Johanne Ur Sæbø

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2497

Bio

Johanne Ur Sæbø er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap og ansatt ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresse omfatter blant annet muntlighet og tekstarbeid på barnetrinnet, og hun er for tiden involvert i prosjektene Engasjer og DigUP. Sæbø har mange års erfaring som lærer i barneskolen og i videregående opplæring. På UiS bidrar hun i undervisning og veiledning på Lesesenterets videreutdanningstudier.

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Rangnes, Hege; Sæbø, Johanne Ur

      (2023)

      Læringsaktiviteter. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

      s.63-107.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Sæbø, Johanne Ur

      (2023)

      Eksempler på DigUp i praktisk bruk. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

      s.108-129.

  • Formidling
    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Muntlig aktivitet: Elever sier ofte det læreren vil høre .

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Skravling, latter og diskusjon i timene er bra for læring .

    • Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Muntlighet på mellomtrinnet.

      NOLES 2019;

      2019-03-11 - 2019-03-13.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Muntlighet på mellomtrinnet.

      Skriv! Les! 2019;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur

      (2018)

      Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet.

      Dialog og læring;

      2018-10-25 - 2018-10-26.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur; Brenne, Hilde; Vikebø, Hilde; Wahl, Hilde Terese; Midtgård Johansen, Jarle

      (2017)

      Språkvansker (barnetrinn).

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Sæbø, Johanne Ur

      (2017)

      Elever med IOP i de fleste fag.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Fagartikkel: "Lesing og bruk av tekst for elever som har IOP i de fleste fag.".

    • Aasen, Marit; Birkedal, Inga Kjerstin; Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Leseforståelse.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2019)

      Et klasserum, hvor viden udvikles i et mundtligt fællesskab - hvordan gør vi det?.

    • Sæbø, Johanne Ur

      (2017)

      Språkløyper-pakke: Elever med IOP i de fleste fag.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway