Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Førstegenerasjonsstudenten som akademisk ressurs
Studentar frå familiar utan høgare utdanning startar studia med andre livserfaringar enn studentar...
Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...
Inkludering for elever med behov for spesialpedagogisk hjelp
En «evidence gap map», ofte kalt «levende kart» på norsk. Kartet illustrerer en systematisk...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Inkluderingstiltak for barn av immigranter og etniske minoriteter i barnehagen
Hvilke fellestrekk har barnehagetiltak for å fremme sosial inkludering av immigrantbarn og etniske...
Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar
I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si...
Intervensjoner for barn og unge med autisme i inkluderende skoler og barnehager
I et utdanningssystem hvor et hovedmål for barnehager og skoler er å skape inkluderende fellesskap...
Spelifisert læring i høgare utdanning
Teknologien i klasseromma inspirerer mange til å utforska undervising på digitale plattformar som...
Skoleoverganger for barn og unge med autismespekterforstyrrelser
Overgang fra barnehage til skole og mellom skoletrinn kan medføre angst og uro for barn og elever...