Kjersti Lundetræ

Senterleder

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24136

Bio

Jeg er professor i spesialpedagogikk og har vært senterleder ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) ved Universitetet i Stavanger siden 2018. Jeg har bakgrunn som lærer og spesialpedagog i grunnskolen og har i flere år undervist i begynneropplæring og lese- og skrivevansker i norskfaget på grunnskolelærerutdanningen ved UiS, samt lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak på master i spesialpedagogikk. Forskningsinteressene mine omfatter blant annet god begynneropplæring i lesing, tidlig innsats, lese- og skrivevansker og intervensjonsforsking. Jeg har vært involvert i de internasjonale leseundersøkelsene ALLPIAAC og PIRLS, og vært en del av prosjektledelsen i de store randomiserte, kontrollerte studiene På sporet og Two Teachers. Jeg er en av forfatterne av norskverket Fabel 1-4, som vant gull i BELMA, Best European Learning Materials Awards i 2021. Jeg er også fagansvarlig for leseopplæring i Store norske leksikon

For oversikt over publikasjoner, se GoogleScholarCristin eller ORCID.

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Fabel 4A: Grunnbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409950.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Fabel 4B: Grunnbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203319365.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

      (2022)

      Fabel 4B - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203319341.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

      (2022)

      Fabel 4A - Grunnbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409943.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

      (2022)

      Fabel 4A - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409929.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Fabel 4B - Grunnbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409967.

    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil

      (2021)

      Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205553743.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Fabel 3A grunnbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409882.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Fabel 3B grunnbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409905.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Fabel 3A arbeidsbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409851.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Fabel 3B arbeidsbok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203319273.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Fabel 3 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409868.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

      (2021)

      Fabel 3B - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203319273.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

      (2021)

      Fabel 3A - Grunnbok.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409875.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

      (2021)

      Fabel 3A - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409844.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

      (2021)

      Fabel 3B - Grunnbok.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409899.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 1 lesebok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406706.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 2 lesebok, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406713.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 2 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409554.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 1 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203409547.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 1, arbeidsbok A, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406621.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 1 arbeidsbok B, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406645.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 2 arbeidsbok A, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406669.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 2, arbeidsbok B, norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203317255.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

      (2020)

      Fabel 2 - Arbeidsbok B,Trykkskrift.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203317262.

    • Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Ersland, Bjørn Arild Hansen

      (2020)

      Fabel 2 - Lesebok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406690.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

      (2020)

      Fabel 1 - Arbeidsbok B,Trykkskrift.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406638.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 2 - Arbeidsbok B.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203317255.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

      (2020)

      Fabel 2 - Arbeidsbok A.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406652.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Fabel 1A - Arbeidsbok.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406591.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Fabel 1 lesebok.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406072.

    • Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Fabel 1 - Lesebok,norsk for barnetrinnet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788203406072.

    • Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205431164.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      16-24-åringers basisferdigheter: En studie av basisferdigheter relatert til selvoppfatning, frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9788276444360.

      Hefte 120.

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

      (2006)

      På lik linje? Om voksnes mestring av matematikk i dagliglivet.

      ISBN 9788276490442.

      Hefte 5.

  • Formidling
    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2024)

      Seiglivede, lettvinte påstander om Pisa og norsk skole.

      Dagens næringsliv.

      ISSN 0803-9372.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2024)

      Nedgang i lesefer­dig­he­tene kan ikke tillegges læreplanene.

      Klassekampen.

      ISSN 0805-3839.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      «Uvanlig» norsktime hylles: – Kan inspirere elever til egen skriving.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      De minste har lyst til å lære.

      Dagsavisen.

      ISSN 1503-2892.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Vranglesing om lek og læring .

      Dagsavisen.

      ISSN 1503-2892.

      s.28-28.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Vranglesing om lek og læring.

      Utdanningsnytt.no.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      6-åringer og lek.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Reagerer på barnas skjermbruk på skolen.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter.

      Forskersonen.no.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Dei lange opprykkssøknadene - spor av ein ukultur?.

      Khrono.no.

      ISSN 1894-8995.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Zahra gikk fra analfabet til ferdig utdanna på fem år.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Har unge mistet evnen til å lese?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Har vi et «gutteproblem»?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Statsviter reagerer: - Barn har for mye skjermbruk på skolen.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      God leseopplæring er mer enn bokstaver og lyder.

      Utdanningsnytt.no.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Krigen for lydmetoden – en ikke-sak.

      Utdanningsnytt.no.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021: Bekymringsverdig nedgang i norske tiåringers leseferdigheter.

      Debattinnlegg, Arendalsuka;

      2023-08-15 - .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Paneldebatt om skjerm, bok og kjønnsforskjeller i skolen.

      Debattinnlegg, Arendalsuka;

      2023-08-17 - .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Har vi faktisk et gutteproblem?.

      BOK365 Magasinet.

      ISSN 2704-1123.

      Hefte 1.

      s.26-28.

    • Lundetræ, Kjersti; Walgermo, Bente R.

      (2023)

      Lesekartlegging på første trinn? Ja!.

      Klassekampen.

      ISSN 0805-3839.

      s.20-21.

    • Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      – Hvis norske elever skal vi bedre lesere, må det en skikkelig innsats til .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Lesesenteret får ekstra tilskudd på 10 millioner kroner.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2023)

      Lesemestring forebygger utenforskap.

      Oppvekstkonferansen 2023;

      2023-11-02.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Piratkopiering kan gi dårligere skolebøker.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2022)

      Vi kan ikke bare vente og se med elever som har læringsvansker.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Hva bidrar til leseglede og leselyst?.

      Nasjonalt leseløft - Aschehoug 150 år;

      2022-09-08.

    • Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen

      (2022)

      Det store skoleboktyveriet.

      Bergens Tidende.

      ISSN 0804-8983.

      s.52-52.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Å være fagansvarlig i leksikonet og SNLs betydning for kunnskapsformidling.

      Store norske leksikon møter UiS-forskere;

      2022-10-19 - .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Lese- og skriveferdigheter – en forutsetning for demokrati!.

      Lesesenteret, nettsider.

    • Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer

      (2022)

      Utmerkelse til læremiddel i norsk.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Irske forskere lot seg inspirere av Lesesenteret.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Vellykket gjennomføring av Nasjonal konferanse om lesing 2022.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2022)

      Bekymret for barnas lesevaner.

    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Disse elevene har kun leselekser.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2021)

      Gutter trenger ikke annen undervisning enn jenter.

      Forskersonen.no.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2021)

      Analfabetisme.

      Store Norske Leksikon (Nettutgaven).

    • Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Allerede før skolestart har jentene et forsprang.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      En vill lek med tall i kvalitetsmeldingen.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

      s.774-74.

    • Lundetræ, Kjersti; Tharaldsen, Kjersti Balle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2020)

      Læring for livet.

    • Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Effectiveness of an early reading intervention: a group randomized trial.

      International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019;

      2019-01-08 - 2019-01-12.

    • Solheim, Oddny Judith; McTigue, Erin ; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Schwippert, Knut

      (2019)

      Hvor tidlig oppstår kjønnsforskjeller i lesing? En studie av hvordan gutter og jenters leseferdighet utvikler seg gjennom de to første årene på skolen.

      Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Thomson, Jenny; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Njå, Morten Bergsten; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Can childrens instructional gameplay Activity be used as a diagnostic indicator of Reading difficulties?.

      Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan C.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Early reading intervention – a promising way to reduce inequity in education?.

      18th Biennial Earli Conference on learning and instruction;

      2019-08-12 - 2019-08-16.

    • Lundetræ, Kjersti; Abrahamsen, Nina Kristin

      (2019)

      Brødre leste 312 bøker i sommer.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing. .

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Volum 31.

      Hefte 3.

      s.50-55.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      På sporet –et forskningsbasert eksempel på tidlig innsats.

      Språkkommunekonferanse;

      2019-10-24 - 2019-10-25.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Dagsnytt 18, NRK. Norske 15-åringer med dårligere leseferdigheter. .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Vi vet for lite om skjermbruk og leseferdigheter.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      La vekk mobilen, tok frem bøkene.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Jo, norske elever har lært mer.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

      (2018)

      God begynneropplæring i lesing.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Hva kan en lære om elevens leseferdighet gjennom å høre dem lese ukjent tekst.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      Hva er viktig i utformingen av intensive tiltak for elever som strever med lesing? Erfaringer fra På sporet – prosjektet.

      Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      På sporet. Workshop om innholdet i intervensjonen.

      Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1? .

      Society for the Scientific Study of Reading;

      2018-07-18 - 2018-08-21.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Familial risk and environmental protective factors of literacy skill: A multifactorial perspective .

      Scientific Society for the Scientific Study of Reading;

      2018-07-18 - 2018-07-21.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Lesing (og skriving), lek og læring.

      Erfaringskonferanse om 6-årsreformen;

      2018-10-15.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Når skal barnet begynne på skolen?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Store skilnader mellom born fødd tidleg og seint på året.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Svært begrenset læringsutbytte av lekser.

    • Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      Does Early reading intervention in first grade reduce the incidence of reading difficulties?.

      Society for the Scientific Study of Reading Conference;

      2018-07-18 - 2018-07-21.

    • Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Den samme leseleksa passer ikke for alle .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Leseflyt.

      Store Norske Leksikon (Nettutgaven).

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Les for meg også!.

      Innspillskonferanse, Stoltenbergutvalget;

      2018-04-05.

    • Sunde, Kristin; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Progresjon i bokstavinnlæringen - stor endring på kort tid.

      Skriv Les;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Frijters, Jan; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

      24th Annual SSSR Meeting;

      2017-07-12 - 2017-07-15.

    • Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

      SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - tidlig intervensjon for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.

      Skriv! Les! 2017;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

      (2017)

      Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.

    • Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Buben lesen anders.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys – or are the tests painting a false picture?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Lecture: pourquoi des différences entre garçons et filles?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Können Mädchen doch nicht besser lesen als Jungen?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Lettura, le ragazze sono più brave dei maschi? Uno studio smentisce.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Tyttöjen lukutaito ei ehkä olekaan poikia parempi – Kokeet vain suosivat tyttöjä.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Reading Tests At School: Why Are Girls Better Than Boys?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Mange i Norden leser så dårlig at det kan gå på helsa løs.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Poor reading skills in Nordic countries link to poor health.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys, or are the tests painting a false picture?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet: resultater fra intervensjonen på 1 og 2 trinn.

      Lærersamling På sporet prosjektet;

      2017-06-13.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Indikerer de norske PIRLS-resultatene et behov for å justerenretningslinjene for skolestart?.

      PIRLS-konferansen 2017;

      2017-12-06 - .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Elever som strever med lesing.

      Fagkonferansen om PIRLS 2016;

      2017-12-06.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Tidlig lese- og skriveopplæring i Norden.

      Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu?;

      2017-01-30 - 2017-01-31.

    • Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

      Twenty-Forth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading;

      2017-07-12 - 2017-07-15.

    • Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

      (2016)

      Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

      National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;

      2016-04-15.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

      (2016)

      Children at Family-Risk of Reading Difficulties: Modeling the Early Path of Emergent Literacy Skills and Home Literacy Environment (HLE) at School Start..

      British Dyslexia Association 10th International Conference;

      2016-03-10 - 2016-03-12.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

      (2016)

      MODELING THE EARLY PATH OF WORD READING: EFFECT OF EMERGENT LITERACY, HOME LITERACY ENVIRONMENT AND FAMILY BACKGROUND.

      Society for the Scientific Study of Reading;

      2016-07-13 - 2016-07-17.

    • Solheim, Oddny Judith; Jan, Frijters; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      ON TRACK READING INTERVENTION IN GRADE ONE FOR CHILDREN AT-RISK FOR READING DIFFICULTIES: A GROUP RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL.

      Twenty-Third Annual Meeting: Society for the Scentific Studies of Reading ;

      2016-07-13 - 2016-07-16.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Anbefaler to bokstaver i uka.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Hjernens utvikling hos barn: La barna avbryte høytlesningen.

    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Children’s risk of reading and writing difficulties can be identified early.

    • Lundetræ, Kjersti; Thomson, Jenny; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith

      (2016)

      Rhythmic timing in school starters as a predictor of poor word reading and spelling skills at end of grade 1..

      The British Dyslexia Association's 10th International Conference 2016;

      2016-03-10 - 2016-03-12.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Effekt av På sporet-intervensjonen i 1. og 2. klasse.

      Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;

      2016-06-14.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Identifisering av elever med økt risiko for vansker med lesing og skriving.

      Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;

      2016-06-14.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Is the PISA test more female friendly than PIAAC measurement of skills? New evidence on gender differences.

      Nordic Seminar on Basic Skills;

      2016-11-17.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Health-related skill differences.

      Nordic Seminar on Basic Skills;

      2016-11-17.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      De raske bokstavene.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2016-04-14 - 2016-04-15.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

      Utdanningskonferansen 2016;

      2016-11-08.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      On Track; Why early reading intervention?.

      Best practices in the Norwegian Education System;

      2015-01-29.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Springbrett til rask læring.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Exploring gaming data to predict severity of reading difficulty in minority children.

      Finnish-Norwegian Workshop in learning Analytics;

      2015-05-21 - 2015-05-22.

    • Solheim, Oddny Judith; Birkedal, Inga Kjerstin; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Identification of at-risk children: Teacher based judgements versus On Track assessment.

      SkivLes! 2015;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Oppdager ikke dysleksi hos minoritetsspråklige.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2015)

      Suksess for lese- og skriveprosjektet På sporet.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Resultater og erfaringer fra det første året i På sporet.

      Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

      2015-06-16.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Emergent Literacy Skills of Children by Reading Onset: First-Language, Bilingual, and Second-Language Learners of Norwegian.

      nordiske forskningskonferansen om nordiske språk som andre- og fremmedspråk;

      2015-06-11 - 2015-06-13.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Hva kartleggingsprøvene kan brukes til.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Lærer å lese på feil måte.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Identification of at-risk children in the On Track project.

      Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Bergersen, Vibeke; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Sammenhengen mellom leseaktiviteter i hjemmet og leseferdighet.

      Fagmesse for lærere;

      2015-06-16.

    • Rasmussen, Ann Elin; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Bokstavinnlæring og metodevalg i norske skoler.

      Fagmesse for lærere;

      2015-06-16.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Bli kjent med På sporet opplegget og kartleggingsappen Lesestart.

      Fagdag for skolene i På sporet ;

      2015-09-10.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Feil å øve til kartleggingsprøvene.

    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Misbruk av hjerneforskning.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Fordeler ved å lese bøker.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Prøvene brukes feil i Oslo.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På tide med raske bokstaver?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      ABC, LES, SKRIV, FORSTÅ - en hermeneutisk tilnærming til tidlig intervensjon i lesing .

      Språknett;

      2015-11-11 - 2015-11-12.

    • Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude

      (2014)

      Reading skills and work life participation among adults aged 41 years or more?.

      Nordic Working Life Conference;

      2014-06-11 - 2014-06-13.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Nettbrettløsninger i På sporet-prosjektet.

      Erfaringsdeling i forbindelse med konferansen Online Educa;

      2014-12-04 - 2014-12-05.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Presentasjon av På sporet prosjektet.

      Fagmøte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, Stavanger;

      2014-12-18.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Emergent literacy skills and Vocabulary: First- and Second-language children.

      Den sjette forskningskonferansen om norsk som andrespråk;

      2014-11-06 - 2014-11-07.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Hva kjennetegner god begynneropplæring.

      Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

      2014-05-13.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

      (2014)

      Hva kjennetegner god begynneropplæring i lesing og skriving? God praksis i begynneropplæringen..

      Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

      2014-08-13.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

      (2014)

      God praksis i begynneropplæringen i lesing og skriving.

      Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

      2014-05-20.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Hvor store er egentlig kjønnsforskjellene? En sammenligning av PIRLS og nasjonale prøver i lesing på 5. trinn.

      Skriv!Les!2013;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?.

      Hva lærte du på skolen i dag?;

      2013-10-14 - 2013-10-15.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      On track.

      Gjesteforelesning;

      2013-11-05.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Kamp om å få bli med.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Rødt lys dersom barnet ditt bare leser det han/hun må.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Nybø, Lene

      (2013)

      Må leksa lese fem ganger?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      -Bli ferdig før jul!.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Leseferdighet og egenopplevd helse.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Gode lesere føler seg friskere.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Leseferdighet viktig for å kunne ta vare på helsa.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Reading Is Good for Your Health.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Bokstaver er ikke til besvær.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      They will catch up, right? gender differnces in toddlers language.

      23rd EECERA Conference: Values, Culture and Contexts.;

      2013-08-28 - 2013-09-01.

    • Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      På sporet-prosjektet.

      Møte med Oslo kommune;

      2013-12-10 - .

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2012)

      Hva vet vi om den norske befolknings lesing nå?.

      Det 73. norske bibliotekmøtet ;

      2012-03-21 - 2012-03-23.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2012)

      Lese- og skrivevansker – Hva gir grunn til bekymring på mellomtrinnet?.

      Den nasjonale lesekonferansen 2012;

      2012-03-26 - 2012-03-27.

    • Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2011)

      Matematikkutvikling hos premature barn, hva vet vi?.

      Nettverk for matematikkvansker;

      2011-04-01 - .

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Stokke, Reidar

      (2011)

      Leseferdigheter og egenopplevd helse.

      Skriv! Les!;

      2011-05-30 - 2011-06-01.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Fanges opp, men følges ikke opp.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Skills and employment.

      The Nordic PIAAC seminar;

      2011-10-27 - 2011-10-28.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Ungdom og basisferdigheter.

      Attføringsbedriftenes fagkonferanse 2011;

      2011-03-22 - 2011-03-24.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      20 000 bergensere sliter med å lese: -Redde for å dumme seg ut. -Slik kan du bli bedre.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Bekymret for lesesvake.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Hva er lesing i internasjonale leseundersøkelser?.

      Åpen fagdag 2010;

      2010-11-24.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Regnevansker og tiltak.

      utenTitteltekst;

      2010-09-15.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2009)

      Ha papira i orden.

    • Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude; Mykletun, Arnstein

      (2008)

      DOCUMENT READING SKILLS AND PARTICIPATION IN WORKING LIFE FOR WORKFORCE AGED 26-65 YEARS.

      "Contemporary Problems of Prolonging Work Ability. Age Management: Extending the Work Life".;

      2008-10-09 - 2008-10-10.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Numeralitet - matematikken hverdagen krever.

      ?.

      Hefte jan.07.

      s.41-45.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Assessment of own mathematical skills - dependent on gender?.

      The 14th International Conference of Adults Learning Mathematics (ALM);

      2007-06-26 - 2007-06-29.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Hvordan står det egentlig til med voksnes lesing i Norge?.

      Lesing og demokrati - hva gjør bibliotekene?;

      2007-09-13.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Om lesing, lese- og skrivevansker og tilrettelegging av teoriprøven.

      Fagkonferanse for teoriprøvesensorer i Statens Vegvesen;

      2007-10-16.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Øvelse gjør mester - også for leseferdighetene.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Skolestart.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Manual. ABC-les-skriv-forstå.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      GraphoGame Norsk.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Bokstaver!.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På Sporet rytmetest (versjon 1.0).

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På sporet ABC (BM).

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      "Leseevne skaper klasseskille" Bok-Norge møter Anniken Huitfeldt og LO.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway