Fra barne- til ungdomsskole – tiltak før og etter overgangen
Å starte på ungdomsskolen kan være utfordrende for mange. Forskning viser at målrettede tiltak både...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Lærerflukten: Hvordan beholde læreren i jobben?
Årsakene til at lærerne bytter skole eller yrke, er mange, komplekse og sammenvevde. Et godt...
Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.
Rektor si rolle i bygginga av ein god skole
Rektor speler ei viktig rolle for eit positivt lærings- og arbeidsmiljø ved skolen. Dette...
Gode overgangar frå barne- til ungdomsskole
Kva skal til for å skape ein god overgang frå barne- til ungdomsskolen? Ein gjennomgang av forsking...
Overgangar frå barne- til ungdomsskole
Denne studien ser nærmare på barn sine erfaringar, både gode og dårlege, i overgangen frå barne- til...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Frafall i høyere utdanning: disponerende faktorer og tiltak
Veiledning og oppfølging, støtteundervisning i grunnleggende ferdigheter og støtte fra medstudenter...
Sosioøkonomisk status og akademiske prestasjoner i høyere utdanning
Har bakgrunnen din noe å si for hvor høy utdanning du tar? Delvis, svarer forskningen. Men andre...
Spelifisert læring i høgare utdanning
Teknologien i klasseromma inspirerer mange til å utforska undervising på digitale plattformar som...