Profesjonsveiledning i utdanning og yrke - kompetanse for fremtidens barnehage


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se årets (2024-2025) studieprogrambeskrivelse
Fakta

Vekting (stp)

30

Studieprogramkode

V-PVEIL

Studienivå

Videreutdanning lavere grad

Fører til grad

Heltid/deltid

Deltid

Varighet

2 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Norsk

Studieprogrammet Pedagogisk veiledning omfatter emnet “Profesjonsveiledning i utdanning og yrke” er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud rettet mot barnehagefeltet. Emnet er basert på prinsipper og forpliktelser fra UDIR for veilederutdanninger i skole og barnehage, både når det gjelder praksisveiledning for studenter og veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole. Utdanningen tar også utgangspunkt i de retningslinjene som nasjonal rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene. Emnet er åpent for barnehagelærere som har gjennomført og betsått sin grunnutdanning, samt har minimum tre års erfaring som barnehagelærer. Emnet er et master emne og inngår som profil 2 profesjon og ledelse i masterprogrammet i barnehagevitenskap ved UiS.

Undervisningsspråk
Undervisningen foregår på norsk.

Læringsutbytte

Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell bevissthet om ledelse av barnehageutvikling og verdier i utøvelsen av veilederrollen i barnehagen.

Etter å ha gjennomført emne:

Kandidatene skal ha kunnskap om:

  • profesjonskvalifisering, -utøvelse og -etikk
  • kvalitetsutvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
  • det komplekse barnehagelærerarbeidet
  • veiledning som redskap i ledelses- og læringsarbeid

Kandidatene skal vise ferdigheter i å:

  • kritisk vurdere ulike kunnskapsformer og kunne diskutere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen
  • analysere behov for kvalitetsutvikling og lede didaktiske prosesser på individ- og gruppenivå
  • kritisk vurdere ulike aspekt ved barnehagelærerprofesjonen
  • anvende og diskutere profesjonell veiledning som et strukturert redskap for læring, og utvikle egen veiledningspraksis

Kandidatene skal ha utviklet generell kompetanse i å:

  • reflektere over egen profesjonsutøvelse som tilrettelegger for læringsprosesser og forstå verdien av etiske overveielser i det relasjonelle møtet
  • være analytisk til barnehagens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksis
  • tenke over og vise selvinnsikt i egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • ha en åpen og konstruktiv holdning i møte med et bredt spekter av kunnskapsgrunnlag og mangfoldige kompetanser

Fagplan

Studieplan for emnet Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100): https://www.uis.no/nb/course/PVE100

Rammeplan

Emnet Profesjonsveiledning i utdanning og yrke et selvstendig emne innen studieprogrammet. Se mer informasjon her: https://www.uis.no/nb/studier/profesjonsveiledning-i-utdanning-og-yrke-veiledning-i-barnehage

Emnet er et master emne og inngår som profil 2 profesjon og ledelse i masterprogrammet i barnehagevitenskap ved UiS.

Emneevaluering

Studieprogram og emner evalueres jevnlig av studenter og lærere. Se mer om kvalitetssystemet ved UiS: https://www.uis.no/nb/student/kvalitetssystem-for-utdanning

Studieplan og emner

  • Obligatorisk emne

    • PVE100: Profesjonsveiledning i utdanning og yrke

      Første år, semester 1

      Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100)

      Studiepoeng: 30

Opptakskrav

Bachelor i barnehagelærer/førskolelærer, samt minimum tre års erfaring som barnehagelærer.