Vinnerne av Skjeies kammermusikkstipend 2021

Vladimir Todea Babos (cello) og Kiril Kutin (klaver) vant Skjeies kammermusikkstipend på 25 000 kr.

Duo: Vladimir Todea Babos (cello) og Kiril Kutin (klaver). Foto: Agnete in't Veld Bendiksen
Vinnerne av Skjeies kammermusikkstipend 2021; duoen Kiril Kutin (klaver) og Vladimir Todea Babos (cello). Foto: Agnete in't Veld Bendiksen

Alle studenter innen klassisk musikk inviteres hvert år til å delta i Fakultet for utøvende kunstfag sin årlige kammermusikkonkurranse, og vinnerne av førstepris i årets konkurranse er duoen Vladimir Todea Babos (cello) og Kiril Kutin (klaver). Premien er Skjeies kammermusikkstipend på 25 000 kroner.

Juryens begrunnelse

"Duoen Babos-Kutin fremførte et krevende repertoar, Rakhmaninovs Sonate i g-moll, opus 19. Duoen ga en overbevisende musikalsk tolkning, hadde godt scenisk uttrykk og demonstrerte tett samspill gjennom hele verket."

Vladimir Todea Babos (cello) og Kiril Kutin (klaver) på Avslutningsseremoni i Kuppelhallen, 28. mai 2021.
Fra årets Avslutningsseremoni i Kuppelhallen. Vladimir Todea Babos (cello) og Kiril Kutin (klaver). Foto: Elina Borg Björnström

Stipendtildeling på årets Avslutningsseremoni

Vinnerne fikk tildelt stipendet på årets Avslutningsseremoni i Kuppelhallen fredag 28. mai. Her fremførte duoen også et innslag fra repertoaret i konkurransen; Rober Schumann,«Adagio and Allegro for Cello and Piano, Op. 70».

Selve konkurransen fant sted fredag 23. april kl. 14:00 i Lille konsertsal. Til vanlig avholdes konkurransen som et åpent arrangement, men i år var det lukket for publikum grunnet pandemien.

Les mer om Fakultet for utøvende kunstfag