Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i Fagfornyelsen.
1 år / 2 semester
Lesesenteret, UiS
Fullført lærerutdanning. Minst 30 stp i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer
15 + 15 (bachelornivå)
Samlingsbasert. 2 samlinger à 3 dager per semester.
Neste opptak våren 2024.

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.
Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Lesesenteret og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.
Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
Hva lærer du?
Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster; retoriske og diskursanalytiske tilnærminger til tekst; utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.
Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene. Studiet er en del av KFK, men er også åpent for andre.
5.-7. september 31.oktober-2.november
16.-18. januar 12.-14. mars
Faglig kontaktperson
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Studiekoordinatorer
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF