Barnehagepedagogikk - deltid over 1 år

Barnehagepedagogikk er et påbyggingsstudium på 30 studiepoeng lagt over to semestre. Studiet er ment for pedagoger som ikke er barnehagelærere/førskolelærere, og som ønsker kompetanse for å få tilsetting som pedagogisk leder i barnehagen.

Published Endret
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

30

Undervisningsform

Samlingsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Antall studieplasser

40

Studiestart

August hvert andre år. Neste start er i 2025.

Samlinger

20.- 22. september 25.- 26. oktober 29.- 30. november

Praksis

Uke 5 og 6: 29. januar- 9. februar

Om studiet

Studiet barnehagepedagogikk består av to emner: Barnehagepedagogikk og Småbarnspedagogikk, hvert på 30 studiepoeng. Emnene går annethvert år. Det er to uker obligatorisk praksis i hvert av emnene.

Studiet er organisert som en kombinasjon av undervisning, samlinger ved UiS og praktisk arbeid individuelt og i grupper.

Studiet er for pedagoger som ikke er barnehagelærere og består av innhold fra barnehagelærerutdanningen. Lek og læring, didaktikk, organisasjon og ledelse og kunnskap om rammeplanen er noen av temaene i utdanningen.

Det er to uker obligatorisk praksis i hvert av emnene.

Innsikt i arbeidet

Studiene barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk gir deg sammen kompetansen som barnehagelærer. Barnehagepedagogikk går over ett studieår, og gir deg innsikt i sentrale sider ved barnehagelærerens arbeidsområder.

Gjennom studiet vil du få innsikt i rollen som pedagogisk leder. Dette inkluderer blant annet kunnskap om lovverket og rammeplanen for barnehagen. Du vil også kunne analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv.

Studiet består av innholdselement fra barnehagelærerutdanningen med utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.

Emnet består av 3 hovedområder som går over i hverandre mellom tema og fag i pensum og undervisning. Ledelse av barn og personale er sentralt.

  • Lek, læring, danning og omsorg i barnehagen
  • Didaktiske perspektiver i barnehagen
  • Barnehagen - en lærende organisasjon

Undervisning og praksis

Studiet er organisert med en kombinasjon av nettbasert arbeid, undervisning, samlinger ved Universitetet i Stavanger og praktisk arbeid individuelt og i grupper. Det er to uker obligatorisk praksis i studiet. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på eget arbeidssted.

Søkere med utenlandsk studiebakgrunn må dokumentere norskkunnskaper tilsvarende kravene som stilles i nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2.

Opptakskrav

Studiet er tiltenkt prioriterte utdanningsgrupper som sammen med videreutdanning i Barnehagepedagogikk og Småbarnspedagogikk kvalifiserer for tilsetting som pedagogisk leder i barnehagen.

Grunnlag for opptak er fullført utdanning som:

  • Grunnskolelærer/ allmennlærer
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • barnevernspedagog
  • spesialpedagog
  • kateketutdanning
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk
  • Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk.

Søkere med lærerutdanning fra utlandet må dokumentere godkjenning som lærer fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT (f.o.m. 2020).

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når den blir registrert ved UiS.

Utfyllende regler for opptak (pdf).

Søknad og opptak

Søknadsfrister

og annen informasjon om søking

Kontakt

Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt masteropptak@uis.no.

Hva kan du bli?

Emnene barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk gir til sammen en kompetanse som er likestilt med barnehagelærer ved fast tilsetting i barnehage.

Fullført studie, småbarnspedagogikk og barnehagepedagogikk, kvalifiserer til opptak til master i barnehagevitenskap ved UiS.

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Gjennom studiet skal studenten tilegne seg følgende kompetanser:

  • faglig kompetanse
  • didaktisk kompetanse
  • sosial kompetanse
  • yrkesetisk refleksjon
  • ledelses-, endrings- og utviklingskompetanse

Studenten skal også forstå samspillet mellom disse kompetanseområdene.

I overenstemmelse med Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen (UHR, 2018, s.6) vektlegges følgende sentrale tema:

  • Mangfold og likeverd
  • Urfolksperspektivet og samisk kultur
  • Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
  • Barns livsmestring og helse
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digital dømmekraft
  • Bærekraft

VBP100 - høst 2021

Uke 38 - 22. 23. og 24. september

Uke 43 - 27. og 28. oktober

Uke 48 - 1. og 2. desember

VBP100 - vår 2022

  • Uke 2 - 12. og 13. januar
  • Uke 8 - 23. og 24. februar
  • Uke 16 - 20. og 21. april

Praksis

Praksis blir i uke 13 og 14, 2022.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatorisk emne

Lurer du på noe?

Førstekonsulent
51832095
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU