Eva var en del av det første kullet på masterstudiet i jazz

Eva Bjerga Haugen jobber i all hovedsak som frilans sanger/musiker/komponist/låtskriver, med flere prosjekter og band/ensembler. Hun er skikkelig språknerd og elsker å jobbe innenfor flere såkalte «rytmiske» sjangre, men alltid med improvisasjon som viktig og grunnleggende bestanddel

Published Sist oppdatert
Brukes kun til Alumniportrett - Eva Bjerga Haugen og KORK Foto: Lars Eivind Bones
Eva Bjerga Haugen og Kringkastingsorkesteret KORK - Foto: Lars Eivind Bones
Navn: Eva Bjerga Haugen
Studium: Master i utøvende musikk

Eva fullførte bachelor i 2009, videreutdanning i 2010 og master i 2012.

Eva Bjerga Haugen prøver seg også forsiktig på litt teater, og gjør en del forestillinger for barn. I tillegg har hun også en liten stilling som sangpedagog ved Stavanger Katedralskole avdeling Bjergsted, og hun har tidligere også jobbet som sangpedagog ved UiS, Fakultet for utøvende kunstfag, i flere år.

Hvorfor valgte du å studere Master i utøvende musikk ved UiS?

Jeg ønsket muligheten til å fordype meg ytterligere i musikk, være litt lenger i «bobla», ønsket å lære mer, ønsket friheten til å kunne øve, studere, skrive musikk, synge. Uten noen forstyrrende elementer. Jeg var del av første kull ut, og vi hadde mye frihet til (og eget ansvar for) å bestemme vår egen retning. Jeg var for eksempel så heldig at jeg kunne reise til Oslo og NMH hver måned for å ta timer med ett av mine idoler, Elin Rosseland.

Hva husker du best ved studietiden ved UiS?

Cirrus, en kammerjazzkvartett som oppsto på masterstudiet, med oss tre daværende masterstudenter samt en lærer, og som eksisterer den dag i dag. Vi har to anerkjente plateutgivelser bak oss, og legger fremdeles planer for fremtiden. Vi ble på en måte «tvunget» til å spille sammen, noe vi er sjeleglade for nå! Måten vi jobbet sammen på, komponerte musikk sammen, improviserte frem musikk sammen, er noe jeg aldri kommer til å glemme. Og nok sjelden kommer til å ha anledning til igjen, dessverre. Vi øvde vel sammen fire-fem ganger i uken. For en drøm! Og selvfølgelig vil jeg også alltid huske den store samlingen av nydelige og inspirerende medstudenter og lærere. Det er jo menneskene som gjør studiet!

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Samspillserfaringen: Å spille på lag med andre mennesker både musikalsk og i livet generelt. Det å bli kastet ut i forskjellige utfordringer, gjerne uten forvarsel, det å måtte ta ting på strak arm, det å kunne improvisere (ikke bare når det gjelder musikk). Det å ha mange baller i luften, men alltid sørge for å gjøre et godt stykke arbeid likevel.

Hva liker du best med jobben din?

At jeg hele tiden får muligheten til utfordre meg selv, muligheten til å jobbe med meg selv. På godt og vondt, selvsagt. Det er en herlig følelse å merke fremgang. Men det er også utrolig sunt å møte motgang, å møte seg selv i døra, å måtte stikke fingeren i jorda såpass ofte. Jeg tror det holder en ydmyk, fokusert og jordet, så lenge man kan finne en motivasjon i oppoverbakkene.

At jeg selv bestemmer over arbeidsdagen min liker jeg også godt. Fleksibiliteten det innebærer, på alle plan. Og alle de fantastiske musikalske møtene: At man hele tiden treffer så mange nye mennesker, og blir kjent med dem på et helt annet plan gjennom å musisere sammen med dem.

Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?

Øv! Du får nok ikke muligheten til å øve så fokusert, så mye og så «egoistisk» senere i livet.

Spill sammen med andre så mye du kan. Og fortsett med det etterpå! Og: spill sammen med gode mennesker, mennesker som gjør deg godt og som gjør deg bedre. Og ikke vær redd for å kontakte dine idoler til å være med på prosjekter!

Tør å være deg selv, virkelig. Stå opp for din smak og din estetikk, og tro på det, stol på det. Det er det som gjør deg unik og spennende. Men husk alltid på å ta håndverket veldig seriøst, ikke hopp bukk over det, uansett hvilken sjanger du beveger deg i!

Se også www.evabjergahaugen.com

Les mer ...