Marit Aasen

Universitetslektor i lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24113

Bio

Jeg er ansatt som universitetslektor ved Lesesenteret siden september 2015. Min bakgrunn er master i Lesevitenskap og 20 år som lærer i grunnskolen. Jeg har kompetanse innen fagområdene andrespråkspedagogikk, lesing og skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag, skolebibliotek og engasjerende leseundervisning rettet mot mellomtrinnet (4. - 7. trinn).

Jeg har ledet arbeidet med å utvikle innhold for mellomtrinnet i Språkløyper.no -nettbasert kompetanseutvikling for lærere i språk, lesing og skriving. Videre underviser jeg i videreutdanningen (KFK) Andrespråkspedagogikk og er veileder på erfaringsbasert master i Lærerspesialist . Ellers er jeg engasjert i ordningen Desentralisert kompetanseutvikling i partnerskap (DEKOMP)

 

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Aasen, Marit

      (2022)

      Den andre leseopplæring - Engasjerende tekstarbeid på mellomtrinnet.

      Fagdag ;

      2022-10-27.

    • Aasen, Marit

      (2022)

      Engasjerende leseopplæring - Hva kan skolebiblioteket bidra med?.

      Nettverksmøte skolebibliotekarer i Rogaland;

      2022-11-01.

    • Mitchell, Monica Gundersen; Aasen, Marit

      (2022)

      Skolebiblioteket og LK20 - mer enn "Rett bok til rett leser".

      Nasjonal konferanse om lesing. Mellom - motiverende tekstarbeid på mellomtrinnet;

      2022-04-04 - 2022-04-05.

    • Aasen, Marit; siri, ingvaldsen

      (2019)

      Skulebiblioteket som pedagogisk ressurs.

      Språkløyper;

      2019-01-15 - .

    • Aasen, Marit

      (2019)

      Språkløyper - Skolebibliotek som pedagogisk ressurs .

      Nettverksmøte Skolebibliotek i Vestfold;

      2019-10-10.

    • Aasen, Marit

      (2019)

      Skolebibliotek som pedagogisk ressurs.

      Bibliotekpolitisk seminar ;

      2019-09-19.

    • Aasen, Marit

      (2019)

      Fagdag om å lede Språkløyper.

      Oppstartssamling Språkløyper;

      2019-04-01 - 2019-04-25.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2019)

      Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.

      Planleggingsdag for friskolene. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

      2019-08-14.

    • Aasen, Marit; Skaftun, Atle

      (2019)

      Muntlighet mellom teori og praksis.

      Skriv! Les!;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Aasen, Marit

      (2019)

      "Lærer, hvorfor skal jeg lese dette?" Om å skape mening fra tekst.

      Skolemøtet i Rogaland;

      2019-11-15.

    • Aasen, Marit

      (2019)

      "Fagfornyelsen: Hva og hvorfor -hvordan?.

      Dekom - Fagdag i nettverk;

      2019-08-13.

    • Aasen, Marit

      (2019)

      Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag.

      Dekom - Fagdag i nettverk;

      2019-01-02 - 2019-09-02.

    • Aasen, Marit

      (2018)

      Lesing og skriving i begynneropplæring -noen praksiseksempler fra lærere i videreutdanning.

      Lesekonferansen;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Aasen, Marit

      (2018)

      Litterære samtaler.

      Språkløyper;

      2018-10-01 - .

    • Aasen, Marit

      (2018)

      Kartlegging av arbeid med skjønnlitterære tekster.

      Språkløyper.no;

      2018-10-01 - .

    • Aasen, Marit

      (2018)

      Ulike tilnærminger til litteratur.

      Språkløyper;

      2018-10-01 - .

    • Aasen, Marit

      (2018)

      Kva skjer når me les skjønnlitteratur.

      Språkløyper;

      2018-10-01 - .

    • Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur

      (2018)

      Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet.

      Dialog og læring;

      2018-10-25 - 2018-10-26.

    • Aasen, Marit

      (2017)

      Hva er språk, og hvordan lærer vi språk?.

      Språkløyper/UiS.no;

      2017-08-15 - .

    • Aasen, Marit

      (2017)

      Klasseromsdialogen.

      Språkløyper/UiS.no;

      2017-08-15 - .

    • Aasen, Marit

      (2017)

      Nyankomne minoritetsspråklige elever.

      Språkløyper;

      2017-08-15 - .

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det bli et eventyr å lese lærebøker.

      Fagseminar;

      2016-05-30.

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det være et eventyr å lese lærebøker.

      Redaktørforum;

      2016-05-30.

    • Rangnes, Hege; Aasen, Marit

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

      Nasjonal lesekonferanse;

      2016-03-14 - 2016-03-15.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Håland, Anne; Aasen, Marit

      (2016)

      Lesing og skriving i norskfaget.
    • Aasen, Marit

      (2015)

      Lesing og leseopplæring i klasserom preget av mangfold.

      2. storsamling i Kompetanse for mangfold;

      2015-11-26.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway