Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...
Politiske tiltak for å redusere mobbing
Mobbing er et utbredt problem på skoler verden over. For å motarbeide dette problemet utformes og...
Digitale vurderingar i skulen
I seinare tid har ein sett eit skifte frå vurderingar ved bruk av penn og papir til vurderingar ved...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Læringseffekten av elevsamarbeid
Korleis gruppene er sett saman gjev ikkje utslag for læringa. Det viktigaste er at gruppa får...
Fører utdanning til høyere intelligens?
Forskning på kognitive ferdigheter indikerer at det er en sammenheng mellom mengde utdanning og...
Læringseffekten av elevsentrert undervising
Tilpassa undervisningsmetodar som tar omsyn til elevane sine individuelle behov, evner og interesser...
Læreres perspektiver på nettmobbing
Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å...
Effekten av lesing på skriveferdigheter
Det å være rundt andre som leser har en tydelig positiv virkning på barn og unges skriveferdigheter.
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Effects of ICT in education
Does ICT provide a positive influence on academic performance and if it does are there subjects or...
Forhold ved skolen med betydning for mobbing
Forskning viser at skolemiljøet har stor betydning for elevers, ansattes og foresattes opplevelse av...
Evnerike elever og elever med stort læringspotensial
Hva kjennetegner gode pedagogiske tiltak for evnerike elever og elever med stort læringspotensial?
Anti-mobbeprogrammer kan redusere mobbing i skolen
En systematisk kunnskapsoversikt av anti-mobbeprogrammer viser at tiltak mot mobbing i skolen er...
Tiltak mot nettmobbing: Fungerer de?
Nettmobbing er et digitalt fenomen som er svært problematisk blant annet fordi det kan utføres til...
Faktorer som beskytter mot mobbing
Mobbing og nettmobbing blant barn og unge er stadig et problem. Mobbing påvirker hverdagen til alle...
Pedagogiske tilnærminger til utvidet virkelighet
Smarttelefonens inntog har ført til en økning av bruk av teknologi i klasserommet, blant annet av...