Tre ledige stipendiatstillinger innen barnehagefeltet

Institutt for barnehagelærerutdanning har tre ledige stipendiatstillinger - to i pedagogikk og en i utdanningsvitenskap.

Publisert Sist oppdatert

kvinne og liten jente leker med klosser

Stipendiat i utdanningsvitenskap

Den som ansettes vil være tilknyttet forskningsprosjektet DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys.

Vedkommende skal bidra inn i arbeidet med å undersøke kommunikasjon (verbal og/eller ikke-verbal) barn imellom og/eller mellom barn og voksne under lek med en kodeleke som programmeres uten skjerm. Forskningen vil spesielt rette oppmerksomheten mot analysen av samspillet og de potensielle læringsaspektene i disse kommunikasjonsprosessene. Den utlyste ph.d.-stillingen åpner også for muligheten til å utforske koblingen mellom kodeleker og storytelling, og hvordan denne integrasjonen kan påvirke og berike kommunikasjonen mellom barn eller mellom barn og voksne i leksituasjoner.

Søknadsfrist: 12.05.2024

Tiltredelse: 01.08.2024

Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning.

Stipendiat i pedagogikk - Lek i barnehagen

Overordnet forskningstema er Lek i barnehagen. Hovedmålet med prosjektet skal være å studere lekefellesskapet i barnehagen og retter seg mot hvordan ansatte støtter opp om barns lek.

Aktuelle tema å belyse i prosjektet kan for eksempel være knyttet til lekemiljøets utforming, barn og ansatte som inspirere til ulike typer lek, makthierarkier blant barn i lek, trivsel, temperament og humor i lek. Lek i ulike aldersgrupper, progresjon i leken i løpet av tiden i barnehagen, lek og mangfold.

Den som ansettes vil bli tilknyttet en av forskergruppene ved instituttet. Forskergruppene består av lærerutdannere og forskere i barnehagefeltet. Forskere ved instituttet er alle en del av FILIORUM - Senter for barnehageforskning.

Søknadsfrist: 19.05.2024

Tiltredelse: 01.08.2024

Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt.

Stipendiat i pedagogikk

Stillingen er knyttet til pedagogikkfaget i barnehagelærerutdanningen. Det er behov for forskning som kan kaste lys over rammeplanen i et internasjonalt perspektiv og hvordan rammeplanen sammen med andre policydokumenter influerer på implementering av årsplaner.

Prosjektet retter seg inn mot den overordnede tematikken læreplanteori og didaktikk, men særskilt søkelys på rammeplan og årsplaner. Aktuelle temaområder kan for eksempel være knyttet til: hvordan rammeplanens målområder forstås og operasjonaliseres i årsplaner, årsplaners betydning og funksjon i barnehagen, hva kjennetegner den lokale planprosessen i barnehagen, implementering av årsplaner i barnehagehverdagen.

Søknadsfrist: 19.05.2024