Profesjonsveiledning i utdanning og yrke - kompetanse for fremtidens barnehage
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Vekting (stp)
30
Studieprogramkode
V-PVEIL
Studienivå
Videreutdanning lavere grad
Fører til grad
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Studieprogrammet Pedagogisk veiledning omfatter emnet “Profesjonsveiledning i utdanning og yrke” er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud rettet mot barnehagefeltet. Emnet er basert på prinsipper og forpliktelser fra UDIR for veilederutdanninger i skole og barnehage, både når det gjelder praksisveiledning for studenter og veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole. Utdanningen tar også utgangspunkt i de retningslinjene som nasjonal rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene. Emnet er åpent for barnehagelærere som har gjennomført og betsått sin grunnutdanning, samt har minimum tre års erfaring som barnehagelærer. Emnet er et master emne og inngår som profil 2 profesjon og ledelse i masterprogrammet i barnehagevitenskap ved UiS.
Undervisningsspråk
Undervisningen foregår på norsk.
Læringsutbytte
Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell bevissthet om ledelse av barnehageutvikling og verdier i utøvelsen av veilederrollen i barnehagen.
Etter å ha gjennomført emne:
Kandidatene skal ha kunnskap om:
- profesjonskvalifisering, -utøvelse og -etikk
- kvalitetsutvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
- det komplekse barnehagelærerarbeidet
- veiledning som redskap i ledelses- og læringsarbeid
Kandidatene skal vise ferdigheter i å:
- kritisk vurdere ulike kunnskapsformer og kunne diskutere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen
- analysere behov for kvalitetsutvikling og lede didaktiske prosesser på individ- og gruppenivå
- kritisk vurdere ulike aspekt ved barnehagelærerprofesjonen
- anvende og diskutere profesjonell veiledning som et strukturert redskap for læring, og utvikle egen veiledningspraksis
Kandidatene skal ha utviklet generell kompetanse i å:
- reflektere over egen profesjonsutøvelse som tilrettelegger for læringsprosesser og forstå verdien av etiske overveielser i det relasjonelle møtet
- være analytisk til barnehagens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksis
- tenke over og vise selvinnsikt i egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- ha en åpen og konstruktiv holdning i møte med et bredt spekter av kunnskapsgrunnlag og mangfoldige kompetanser
Fagplan
Studieplan for emnet Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100): https://www.uis.no/nb/course/PVE100
Rammeplan
Emnet Profesjonsveiledning i utdanning og yrke et selvstendig emne innen studieprogrammet. Se mer informasjon her: https://www.uis.no/nb/studier/profesjonsveiledning-i-utdanning-og-yrke-veiledning-i-barnehage
Emnet er et master emne og inngår som profil 2 profesjon og ledelse i masterprogrammet i barnehagevitenskap ved UiS.
Emneevaluering
Studieprogram og emner evalueres jevnlig av studenter og lærere. Se mer om kvalitetssystemet ved UiS: https://www.uis.no/nb/student/kvalitetssystem-for-utdanning
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatorisk emne
-
PVE100: Profesjonsveiledning i utdanning og yrke
Første år, semester 1
-