Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn

Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning på deltid rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning for videreutdanning av lærere.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2026

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Studentene må være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn.

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

30 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Pris

Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS. Eventuelt reise og opphold må dekkes av deltakeren.

Opptak

Søknadsperioden starter i begynnelsen av 2026.

Hvordan søke videreutdanning?

Det kommer endringer i Utdanningsdirektoratets ordning for videreutdanning av lærere og barnehagelærere for studieåret 2026/27. Vi vil oppdatere våre nettsider så fort vi vet mer om hvordan dette vil påvirke søknads- og opptaksprosessen.

Følg med på UiS sin studieoversikt og Udir sine nettsider for mer informasjon.

Dette studiet tar sikte på å styrke lærere i grunnskolen sin kompetanse i hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap.

Hege Rangnes, førsteamanuensis
lærer i klasserommet
Dette studiet anbefales for deg som ønsker å styrke kompetansen din i flerspråklighet og andrespråkslæring.

Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med 15 studiepoeng per semester. I hvert semester er det to samlinger à tre dager. 

Utvikler kompetanse

I studiet vektlegges ulike arbeidsmetoder som forelesninger, arbeid med casestudier, dialoger, veiledning og utprøving av teorier og prinsipper i egen undervisning hvor en begrunner didaktiske valg med utgangspunkt i teori/forskning. Aktiv deltakelse på universitetets læringsplattform (Canvas) vil være en viktig del av studiet, for eksempel gjennom å gi respons på medstudenters fagtekster. Det vil også være fokus på arbeid med å utvikle eget fagspråk, både muntlig og skriftlig.

Opptakskrav

Studentene må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn. Studenter med utenlandsk lærerutdanning må dokumentere norskkunnskaper med godkjent test i norsk, Bergenstest eller tilsvarende.

Samlinger 2025/26
Høsten 2025:

2.-4. september 28.-30. oktober

Våren 2026:

6.-8. januar 10.-12. mars

Lurer du på noe?

Kontakt oss gjerne på student.lesesenteret@uis.no!

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer

Førsteamanuensis
51831153
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
5183 3145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF