I fjor var Andreas ferdig med en mastergrad i miljøteknologi, i år holder han tale under masterseremonien

- En av de tingene jeg husker best er nok samholdet vi hadde i klassen.

Portrettbilde av en mann som smiler til kamera. Foto.
Andreas Bakke

Navn: Andreas Bakke
Studieprogram: Miljøteknologi med spesialisering i offshore teknologi
Yrke og arbeidsgiver: Trainee miljøteknolog. Er ansatt i SAR gjennom traineesørvest, som er en ordning i samarbeid med UiS og næringsforeningen i Stavanger
Verv: Alumnirådet ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet

Hva husker du best fra studiehverdagen din?

En av de tingene jeg husker best er nok samholdet vi hadde i klassen. Vi var en engasjert gruppe studenter som samlet oss for å diskutere fag på skolen, men vi møttes også mye på fritiden. Jeg har enda kontakt med alle, men vi møtes sjeldnere nå. Å være student gir en unik mulighet for sosialisering, som ikke er like vanlig i arbeidslivet.

Hva var ditt favorittsted på campus?

Jeg var heldig som jobbet som akademisk skrivementor på studieverkstedet ved Universitetsbiblioteket, mens jeg studerte hos UiS. Studieverkstedet var et fantastisk rom som ga en veldig rolig og fin atmosfære. Dette må være det beste stedet å sette seg ned for å jobbe ved UiS i mine øyne.

Hva er det mest verdifulle du tok med deg fra UiS og inn i arbeidslivet?

Jeg hadde veldig gode professorer å forholde meg til i studieprogrammet. De hadde en faglig tilnærming til problemstillinger, som i stor grad fokuserte på å lære av hverandre. Det å løse problemer i grupper, lærte jeg at alltid gjorde jobben lettere. Både for motivasjon og effektivitet ga dette størst gevinst uansett arbeidsoppgave. Det å samarbeide, og ikke være redd for å stille dumme spørsmål, er noe jeg har tatt med meg videre i arbeidslivet.

Hva er det viktigste du har lært i arbeidslivet?

I arbeidslivet er det ofte mange man må forholde seg til, nesten uansett hvilke type prosjekt eller oppgave du har. Det er mange som skal være deltakere i diskusjoner og beslutninger. Selv om ikke alle er enig, så er det viktig at alle har fått sagt sitt. Det kan ofte være vanskeligere enn det høres ut å få involvert alle som skal involveres, og jeg har derfor lært at god kommunikasjon er ekstremt viktig.

Hva er dine topp tre råd til studentene ved UiS?

1. Ikke ta studietiden for gitt. Det å være student er en helt egen ting og er en type arena du bare kan oppleve når du studerer.
  2. Lær deg god kommunikasjon og planlegging. Det å bruke mail for å kommunisere, eller det å være med å planlegge noe, alt fra å planlegge et sosialt arrangement til å planlegge gruppeøvinger sammen med andre. Mye av erfaringen jeg har i prosjektledelse kommer fra prosjekter jeg gjorde på skolen, men også å engasjere meg i en linjeforening hvor vi planla arrangement med mange deltakere.
  3. Bruk en digital kalender for å systematisere uken din. Dette vil være veldig nyttig når du kommer ut i arbeidslivet, siden du kan dele kalenderen din med de du jobber med. Ved å bruke et slikt verktøy gjør du det lettere for deg selv, men også for andre å kunne strukturere en effektiv uke.
  4. Et lite tilleggstips er å bruke de verktøyene du har tilgjengelig på campus. Et eksempel er studieverkstedet. Selv om du kanskje føler du har god kontroll på skrivingen, vil det alltid være noe man kan lære av andre, uavhengig av om man studere det samme eller ikke.