Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 12 treff
POL-AID undersøker populisme i de nordiske samfunn og dens implikasjoner for demokratiet.
Når dei tilsette i småbarnsavdelinga skaper eit godt språkmiljø, har det positiv innverknad på ordforrådet til barna på sikt.
Nyhet
Ingvil Hellstrand, førsteamanuensis ved Senter for kjønnsstudier, skal fordype seg i tematikken rundt studentaktiv læring, når hun nå har fått tildelt SV-fakultets første utdanningstermin noensinne.
Senter for kjønnsstudier overtar som redaktør for det nasjonale fagtidsskriftet Tidsskrift for kjønnsforskning.
Funnene nyanserer forestillinger om et elevlandskap bestående av flinke, motiverte jentelesere og svake, umotiverte guttelesere, konkluderer forskerne fra Lesesenteret.
Minoritetsspråklige barns læring av norsk blir i for stor grad overlatt til tilfeldigheter. For at disse barna skal beherske norsk før de begynner på skolen, er det behov for systematisk språkstimulering i barnehagen.
Å bli adoptert er ein stor overgang i livet til eit barn. Utanlandsadopterte blir utsette for eit språkbrot i tillegg til andre store omveltingar. Dette kan verke inn på barna si utvikling av det nye morsmålet.
Barn med en eller to foreldre som har lese- og skrivevansker har lavere språkferdigheter ved skolestart, tre ganger større risiko for å utvikle lesevansker, og scorer svakere på kartleggingsprøvene i lesing, staving og leseforståelse enn andre elever, viser en doktoravhandling i På Sporet.
Kunnskap om grunnleggende ferdigheter hos voksne er viktig for at alle nordmenn skal kunne lykkes i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
Lesesenteret har gjennomført en rekke forskningsprosjekter på voksnes leseferdigheter.
Senter for kjønnsstudier er en enhet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Vi forsker, underviser og formidler tverrfaglig kjønnsforskning.