Åpen forelesning: Hvordan kan teknologi gi barn med språkvansker en bedre læringsopplevelse?

Torsdag 23. november 2023 kl. 14:45-16:00,
Lesesenteret (Ptil-bygget),
Møterom Hafrsfjord.

Åpen forelesning med professor Bernard Veldkamp, Universitetet i Twente.

Published Endret

to jenter i barneskolealder sitter ved en pc. hun ene skriver, hun andre ser på og smiler til skjermen.
I denne forelesningen får du kunnskap fra et nytt forskningsprosjekt som har undersøkt hvordan digital teknologi kan brukes til å tilpasse oppgavene til elever med spesielle behov. (Illustrasjonsfoto: Getty)

Barn med språkvansker får ikke alltid vist hva de kan i skoleoppgaver. Mange barn møter på oppgaver som er tilpasset ferdighetsnivået deres, men der språket er for vanskelig for dem.

I denne forelesningen vil professor Bernard Veldkamp fra University of Twente, Nederland, dele innsikter fra forskning han har gjort sammen med kollega Emma Tas om hvordan avansert teknologi kan brukes for å hjelpe elever med språkvansker.

  • Hvordan kan digital teknologi tilpasse seg individuelle læringsbehov?      
  • Hvorfor kan standard digitale verktøy være utilstrekkelige for barn med språkvansker?      
  • Hvordan kan store språkmodeller som ChatGPT være en løsning for å hjelpe barn med språkvansker?     
  • Resultater og funn fra Veldkamp og Tas sin forskning om forenkling av matematikkoppgaver.

I denne forelesningen får du mulighet til å bli kjent med ny forskning innen digital teknologi og læring, og forstå hvordan avansert teknologi kan brukes for å hjelpe barn med språkvansker. Forelesningen er aktuell for forskere, studenter, pedagoger og andre som er interessert i utdanningsteknologi, og hvordan det kan brukes til å hjelpe barn med spesielle behov.

Forelesningen er på engelsk.

På grunn av bevertning og registrering i bygget, anbefaler vi at du melder deg på og møter opp i god tid. Meld deg på forelesningen her innen torsdag 16. november.

abstrakt:

Simplification of Word Problems using Large Language Models

Åpen forelesning ved Lesesenteret torsdag 23. november

fire elever med ipad. foto: getty
(Illustrasjonsfoto: Getty)

Av: Bernard Veldkamp and Emma Tas, University of Twente, The Netherlands

Interactive digital technology offers personalized learning experiences to meet the individual needs and preferences. While such technology has proven to be effective in primary education, it falls short in supporting children with language development disorders. For these children, the language of an assignment is often too difficult, while the content of the assignment is appropriate for their skill level. However, due to their language deficiencies, they cannot demonstrate their true ability. Currently, no digital tools can adjust a task's reading level without altering its content.      

Therefore, we aim to answer the following research question: To what extent can Large Language Models be used to adapt word problems to the needs of children with a language development disorder?

To answer the question, a dataset of 200 Dutch math problems for primary school children aged 11-12 was collected.  We created five prompts for simplification, including age-based and Dutch reading level-based prompts, as well as a prompt aimed to rewrite the problem as a bulleted list. The outcomes of the generated simplified word problems were calculated and compared to the answers of the original word problem, to test if information was lost during simplification. To quantify the impact of the different prompting methods on the text complexity, a linguistic complexity analysis was done. Preliminary findings using ChatGPT3.5 show that the bulleted list prompt was most effective in preserving content. The linguistic complexity analysis shows that there are some features that are consistently changed while simplifying the word problems. Overall, these outcomes suggest that a Large Language Model such as ChatGPT can be used to create adaptive digital technology that can benefit children with language development disorders.

Om Bernard Veldkamp

Prof. Dr. Ir. Bernard Veldkamp er prodekan for forskning ved Faculty of Behavioral, Management and Social Sciences, University of Twente. Han spesialiserer seg på forskningsmetodikk, måling og dataanalyse. Hans interesser fokuserer på optimalisering, tekstutvinning og datamaskinbasert vurdering. Hans arbeid spenner over en rekke problemstillinger innen utdanning, psykologi og helsevitenskap, fra utvikling av nye metoder/modeller for design og konstruksjon av (adaptive) psykologiske og pedagogiske tester, til utvikling av data mining-modeller for å analysere verbale data og store datasett. Han baserer forskningen sin på psykometri, operasjonsforskning, datautvinning og statistikk.

Praktisk informasjon

Tid: Torsdag 23. november kl 1500-1600. Det vil bli servert forfriskninger fra kl 1445. Vi anbefaler å møte i god tid på grunn av registrering i bygget.  Sted: Møterom Hafrsfjord, Lesesenteret (Ptil-bygget).  Påmelding: Meld deg på her innen torsdag 16. november.

Flere arrangementer ved UiS:

Helgen på Jernaldergården

Lør. 02.12 11:00

søn. 03.12 16:00

Jernaldergården

Disputas for Karl Ronny Klungtvedt

Man. 04.12.2023

10:00-15:00

Kjølv Egelands Hus
E-164

Greenhouse miljøhumaniorabokprater på nettet: "Educating for the Anthropocene" av Peter Sutoris

Man. 04.12.2023

16:00-17:00

Zoom

Shut up & write i biblioteket

Tir. 05.12.2023

10:00-12:00

Universitetsbiblioteket, Studieverkstedet

Introduksjon til NVivo

Tir. 05.12.2023

12:15-15:00

Universitetsbiblioteket, Dataverkstedet
KE A-259

Is the Smart City loosing traction – and what may come next?

Ons. 06.12 09:00

tor. 07.12 16:00

Radisson Blu Atlantic

Shared reading med Ex Libris

Ons. 06.12.2023

11:15-12:15

Universitetsbiblioteket, campus Ullandhaug

Styremøte UiS 7. desember 2023

Tor. 07.12.2023

10:00-15:00

Arne Rettedals hus
AR T-401, styrerom

Vaffeltorsdag med studentpresten i Bjergsted

Tor. 07.12.2023

11:00-13:00

Campus Bjergsted
Kantina

Boklansering: Practicing Responsibility in Business Schools – Implications for Teaching, Research, and Innovation

Tor. 07.12.2023

12:00-14:00

Foajeen, Elise Ottesen-Jensens hus

Disputas for Elin Svensen

Fre. 08.12.2023

10:00-14:00

Arne Rettedals hus, AR V-101

Nobelprisane forklart for folk flest

Lør. 09.12.2023

18:00-20:00

Møteplassen
Sølvberget

Songaranes julekonsert

Søn. 10.12.2023

14:00-15:30

Skur 2
Skansenkaien

Greenhouse miljøhumaniorabokprater på nettet: "Bonhoeffer and Climate Change" av Dianne Rayson

Man. 11.12.2023

10:00-11:00

Zoom

Shut up & write i biblioteket

Tir. 12.12.2023

10:00-12:00

Universitetsbiblioteket, Studieverkstedet

Disputas for Bente Kristin Høgmo

Ons. 13.12.2023

10:00-14:00

Kjell Arholms hus, auditorium 3

Disputas for Muhammad Tauqeer

Ons. 13.12.2023

10:00-15:00

Online in Zoom

Julekonsert med Bjergsted jazzensemble og Bjergsted vokalensemble

Ons. 13.12.2023

20:00-22:00

Spor 5, Stavanger

Webinar om skole-hjem-samarbeid

Fre. 15.12.2023

14:00-15:30

Teams

Universitetets julekonsert 2023

Lør. 16.12.2023

18:00-20:00

St. Petri kirke, Stavanger

Samfunnssikkerhetskonferansen 2024

Tor. 04.01.2024

09:00-16:00

Universitet i Stavanger

Karrieredag for sykepleie- og paramedisinstudenter

Fre. 05.01.2024

10:00-15:00

Kjell Arholms hus

Helgen på Jernaldergården

Lør. 06.01 11:00

søn. 07.01 16:00

Jernaldergården

Introduksjon til Zotero

Tir. 09.01.2024

12:15-14:00

Universitetsbiblioteket, Kursrommet
KE A-253

Hva har omsorgsetiske dilemma i science fiction og i klinisk virkelighet til felles?

Ons. 10.01.2024

14:00-15:30

Måltidets hus
Møterom HOS INGRID

Pumps and Pipes – et felles løft for helseindustrien i Rogaland

Tor. 11.01.2024

11:00-15:00

HelseCampus Stavanger, IPark, Professor Olav Hanssensvei 7A, 4021 Stavanger

Introduksjon til Zotero (EN)

Tir. 16.01.2024

12:15-14:00

Universitetsbiblioteket, kursrommet
KE A-253

Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD

Tir. 16.01.2024

12:15-13:30

Universitetsbiblioteket
KE A-263

Informasjonsmøte om utveksling høsten 2024

Tir. 16.01.2024

12:15-13:00

Digitalt

HelseCampus Stavanger dagen 2024

Ons. 24.01.2024

08:00-15:30

HelseCampus Stavanger Innovasjonsparken bygg i2, Professor Olav Hanssensvei 7A

Drop-in for deg som skal søke utveksling høsten 2024

Ons. 24.01.2024

09:00-14:30

Kitty Kiellands Hus
KK S-344 Sommernatt

Webinar: Introduksjon til Zotero

Tor. 25.01.2024

13:15-15:00

Teams
Språk: norsk

Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD

Tir. 30.01.2024

12:15-13:30

Universitetsbiblioteket, Kjølv Egelands Hus
KE A-263

Virtual Reality (VR) – med fremtidens briller på?

Ons. 31.01.2024

10:00-16:00

VID vitenskapelige høgskole, Stavanger (adr: Misjonsmarka 12, 4024 Stavanger)

Søknadsfrist for utveksling høsten 2024

Tor. 01.02.2024

23:59-23:59

Søknadsweb

Webinar: Introduksjon til Zotero (EN)

Tir. 06.02.2024

12:15-14:00

Teams
Language: English

Informasjonsmøte for deg som har søkt utveksling høsten 2024

Tir. 06.02.2024

12:15-13:00

Digitalt

Introduksjon til Zotero

Fre. 23.02.2024

10:15-12:00

Universitetsbiblioteket, kursrommet
KE A-253

Introduksjon til Zotero (på engelsk)

Man. 04.03.2024

10:15-12:00

The Ullandhaug Library
KE A-253

Nasjonal konferanse om lesing 2024

Man. 18.03 09:00

tir. 19.03 15:00

Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger