En bachelor i byplanlegging og samfunnssikkerhet gir en variert og tverrfaglig studiehverdag

– I løpet av studiet jobber man teoretisk, praktisk, kreativt og teknisk – her er det noe for alle.

Kvinne med blå skjorte smiler. Foto.
Student Ada Mogstad Nauen

Navn og alder: Ada Mogstad Nauen, 20 år.
Hjemsted:
Oppegård.
Her bor jeg i Stavanger:
i Gamle Stavanger.
Dette studerer jeg nå:
bachelor i byplanlegging og samfunnssikkerhet.

Jeg studerer byplanlegging og samfunnssikkerhet fordi:

Først og fremst fordi det er veldig tverrfaglig. I løpet av studiet jobber man teoretisk, praktisk, kreativt og teknisk – så her er det noe for alle. Studiet er også både tidsaktuelt og fremtidsrettet. For eksempel så blir studiet mer og mer relevant jo nærmere vi kommer tydelige virkninger av klimaendringene, og andre trusler som vi forholder oss til. Vi har også mange muligheter etter bacheloren. For eksempel så kan man ta en master i byplanlegging eller samfunnssikkerhet, eller så kan man gå rett ut i arbeidslivet.

Mitt favorittemne på studiet er:

Jeg tror det må bli Risikosamfunnet og Områdeplanlegging. Vi hadde risikosamfunnet første semester og da hadde jeg ikke noen forkunnskaper så det var mye nytt å sette seg inn i, men jeg har aldri lært så mye på ett år før. Man sitter også igjen med gode forkunnskaper for resten av bacheloren. Faget områdeplanlegging er tungt og det er mye å gjøre, men vi jobber med noe helt konkret - som er veldig motiverende. Man sitter for eksempel og jobber med noe i tre timer, og kan med en gang se hva man har brukt de tre timene på. Faget knytter også samfunnssikkerhet og byplanlegging sammen, og vi lærer å tenke på sikkerhet allerede fra starten av en planleggingsprosess.

Dette er mitt beste studietips:

Svar alltid foreleserne når de spør om noe, selv om svaret ditt kan være feil. Det at du svarer feil kan føre til en aktiv diskusjon i forelesningen. En aktiv diskusjon får du mye igjen for, sammenlignet med å bare lese.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Jeg var med i fadderuken, og jeg ble fort en del av linjeforeningen BIF. Vi har også en egen lesesal i Ivar Langens hus. Her kan man bli kjent med folk, og det er alltid noen som kan hjelpe med faglige spørsmål. Vi har et godt fagmiljø fordi studentene sitter sammen. Klassen finner også på mye sosialt. Vi har for eksempel julebord og feirer 17. mai sammen, så det sosiale har vært veldig bra.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

Akkurat nå prøver jeg å finne ut hvilke surfekurs jeg skal ta. Ellers liker jeg godt å dra på litt sære og rare steder i Stavanger. Det kan være å dra på ulike restauranter, være sosial, eller finne på noe helt nytt. Jeg liker å se hva byen har å by på. Jeg følger også med på arrangementene som SiS tilbyr. De har hatt mange gode tilbud etter korona. Linjeforeningen finner også på mye sosialt så det er hele tiden noe man kan bli med på. Vi spiller for eksempel volleyball, har fester, juleverksted, spillkvelder og lager vafler. I eksamensperioden kan vi også ta avbrekk sammen, og for eksempel gå en tur til Preikestolen.

Dette er typisk Stavanger:

Her er det aldri mulighet for å gå med løst hår fordi det er mye vind og regn. Og ingen bruker blinklys! Ellers er Stavanger sentrum helt nydelig. Sentrumstrukturen er veldig bra, og det er mange smågater som er fulle av liv. Her skjer det ting hele tiden, både i helgene og i ukedagene. Sentrum er også ganske lite så du kan gå over alt. Stavanger har også et veldig godt kollektivtilbud.

Dette er min drømmejobb:

Jeg har to drømmejobber. Den ene er innen Risk Governance og jobbe i et konsulentfirma som hjelper store bedrifter med å ta store risikovurderinger. Jeg vil hjelpe bedrifter med å opprettholde en bærekraftig bedrift. Den andre drømmejobben er knyttet til sosial bærekraft i bymiljø og hvordan man kan integrere sikkerhet i bymiljøet. Studiet er variert og gir mye frihet, og man får en utdanning som er relevant til mye forskjellig.