Ingeborg Margrete Berge

Førstelektor i lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2486

Bio

Ingeborg Margrete Berge er førstelektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Nasjonalt Lesesenter), Universitetet i Stavanger. Ho har hovudfag i nordisk språk og litteratur og har tidlegare arbeida som norsklektor i vidaregåande skole. Ved Lesesenteret har ho delteke i utviklinga av ei rekke vidareutdanningsstudier for lærarar (Kompetanse for kvalitet), hatt emneansvar og undervist i ulike emner knytta til lesing, læring og vurdering. Ho har god kjennskap til norsk skolepolitikk gjennom deltaking i nasjonale satsingar som NyGIV, FYR og Språkløyper.no. Berges forskningsinteresser omfattar særleg fagovergripande og fagspesifikke lesestrategiar, litteraturdidaktikk, munnlegheit og dialogisk undervisning. Ho deltek i dag i forskningsprosjektet Partners in practice, eit prosjekt kor forskarar, skolar og lærarutdanning samarbeider om å utvikle skolens praksis med fokus på elevmedvirking og motivasjon. Ho er og medlem av prosjektgruppa som på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet utviklar ny skriftleg eksamen i norskfaget. For tida rettleiar ho i masterstudiet for lærerspesialistar og underviser i vidareutdanningsemnet Norsk 2,Tekstarbeid i norskfaget. Berge er i dag utdanningsleiar på Lesesenteret og deltek i arbeidet med å sikre kvalitet i utdanninga ved UH-fakultetet.  

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2023)

      I god litteraturundervisning lytter man til elevene..

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Close Reading Lærersvar høsten -22.

      Planleggingsdag;

      2023-03-02 - .

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Fagsamtalen som arena for utforsking og læring .

      Lesekonferansen 2023;

      2023-03-27 - 2023-03-28.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Berge, Ingeborg Margrete; Michelsen, Per Arne

      (2023)

      Little things in 7A.

      Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Strand, Olaug; Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Close Reading in Norwegian schools​. New perspectives on reading comprehension in high school education..

      Forskermøte UWE Bristol ;

      2023-11-20 - 2023-11-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Fagsamtalen som arena for vurdering av litterære samtaler.

      Nordisk nettverkssamling;

      2023-11-14 - 2023-11-16.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Grande, Linn Maria Magerøy

      (2022)

      Ny norskeksamen - hvorfor og hvordan?.

      Fagdag i norsk;

      2022-02-17.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle

      (2022)

      På sporet av faglighet i begynneropplæringen. Tekstsamtaler i norskfaget..

      Skriv!Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2022)

      Utfordre og utforske - om litteraturarbeid i klasserommet..

      Fagdag for norsklærere i VGS, Viken fylkeskommune;

      2022-11-15 - .

    • Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

      MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      "Et viktig pedagogisk verktøy" Om skolebibliotekene i Norge .

      Børn & Bøger.

      ISSN 0006-7792.

      Hefte 7.

      s.24-27.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      Litteraturarbeid i vgs. Å få tilgang til den krevjande teksten.

      Nasjonal lesekonferanse (digital);

      2021-03-22.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      Språkløyper og lokal kompetanseutvikling i vgs. Digitalt seminar for lærere og skoleledere i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

      Språkløyper og lokal kompetanseutvikling i vgs. Seminar med Vestfold og Telemark FK;

      2021-03-23.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2020)

      "Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

      Planleggingsdag;

      2020-01-16.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å lære fag er å lære ord og begreper .

      Planleggingsdag;

      2019-03-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fra elev til student". Språkløyper som ressurs i lokalt utviklingsarbeid.

      Planleggingsdag;

      2019-08-15.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Strategier for arbeid med vokabular".

      Planleggingsdag;

      2019-08-13.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Lesing, skriving og fagfornyelsen. Videre arbeid med Språkløyper..

      Planleggingsdag;

      2019-10-29.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Språkløyper som støtte i utviklingsarbeid på skolen." .

      Fagdag om nasjonale prøver;

      2019-04-03 - 2019-04-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fagovergripende lesing - arbeid med ord og begrep".

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2019-04-10 - 2019-04-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Skulebiblioteket og informasjonskompetanse. Å finne, vurdere og bruke kjelder".

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2019-04-10 - 2019-04-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst: Ein veg mot djupneforståing i litteraturarbeidet?".

      Fagdag i norsk;

      2018-11-13.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i yrkesfag: Å gi gode lesebestillinger".

      FYR-konferanse 2018;

      2018-12-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude

      (2018)

      "Å lese for å lære i fag": Oppstartsamlinger, Språkløyper 2018.

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2018-04-10 - 2018-04-26.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?".

      Faglig foredrag;

      2018-04-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevende tekst vg1: En vei mot dybdelæring og dybdeforståelse i litteraturarbeidet?".

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2018-05-30 - 2018-06-01.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Close reading and literary group conversation - a way towards deep learning and deeper understanding of literary texts?" .

      Workshop, Elisabeth B. Moje;

      2018-09-28.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst i litteraturarbeidet".

      Fagdag for norsklærere, Hedmark fylkeskommune;

      2018-11-30.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      Lesestrategier i alle fag - middel, ikke mål.

      Skolemøtet for Rogaland;

      2018-11-16.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesestrategi­enes mål.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Hva lærerne rapporterer om egen undervisning i lesestrategier..

      PIRLS-konferanse 2017;

      2017-12-06.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - presentasjon av ressurser i Språkløyper.

      FYR-konferanse for lærere i vgs;

      2017-12-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesing i samfunnsfag - Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?.

      Fagdag for lærere i vgs;

      2017-11-15.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - fagovergripende ressurs i Språkløyper.no.

      Oppstartsamling Språkløyper.no for ungdomstrinn og videregående skole;

      2017-04-19 - 2017-05-04.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning.

      Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

      2016-08-25 - 2016-08-26.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete; Sædberg, Leif Tore

      (2016)

      Å jobba med læringsutvikling er ingen quick fix, men er nyttig på lang sikt.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje

      (2016)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i design og håndverk".

      Nasjonal FYR-skolering ;

      2016-10-17 - 2016-10-19.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å styrke leseferdigheten i elektrofag er å styrke elevenes faglighet".

      Nasjonal FYR-skolering;

      2016-11-21 - 2016-11-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Lønnum, Marthe

      (2016)

      "Å arbeide med språk" - Språkkommuner,ungdomstrinn og videregående skole.

      Nasjonale samling for Språkkommuner;

      2016-09-20 - 2016-09-21.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å være lese- og skrivelærer" - Oppstartsamlinger for Språkløyper.

      Oppstartsamlinger, Språkløyper;

      2016-04-25 - 2016-05-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "God leseopplæring".

      Oppstartsamlinger, Språkløyper;

      2016-04-27 - 2016-05-03.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

      Program for bedre gjennomføring;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      FYR for lærerutdannere.

      FYR for UH-sektoren;

      2015-10-22 - 2015-10-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing i yrkesfag" - tre ulike presentasjoner for 3 ulike programområder..

      FYR-prosjektet - nasjonal skolering for lærere i vgo høsten 2015;

      2015-10-12 - 2015-11-30.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing av sammensatte tekster" - Program for bedre gjennomføring..

      Nasjonal skolering for norsklærere i vgo;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Dybdestrategier i møte med samtidstekster".

      Program for bedre gjennomføring i vgo;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

      Lærerskolering: Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

      2014-10-16 - 2014-10-17.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i yrkesfag".

      FYR-skolering ;

      2014-10-13 - 2014-12-01.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2013)

      Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

      Ny GIV for påbygg;

      2013-01-15 - 2013-01-17.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Lesestrategier - middel, ikkje mål".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil

      (2019)

      "God leseopplæring: Undervegs i lesinga".

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Motivasjon og identitet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Det nynorske tekstmangfaldet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å samanlikne nynorsk og bokmål (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Schreuder-Lindløv, Inge

      (2019)

      Norskfaglige praksiser; vurdering av samtaler..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edith Marie; Magerøy-Grande, Linn Maria

      (2019)

      Å lese og skrive fagtekster i teknikk og produksjon, bygg og anlegg og elektro. Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag", Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen og førlesingsfasa" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - å tenkje som ein vurderer" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - to mål" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - oppsummering" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      "Å lese er meir enn å avkode og forstå"..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Fellestrekk ved leseopplæringa til dyktige lærarar.".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Elevstemmer om engasjement" (God leseopplæring).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Lesing og skriving i design og håndverk - 3 fagfilmer som del av Språkløyper.no for vgs og yrkesfag..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Å lese symboler i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Arbeid med ord og begreper i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no, vgs yrkesfag.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i elektro".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i service og samferdsel".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      "Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2016)

      "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway