Annotert liste over nedlastbare leseressurser som er relevante for lærere på 8.-10. trinn. Artiklene kan lastes ned som pdf.
Publisert:
Endret:
Nielsen, Ingrid (2016): "Å lese i norskfaget" | Denne artikkelen presenterer og eksemplifiserer noen sentrale lesemåter i norskfaget, med vekt på at faget grunnleggende sett orienterer seg mot tekst forstått som genre og utforming. |
Afflerbach, P., Pearson, P. D. og Paris, S.G. (2008). "Clarifying Differences Between Reading Skills and Reading Strategies". The Reading Teacher 61 (5) pp 364-373 | Artikkel av tre amerikanske leseforskere som forklarer forskjellen på leseferdigheter og lesestrategier. Vektlegger forskjellen på automatiserte leseferdigheter og eksplisitt anvendelse av strategier i klasserommet, og hvilken betydning dette har for undervisning og vurdering i alle fag. |
Alexander, P.(2006). The path to competence: A lifespan developmental perspective on reading | Artikkel som ser på lesing i et livsløpsperspektiv. Beskriver tre faser I leseutvikling - akklimatisering, kompetanse og kyndighet/ekspertise, og tre dimensjoner som virker sammen og bestemmer hvilket nivå eleven er på - kunnskap, strategier og interesse. |
Hoel, T. (red.) (2005). Perlejakten- på sporet av gode leseprosjekter I skolen. Lesesenteret. Lesesenteret. | Perlejakten er et redskap for alle som er involvert I arbeidet med lesestimulering i skolen. I heftet presenteres særtrekk eller indikatorer som kjennetegner leseprosjekter. Formålet er å øke lærernes bevissthet om mulige valg og prioriteringer når leseprosjekter skal planlegges og igangsettes. |
Håland, A. Helgevold, L. Hoel, T. (2008). Lesing er... Lesesenteret. | Veiledningshefte i leseopplæring for lærere i grunnskolen basert på nyere forskning om lesing og leseutvikling. |
Håland, A. (2007). Bok i bruk på åttande til tiande trinn. Stavanger: Lesesenteret. | Bok i bruk på på åttande til tiande trinn henvender seg til lærere i ungdomsskolen. Heftet presenterer ungdomsbøker for ulike lesergrupper, både for de som har liten leseerfaring og for de som har stor leseerfaring, i troen på at det er viktig å finne denne rette boka til hver enkelt leser og at det finnes ei bok for absolutt alle. |
Molloy, Gunilla : “Jag ryser när jag ser en bok” , i Svenskläraren, 2007 | I artikkelen drøftes hva det er som gjør at spesielt gutter oppfatter lesing som kjedelig og hva de legger i karakteristikken kjedelig. |
Mossige, M. (red.). (2009). Mangfold i språk og tekst. Lesesenteret. | Mangfold i språk og tekst omhandler leseopplæring i et flerspråklig perspektiv. Gjennom heftet settes søkelys på det lærerne skal være spesielt oppmerksomme på i leseopplæring for to- eller flerspråklige elever. |
Mulvad, R. (2009). Læsning - en del af faget hjemkundskap | I artikkelen presenteres noen konkrete eksempler på undervisning i faget hjemkunnskap - som tilsvarer vårt Mat og helse, hvor faglig lesing og arbeid med fagspråk er integrert i arbeidet med oppskrifter. |
Reichenberg, Monica. (2012). Texter, läsförståelse och läsundervisning i Norge och Sverige - en översikt. Acta Didactica Norge. Vol.6, nr 1 (2012) | Komparativ litteraturoversikt der norsk og svensk leseforskning blir jamført mot bakgrunn av resultatene i PISA 2009 . |
Smemo, Jorun (2010). Portrett av en lesehater - om gutter og leselyst og mangelen på det samme. I Norden læser og skriver, Nationalt Videncenter for Læsning, (2010) | I artikkelen presenteres resultater fra en kvalitativ studie gjort av åtte gutter på 7. trinn og deres holdninger til å lese. |
Ulland, Gro (2011). 7 tanker om lesing i klasserommet. Norsklæreren 4 (2011) | Kort artikkel med 7 gode råd til lærere som ønsker å forbedre sin leseundervisning (for medlemmer). |
Filmer fra skolepraksis.no | |
Lesing og skriving på tvers av fag | Ressurspakken lesing og skriving på tvers av fag er en samling filmer om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter. Filmene viser undervisning på ulike trinn i grunnskole og videregående skole i fagene RLE, samfunnsfag, naturfag, matematikk, norsk, TIP/sveising og sosiologi og sosialantropologi. |
Filmer om flerkulturell opplæring | Ressurspakken inneholder filmer om hvordan man kan arbeide med fag i et flerkulturelt perspektiv, hvordan man kan kartlegge norskferdigheter, utvikle leseferdigheter, legge til rette for trekantsamarbeid og arbeid med ordbank, utvikle et godt skole-hjem-samarbeid, etablere lesevenner og arbeide med avis i voksenopplæringen. Målgrupper for filmene vil være lærere og ledere i barnehager og grunnskoler, i videregående opplæring og voksenopplæring. Filmene vil også kunne være et verktøy for praksisforankring i lærerutdanningene. |
Filmer fra lesesenteret | |
Drama, lesing og elevaktiv læring | En klasse er filmet når de bruker dramametodikk i lesingen av Einar Øklands epistel: «Ny vurdering av bilbeltet». |
Nynorsk som sidemål | Nynorsk som sidemål er en samling med kortfilmer som skal inspirere lærere og lærerstudenter til å diskutere fagdidaktikk og til å tenke nytt om undervisning i sidemål |
Å lese en fagtekst | Morsom animasjonsfilm om leseforståelse og leseundervisning basert på boken Fagbok i bruk fra Lesesenteret. |
Videoforelesninger/ nettkurs | |
Engen, L. og Helgevold, L. (2010). Leselos. Stavanger: UiS | Leselos er et verktøy fra Lesesenteret for observasjoner av elevenes leseferdighet og et rammeverk for undervisningsplanlegging. Gjennom 7 korte videoforelesninger kan man lære mer om hvordan man kan bruke Leselos på alle trinn og i alle fag. |
Fjørtoft, H. (2012). Undervisningsstrategier som fremmer leseforståelse. Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU. Inneholder eksempler på forskjellige undervisningsstrategier som fremmer elevenes leseforståelse. |
Fjørtoft, H. (2012). Begrepsorientert leseundervisning (BLU). Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU om hvordan vi kan undervise i leseforståelse ved å fokusere på fagbegreper. |
Fjørtoft, H. (2012). Hva er lesing?. Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU. Hva mener vi egentlig med "lesing"? Inneholder en rekke eksempler på aktiviteter som omfattes av lesebegrepet. Inneholder også eksempler på mål I Kunnskapsløftet som krever lesekompetanse. |
Fjørtoft, H. (2012). Læreboka som sammensatt tekst. Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU. Lærebøker er sammensatte tekster som består av ord, bilder, overskrifter, diagrammer mm. Denne forelesningen viser hvordan lærebøker i språk- og realfag er strukturert. |
Fjørtoft, H. (2012). Teoretiske modeller for lesing. Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU. Forelesningen er en gjennomgang av forskjellige teoretiske modeller for hva lesekompetanse er. Den bygger både på Leselos-programmet fra Lesesenteret og på internasjonal leseforskning. |
Fjørtoft, H. (2012). Leseferdigheter og lesestrategier. Trondheim: NTNU | Videoforelesning fra NTNU. Forelesningen beskriver forskjellen på lesestrategier og leseferdigheter. Mens ferdigheter er noe som automatiseres gjennom øving, er strategier noe som krever bevissthet og forståelse i lesingen. |
Made by Ramsalt Lab and Sopra Steria