Regionens nye pophelter spiller for studentene under velkomstseremonien

I sommer var de første band ut på Vaulen Open Air, nå åpner gutta i Vettche det nye studieåret og Fadderfestivalen 2023.

Et band står på en scene med mange publikummere foran
Vettche er et frisk pust på popscenen og allerede et av Norges beste liveband. Foto: Benjamin Høyland.

Hvert år ønsker universitetet velkommen til et nytt studieår med åpningsseremoni fylt med musikk, hilsener og god stemning. Mandag 14. august er rektor, Stavangers ordfører, leder for studentorganisasjonen, faddersjefen og flere andre på plass for å ta imot årets studenter – både de som skal ta fatt på studenttilværelsen for aller første gang og de som fortsetter studieløpet ved Universitetet i Stavanger.

Yrende liv og småspent stemning på campus

En av dem som gleder seg til å se campus bli fylt opp av forventningsfulle og spente studenter den andre mandagen i august, er Børre Jacobsen som er arrangementsansvarlig.

Portrettbilde av ung kvinne
Alexandra Gjerpen leder åpningsseremonien. Foto: Birgit Solhaug

– For mange er dette den aller første dagen i livet som student. Det kan nok oppleves både befriende og litt overveldende på samme tid. Mange har sikkert også hatt det rimelig hektisk etter at de fikk svar på studiesøknaden sin. Derfor inviterer vi til en velkomstseremoni som både markerer det høytidelige ved å starte på universitetet, men som også gir rom for å senke skuldrene, more seg og samle gode opplevelser sammen med nye medstudenter.

Program med lokal forankring

Skuespiller Alexandra Gjerpen fra Sandnes er årets konferansier. Alexandra er blant annet kjent fra tv-seriene Unge lovende, 22. juli og Arkitekten, samt filmer som Askeladden og Krigsseileren. I tillegg er hun programleder i podkast-serien Historiske kjendiser. I høst blir hun igjen å se på kinolerretet og tv-skjermer rundt om i landet. Men først står hun klar på scenen i fadderteltet for å gi studentene en pangstart på studieåret 2023–24.

Gruppebilde av fem unge menn i en regnbue- og blomsterramme
De karismatiske gutta i Vettche har kapret mange hjerter med sin lystige og lettbeinte indiepop. Foto: Bjørk Ellingsbø

Det samme gjør indiepop-bandet Vettche som ble kåret til månedens urørt av P3-redaksjonen i fjor sommer. Etter det har det blitt både Norgesturne og festivalopptredener, og gutta fra Stavanger og Sandnes begynner for alvor å sette fotavtrykk både som artister og som et av Norges beste live-band! Kommer du flyttende fra en annen kant av landet, er dessuten de livlige og lettbeinte poplåtene en fin inngang til å tune deg inn på den lokale dialekten!

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med styret for fadderfestivalen, forteller Børre Jacobsen. I år blir dermed minikonserten med Vettche under studiestartmarkeringen samtidig åpningen på Fadderuken 2023, slik at alle kan delta gratis de første timene av festivalen og oppleve stemningen på festivalområdet.

Dette kan du få med deg under åpningsseremonien

Bli klar til studiestart

Bli kjent med UiS

Bli med på omvisning på campus Ullandhaug!