Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 583 treff
Landets fremste fagmiljø innen kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.
Nyhet
Oppgavene som skal løses i helsetjenestene krever mer ressurser enn hva som er tilgjengelig. Vi er nødt til å prioritere hardere enn i dag, men hva kan vi gjøre mindre av?
Opplæringsdelen for ph.d.-kandidatar i helse og medisin består av ein emnedel på 30 studiepoeng og ein formidlingsdel. Dette støttar arbeidet med avhandlinga og sikrar brei fagleg og vitskapleg kompetanse.
Arrangement
Birte Fagerdal disputerer for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet
Kjølv Egelands hus
Nyhet
Hvordan kan helsetjenester håndtere krevende situasjoner og samtidig opprettholde høy kvalitet? I boka «Resiliens i helsetjenesten»beskriver professor Karina Aase hvordan resiliens er en avgjørende faktor for gode resultater, både på individ-, organisasjons- og systemnivå.
Er alle lærere leselærere? Hvor mye tid brukes egentlig i klasserommet på å lese fagtekster? Og hvordan jobbe for å få bedre utbytte av tekstlesing i fag som samfunnsfag, naturfag eller KRLE?
Nasjonalt lesesenter vil ha tre webinarer om veileda lesing. Første sending finner du tirsdag 17. september kl. 14.00.
Arrangement
Velkommen til bokbad med forfatter Liv Bjørnhaug Johansen og påfølgende panelsamtale om kvinnehelse og bruk av kunstig intelligens i helsetjenesten.
Sølvberget
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
I Active for Life er hovudmålet å generere ny kunnskap for å betre forstå, gjennom ein holistisk tilnærming, korleis born, ungdom og vaksne kan oppnå livslang rørsleglede.
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.
Sammen må vi bedre leseferdighetene til norske elever. På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og kurs. Ressursene passer særlig for deg som jobber på mellomtrinnet i skolen, som lærer eller skoleleder. Siden driftes av Nasjonalt lesesenter.
Nyhet
De får besøk av forskjellige hjelpere hele tiden, og de vet ikke når de kommer. Dette skaper usikkerhet og utrygghet hos eldre som mottar hjemmetjenester.
Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i Oslo sentrum. Spørsmålet vi stiller er: Hva kan skoleeiere og -ledere gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Vil du planlegge undervisningen for å jobbe bedre med elevenes leseferdigheter til høsten? Her finner du vårt skolestartwebinar i opptak.
Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få barn til å få mer interesse for lesing, ifølge forskere.
Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Målet er å kunne gi klarere anbefalinger for hvordan det bør brukes i skolen.
Et nytt forskningsprosjekt skal blant annet undersøke om samiske elever i norsk skole er mer involvert i digital mobbing enn andre elever på grunn av bakgrunnen deres. – Det finnes knapt forskning på samiske elever og digital mobbing, sier stipendiat Luisa Morello.
Mange pasienter mottar ikke tilfredsstillende informasjon fra helsepersonell under utredning for prostatakreft. Det viser en ny doktorgrad fra Universitetet i Stavanger.