts: Validation of the student agency profile across multiple sites.

International Journal of Educational Research.

ISSN 0883-0355.

Volum 124.

DOI: 10.1016/j.ijer.2023.102291

Sæbø, Johanne Ur

(2022)

“They can’t be god, all of them”? Dialogic potential in student’s questions and teacher’s response.

Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.

ISSN 2535-7697.

Volum 16.

Hefte 1.

s.74-100.

DOI: 10.23865/up.v16.3193

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav

(2021)

Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 15.

Hefte 2.

DOI: 10.5617/adno.8311

Bøker og kapitler

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Rangnes, Hege; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

Læringsaktiviteter. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.63-107.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

Eksempler på DigUp i praktisk bruk. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.108-129.

Formidling

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur

(2024)

Nasjonalt lesesenter sitt arbeid med Leselyststrategien.

Møte med Stortingets utdannings- og forskningskomite;

2024-09-23.

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur; Jensen, Maria Therese

(2024)

Tid for lesing!.

Frokostmøte for skoleeiere og skoleledere;

2024-05-23 - .

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur

(2024)

Tid for lesing!.

Frokostmøte for skoleeiere og skoleledere;

2024-09-17 - .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Muntlig aktivitet: Elever sier ofte det læreren vil høre .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Skravling, latter og diskusjon i timene er bra for læring .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen.

Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Muntlighet på mellomtrinnet.

NOLES 2019;

2019-03-11 - 2019-03-13.

Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Muntlighet på mellomtrinnet.

Skriv! Les! 2019;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur

(2018)

Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet.

Dialog og læring;

2018-10-25 - 2018-10-26.

Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur; Brenne, Hilde; Vikebø, Hilde; Wahl, Hilde Terese; Midtgård Johansen, Jarle

(2017)

Språkvansker (barnetrinn).

Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur

(2017)

Elever med IOP i de fleste fag.

Kunstnerisk produksjon

Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Fagartikkel: "Lesing og bruk av tekst for elever som har IOP i de fleste fag.".

Aasen, Marit; Birkedal, Inga Kjerstin; Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Leseforståelse.

Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Et klasserum, hvor viden udvikles i et mundtligt fællesskab - hvordan gør vi det?.

Sæbø, Johanne Ur

(2017)

Språkløyper-pakke: Elever med IOP i de fleste fag.