‒ Videreutdanningen i kunst og håndverk har gitt meg et fornyet syn på det å undervise!

Inger Louise Grude og Morten Eriksen har god fartstid som lærere. Nå får de formell kompetanse i et fag de begge er spesielt glad i.

kvinne med mørkt hår i hestehale smiler til kamera
‒ Man blir kjent med elevene på en helt annen måte i dette faget og med faglig kompetanse får jeg bidra til å utvikle eller videreutvikle skaperglede og skapertrang hos barn og unge. Inger Louise Grude er student på det første kullet av videreutdanning innen kunst og håndverk ved UiS.

Hva gjorde at du ville søke videreutdanning i kunst og håndverk?

‒ Det er et fag jeg brenner for!

Det forteller Inger Louise Grude, som til daglig jobber som lærer på Kampen skole i Stavanger.

‒ Man blir kjent med elevene på en helt annen måte i dette faget og med faglig kompetanse får jeg bidra til å utvikle eller videreutvikle skaperglede og skapertrang hos barn og unge. Jeg kjenner selv på en barnlig overtenning av glede over å få lære teknikker i tegning og grafikk som vi jobbet med på den første samlingen, for eksempel.

Siden hun allerede underviser i kunst og håndverk får hun brukt det hun lærer på videreutdanningen i egen undervisning med en gang, forteller hun.

Løft for praktisk-estetiske fag

Morten Eriksen er også student ved videreutdanningen. Han forteller at han alltid har hatt interesse for praktisk-estetiske fag og har kjent på hvordan disse har blitt nedprioritert de siste årene.

‒ I tillegg har vi mistet gode lærerkrefter innenfor kunst og håndverksfaget til pensjonistgruppen i det siste. Jeg brenner veldig for at alle elever i skolen skal få et godt tilbud innenfor de praktisk-estetiske fagene, og da er det behov for kvalifiserte læreren, sier han.

mann ser holder et stort ark med begge hender og betrakter det
‒ Jeg må si at inspirasjonen jeg kjenner på etter samlingsdager på studiet ikke bare gir økt motivasjon til å gå i gang med K & H-faget, det har også gitt meg et fornyet syn på det å undervise generelt, sier Eriksen. (Foto: Pia Wall)
mann med svart genser ser mot kamera og smiler forsiktig
‒ Jeg vil bruke det jeg lærer i egen undervisning og forhåpentligvis kunne inspirere og påvirke andre kolleger i deres arbeid med faget, sier Morten Eriksen, student ved videreutdanningen i kunst og håndverk. (Foto: Pia Wall)

Han håper videreutdanningen gjør at han tilegner seg kompetanse og teknikker, styrker faglig tyngde, samt får tips og råd til gode opplegg og erfaringer fra andre lærere og medstudenter.

‒ Jeg har inntrykk av at vi er en gruppe lærere som har en personlig interesse for dette faget og du skal ikke se vekk ifra at det kan lede til samarbeid både i jobb og privat. Jeg hadde egentlig ønsket meg flere samlinger også, i løpet av semesteret. Jeg drømmer egentlig om å bygge videre og få flere studiepoeng slik at det til og med kunne blitt en master, sier Grude.

Hvordan vil dere bruke denne videreutdanningen?

‒ Jeg ønsker å bruke det jeg lærer inn i egen undervisning og forhåpentligvis kunne inspirere og påvirke andre kolleger i deres arbeidet med faget. I tillegg ønsker jeg å lage faste opplegg knyttet til årsplaner som passer til ulike ting. Jeg håper disse kan gjennomføres uavhengig av om læreren har utdanning i kunst og håndverk, slik at elever som har gått på vår skole får tilnærmet likt erfaringsgrunnlag, sier Eriksen.

Ringvirkninger til andre fag

‒ Jeg ser nye muligheter til å bygge opp praktisk-estetiske fag og det er også et stort potensiale for tverrfaglig samarbeid. Entusiasmen jeg selv har over faget håper jeg er noe som kan smitte over på både elever og kolleger, sier Grude, som også ser at faglig fellesskap på tvers av skoler og kommunegrenser kan styrkes når lærere treffes på videreutdanninger de har et ønske om å fordype seg i.

Eriksen forteller at videreutdanningen har ringvirkninger som ikke bare handler om selve kunst og håndverksfaget:

‒ Jeg må si at inspirasjonen jeg kjenner på etter samlingsdager på studiet ikke bare gir økt motivasjon til å gå i gang med K & H-faget, det har også gitt meg et fornyet syn på det å undervise generelt. Jeg ser jeg kan bruke mye mer "kunst", lek og kreativitet i alle fag og jeg er nå overbevist om at det å feile, ikke få det til og at det "uperfekte" kan være knallfint. Det er en fin tilnærming til elevers læring, sier Eriksen.

Hvem anbefaler du å ta videreutdanning i kunst og håndverk?

‒ Alle som savner litt inspirasjon, famler faglig og tyr til enkle løsninger, føler de ikke strekker til kompetansemessig eller ikke føler seg kreative nok. Og så burde alle som faktisk underviser i faget, ha den formelle kompetansen i det, sier Eriksen.

Finansieringsmuligheter for skolen og læreren

Videreutdanningen i kunst og håndverk er en del av Kompetanse for kvalitet-ordningen. Dette er en gunstig ordning som innebærer at skolen kan søke midler fra skoleeier som dekker vikarutgifter for læreren som tar videreutdanningen og at man kan gjennomføre videreutdanning uten å tape inntekt underveis.

Eriksen gikk i dialog med ledelsen på skolen han jobber på da han bestemte seg for å søke videreutdanningen, de sendte søknad til kommunen i forhold til KFK-ordningen som ble innvilget.

Tekst: Kristin Vestrheim Cranner.
Foto: Kristin Vestrheim Cranner og Pia Wall.

Samlingsbasert videreutdanning i kunst og håndverk ved UiS