Deltar i Europas største ingeniørkonkurranse for studenter

Studentorganisasjonen ION Racing designer og produserer en elektrisk racerbil hvert år som de konkurrerer med under Formula Student.

Logo til studentorganisasjonen ION Racing

Studietiden kan bestå av mer enn forelesninger og pensum. Studentene i studentorganisasjonen ION Racing får prøvd ut teorier og kunnskap i praksis. Dette ved å designe og produsere en elektrisk formel racerbil.

Tverrfaglig studentorganisasjon

ION Racing har omtrent 60 medlemmer fra en rekke ulike studieretninger. Flertallet av medlemmene er ingeniørstudenter som studerer maskiningeniør, automatisering og elektronikkdesign og datateknologi. Andre medlemmer studerer petroleumsteknologi, økonomi og psykologi.

Organisasjonen er delt inn i flere undergrupper som maskin, elektro, data, og administrasjon.

Maskingruppen jobber med å designe og produsere alle de mekaniske komponentene på bilen. Elektrogruppen designer de elektriske komponentene, som er elementene som får bilen til å gå fremover. Datagruppen jobber sammen med elektrogruppen og logger data fra testing. Dette er viktig informasjon som videreutvikler designet til den neste bilen. I tillegg jobber datagruppen med nettsidedesign. Administrasjonen jobber med økonomi, sponsorsamarbeid, eventplanlegging og sosiale medier.

– Vi er som en miniatyrversjon av en ekte bedrift. Vi har ulike grupper, som i et ekte selskap gjerne ville bli kalt avdelinger, forteller Hermann Berg Nilssen, gruppeleder for maskin.

En racerbil kjører på en racerbilbane
Bilen Gullfakse som studentene konkurrerte med på Silverstone Circuit i 2022. Foto: IMechE Formula Student/Checkpoint Images.

Praktisk og arbeidsrelevant erfaring

De ulike undergruppene jobber tett sammen for å designe og produsere en racerbil som de konkurrerer med i det som omtales som Europas største ingeniørkonkurranse for studenter, Formula Student.

Før de går i gang med produksjonen jobber de med konseptutvikling, og de ulike undergruppene presenterer konseptet sitt for resten av laget. En gruppe kan for eksempel ha ansvar for rammen til bilen, og en annen kan ha ansvar for hjulopphenget. Under konseptpresentasjonen får gruppene tilbakemeldinger fra resten av laget, og gjør deretter eventuelle endringer før de starter med selve designet og produksjonen. Det hender også at tidligere medlemmer og vitenskapelig ansatte gir tilbakemeldinger.

Studentene får brukt kunnskap og teori i praksis, samtidig som de lærer mer om fagfeltet sitt.

– Hovedformålet vårt er læring og utvikling for alle studentene som er med, sier Nilssen.

Erfaringen som studentene får kan også komme godt med i arbeidslivet.

– ION Racing gir studenter mulighet til å jobbe med ingeniørfaget på en annen måte enn i lesesalen. Laget jobber relativt likt som hva en vanlig bedrift ville ha gjort, noe som absolutt er positivt, sier Ole Mørkved, prosjektleder for ION Racing.

– Gjennom erfaringer ser man at man evner å designe komponenter som fungerer i praksis. Det man lager blir testet, noe jeg tror er en veldig positiv ting, tilfører Nilssen.

Seier i Formula Student UK 2022

Studentorganisasjonen har siden 2012 deltatt under Formula Student, og sommeren 2022 tok 23 medlemmer turen til Formula Student UK i Silverstone, England. Her konkurrerte de på den legendariske Silverstone Circuit.

Lagene som deltar under Formula Student UK blir vurdert fra kriterier som presentasjon av design, kostnadsdokumentasjon og forretningsplan.

ION Racing fullførte det 22 km lange Endurance-løpet og vant pris for den mest effektive bilen sammenlagt. Under Endurance-løpet måles drivstoffeffektiviteten til bilene basert på produksjonen av CO2 målt i kg per runde.

Studentene er allerede i gang med feilsøking og jobber med forbedringer på bilen som de skal konkurrere med i 2023.

Menn jobber med en racerbil. Foto.

Fra pit-området under Formula Student UK 2022. Foto: IMechE Formula Student/Checkpoint Images.

En mann fikser på en racerbil.

Fra pit-området under Formula Student UK 2022. Foto: IMechE Formula Student

Pokal foran en racerbil. Foto.

ION Racing mottok pokal for "most efficient car" under Student Formula UK 2022. Foto: Cathrine Ommundsen

To menn står bak en racerbil.

Hermann Berg Nilssen, gruppeleder maskin og Ole Mørkved, prosjektleder. Foto: Cathrine Ommundsen

Lagbilde av menn som står på to rekker vendt mor kamera. Foto.

lagbilde fra Formula Student UK 2022. Foto: IMechE Formula Student

Sosialt samhold

Det sosiale samholdet er en viktig del av studentorganisasjonen. De har blant annet et eget rom i første etasje i Kjølv Egelands hus hvor det daglig er medlemmer innom.

– For min del så er det her jeg har alle vennene mine. Det er ordentlig bra folk som er med i ION Racing. Vi har egne sitteplasser på ION-rommet, i motsetning til en vanlig student som må finne nye plasser, og vi møter de samme folkene på rommet hver dag, sier Mørkved.

Mørkved forteller også at de arrangerer ulike sosiale arrangementer som teambuilding på Fangene på fortet, og ser Formel 1-løp sammen på storskjerm på ION-rommet.

Tekst: Cathrine Ommundsen

Vil du vite mer?

ION Racing ser etter nye medlemmer i starten av hvert høstsemester.

Send en e-post til post@ionracing.no, eller sjekk ut nettsiden deres, Facebook, Instagram eller LinkedIn for mer informasjon om organisasjonen.

Formula Student

Formula student arrangers av Institution of Mechanical Engineers.