Storevarden skole på Sola har lang erfaring som praksisskole, men kan nå også titulere seg universitetsskole. En entusiastisk samling møttes på Sola Strand hotell for å signere samarbeidsavtalen og markere det begynnende felles arbeidet.
Publisert første gang 19.08.2019
- Det å være lærer, det er å lære hele livet, konkluderte Tor Egil Gryte, rektor ved Storevarden skole stolt.
Tor Egil Gryte sier han og kollegaene er klare for å ta fatt på det felles arbeidet i Universitetsskolesatsingen. Han drar en parallell til en viss fremgangsrik brødretrio fra nabokommunen.
- Brødrene Ingebrigtsen kan ikke sitte stille i kontorsstolen og forvente å prestere like godt under neste løp. Vi må alle jobbe kontinuerlig for å opprettholde kompetansen.
På plass for markeringen var både ledelse og lærere fra Storevarden, representanter fra Sola kommune og Universitetet i Stavanger. Irene Jørgensen, skolesjef i Sola kommune ser mange muligheter med det nye samarbeidet.
- Ambisjonen er at vi skal frem, og vi skal lenger, og det har vi nå større muligheter til. Nærheten til forskingsarbeid bidrar til en felles kompetanseutvikling, sier hun.
Nå står den nye universitetsskolen Storevarden foran arbeidet med å utvikle rutiner for tettere samarbeid med Universitetet i Stavanger og felles utvikling av universitetsskolesatsningen. Nina Helgevold og Raymond Bjuland fra Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk leder samarbeidet med Storevarden. Prinsippet er å gjøre gapet mellom teori og praksis mindre, og styrke undervisningen på campus og praksisopplæringen gjennom å prøve nye former for samarbeid knyttet til undervisning og profesjonsutvikling.
Irene Jørgensen ser muligheter i en plattform for felles initiativ.
- På Storevarden møter jeg overalt en stor nysgjerrighet, og det gleder meg. Jeg vet at det er en arbeidsplass og skole hvor det er høyt under taket. Studentene som kommer skal få plass til å være nysgjerrige, det er sånn de utvikles, sier hun.
Irene Jørgensen sier at med tittelen som universitetsskole følger nye muligheter, men også forpliktelser.
- Gode resultater kommer ikke av seg selv. Hver dag kreves det innsats, diskusjon og refleksjon, sier hun.
Tekst & foto: Elina Borg Björnström
Les mer om universitetsskolene
Fakultetsadministrasjonen UH
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk