Lise studerer konstruksjons- og maskinteknikk og er aktiv i studentmiljøet

Som tilflytter til Stavanger bestemte Lise seg tidlig for å utforske hvilke studentaktiviteter hun kunne bli en del av. Hun ble med i både linjeforeningen AKSEL og studentorganisasjonen ION Racing.

Portrettbilde av en kvinne som smiler mot kamera. Foto.
Lise Tarberg Knudsen

Navn og alder: Lise Tarberg Knudsen, 29 år
Hjemsted:
Ålesund
Her bor jeg i Stavanger:
Ullandhaug
Dette studerer jeg nå:
Master i konstruksjons- og maskinteknikk, med retningen maskinteknikk (Master of Science Structural and Mechanical Engineering, Mechanical engineering)

Jeg studerer konstruksjons- og maskinteknikk fordi:

Etter å ha fullført min bachelor som maskiningeniør, ved et annet universitet, ønsket jeg en dypere forståelse av det jeg allerede hadde lært. Etter å ha gått gjennom fagene som ble undervist på studieretningen følte jeg at dette studiet var midt i blinken, nettopp fordi det bygger videre på mange av emnene som blir undervist på bachelornivå, uten at det føltes altfor snevert og spesialisert.

Mine favorittemner på studiet er:

Mine favorittemner er gjerne emner hvor man må bruke hodet litt, og det hadde kanskje vært lettere å spørre meg hvilke emner jeg ikke liker fullt så mye. Men om jeg ble nødt til snevre det inn, vil jeg si at Konstruksjonsdynamikk (BYG550) og Elementmetoder, videregående kurs (MSK540) er favorittene fra første semester. Faststoffmekanikk (MSK530) og Beregningsassister fluiddynamikk (CFD) (MSK600) er favorittemnene fra andre semester.

Dette er mitt beste studietips:

En medstudent fortalte meg en gang at man bør fokusere på å «slukke den nærmeste brannen», og dette vil jeg si er et godt råd til alle studenter. I perioder kan det være mange innleveringer og prosjekter du som student skal fullføre, og det å kunne prioritere hvilket som haster mest, er en viktig evne å ha for å rekke innleveringsfrister. Som oftest er det bare 70% av øvinger som må inn i et fag for å kunne ta en eksamen, men jeg vil anbefale studenter til å ikke hoppe over øvinger, og heller tenke at de 30% er i tilfelle man skulle bli syk, og heller spare de til uker hvor man absolutt ikke har tid til å gjøre alt. Hvis man begynner å hoppe over øvinger fordi de er for vanskelige, eller man ikke føler for å gjøre dem, er det ikke mye som skal til før man plutselig mangler en øving eller to og må ta faget på nytt.

Samme studenten sa også «enten går det bra, eller så går det over», når det kom til eksamen. Dette kan være en grei tanke å ha i bakhodet når eksamensstresset setter inn for fullt.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Siden jeg nettopp hadde flyttet til Stavanger hadde jeg bestemt meg for å bli med i linjeforeningen AKSEL, og samtidig gjøre meg kjent med hvilke andre studentaktiviteter som foregikk i Stavanger (minSIS-appen er bra for dette). Jeg satt meg som mål at hvis jeg endte opp ensom i hybelen min etter ett semester, skulle det ikke sies at jeg ikke gjorde alt for å bli kjent med andre studenter ved universitetet.

Jeg ble også med i ION Racing, som er et Formula Student-lag ved universitetet. Jeg hadde ingen interesse for Formel 1 og hadde hatt lite å gjøre med bil generelt, men muligheten til å være med på å designe et system på bilen for å så produsere det, virket spennende - så jeg kastet meg på. Etter å ha jobbet med bilen i ett år deltok vi på Formula Student UK, som foregikk på Silverstone Circuit. Det var en fantastisk opplevelse! En annen ting som er fint både med ION Racing og linjeforeningene, er at de har egne rom på campus. Der sitter det alltids medstudenter, noe som gjør det til en veldig lavterskel mulighet for å sosialisere med andre studenter, uten at det må planlegges så mye.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

ION Racing spiser fort opp mye av fritiden i perioder, men når jeg ikke holder på med det blir det gjerne litt gaming over nett med vennene mine hjemme i Ålesund. Dette er en fin måte å holde kontakt med dem på, samtidig som man får koblet av fra studier. Når jeg ikke holder på med dette prøver jeg å få klatret og buldret litt på sportssenteret her på campus, sammen med noen av de jeg har blitt kjent med her i Stavanger.

Dette er typisk Stavanger:

Hyggelige folk! Det er et veldig trivelig og imøtekommende folkeslag som holder til her i byen. Ellers har jeg ikke så mye å si på været siden jeg føler det regner mer hjemme, men kan nevne at campus er veldig vindutsatt og forblåst til tider - så invester gjerne i en vindtett regnjakke.

Dette er min drømmejobb:

Min drømmejobb er en jobb hvor jeg får fortsette å utvikle meg som ingeniør, gjerne i form av varierte prosjekter og utfordringer.