Se debatten om livsmestring i skolen

Er «livsmestring» i skolen en mulighet til å gjøre barn og unge i stand til å håndtere livets utfordringer, eller setter det fokus på alt elevene ikke får til? Det ble diskusjon i Læring for livet.

to gutter og en jente arm i arm ved gressplen
Skolens oppdrag er både utdanning og danning. Er Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema veien å gå?

– Jeg er selvsagt ikke imot at man skal lære seg å mestre livet i skolen. Men jeg er redd for at når man har livsmestring som tema, blir det fokus på alt elevene ikke får til. Det vil kanskje treffe det flinkeste, men de som virkelig trenger å lære livsmestring, vil det ikke treffe så lett. Vi lager et slags mål om å strømlinjeforme elever til å bli perfekte medlemmer i et konkurransesamfunn, sier Jørg Arne Jørgensen.

Han har vært lærer på ungdomstrinnet og i videregående skole, og underviser på lektorutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Jørgensen viser til at beskrivelsen av livsmestring i skolen er veldig omfattende, og inkluderer svært mange områder.

– Det er veldig stort og vidløftig, og det er vanskelig å se hvordan alt skal komme inn i fagene.

Se hele debatten i Læring for livet!

Livsmestring er godt mottatt

«Folkehelse og livsmestring» er en del av den overordnede delen av læreplanverket, som også består av fag- og timefordelingen og læreplaner i fag. Dette har blitt godt mottatt av flere fagmiljøer, for eksempel Psykologforeningen.

Kjersti Balle Tharaldsen er forsker ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, blant annet i forskningsprosjektet Resilient. Resilient har utviklet undervisningsopplegget ROBUST, som er tatt i bruk av en rekke skoler. Baser på forskning kurser ROBUST lærere i hvordan de kan undervise i sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsning, følelser og lærende tankesett.

Tharaldsen mener man må ta ungdom på alvor når de selv melder om økt stress og psykiske utfordringer i skolen, og at ROBUST er et svar på nettopp dette.
– De siste årene er det gjort koblinger mellom skole, stress og psykiske helseplager. ROBUST er en støttefunksjon for læreren til å utvikle tiltak basert på de verdiene ungdommene har, og som ungdom sier de trenger hjelp til, sier hun.

Det er viktig å skille mellom terapi og å utvikle skolen.

Kjersti Balle Tharaldsen

– Lærere skal ikke være terapeuter

Hun legger til at noen programmer som retter seg mot livsmestring nærmer seg en slags terapifunksjon, som Jørgensen kritiserer. Hun understreker imidlertid at ROBUST handler om bevisstgjøring og at arbeidet skal være relevant for de ulike fagene.

– Det er viktig å skille mellom terapi og å utvikle skolen. En lærer skal ikke være behandler. I ROBUST jobber vi med å stimulere til gode sosiale og emosjonelle kompetanser gjennom at det gjøres relevant for skolen, understreker Tharaldsen.

Jørgensen er på sin side bekymret for det han kaller en psykologisering av skolen.

– Jeg synes vi heller bør snike inn selvregulering og selv-monitorering inn i skolen. For eksempel lærer man jo konsentrasjon hvis man har en skole med mange ulike fag, der alle kan komme i flytsonen i ulike fag, enten det er i matte, norsk, håndverkstimer eller gym. Vi trenger ikke egne programmer for dette, hevder han.

Vi vil få mer kunnskap

Skolen har i oppdrag både å danne og utdanne elevene, understreker utdanningsdirektør i Rogaland, Marianne Skogerbø.

– Det er en balansegang. Hvis man ikke har det godt med seg selv, og kan takle sin egen hverdag, er man heller ikke i stand til å lære eller bli en god bidragsyter i fellesskapet, sier hun.

Livsmestring kom inn i læreplanen fra 2020, men skolene har jobbet helt siden 2017 med å sette seg inn i hva den nye læreplanen ville bety. Dette har vært et godt utgangspunkt for arbeidet, mener hun.

– Det foregår mye monitorering og følgeforskning på de nye tverrfaglige temaene, blant annet livsmestring. Om et år eller to vil vi få mer kunnskap om hvordan dette faktisk virker i skolen, sier hun.

Se debatten i Læring for livet!

Læring for livet: Livsmestring

Omtalt i saken

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap