Kandidatundersøkelse fra UiS: 9 av 10 er i jobb

Universitetet i Stavanger samarbeider tett med både offentlig og privat næringsliv. Dette gjør studietiden ekstra spennende – du får teste ut utdanningen din i praksis, det gir relevant arbeidserfaring og du får muligheten til å bygge et nettverk som kan åpne dører også etter studietiden.

Med jevne mellomrom arrangerer UiS Kandidatundersøkelsen – en undersøkelse som tar tempen på våre studietilbud og kvaliteten på utdannelsen her på universitetet. Etter undersøkelsen gjennomført i 2021, blir flere ting bekrefta:

• studietilbudene våre oppleves som relevante,
  • folk er i jobb etter fullført studietid og praksis,
  • og nettverksbygging er noe vi er gode på.

– Kandidatundersøkelsen bidrar med viktig kunnskap til videreutvikling av tilbudene ved UiS. Med grunnlag i undersøkelsen ser vi på tiltak knyttet til hele studietilbudet, til arbeidslivstilknytning og kvalitet i utdanningene generelt, sier prorektor for innovasjon og samfunn ved UiS, Rune Dahl Fitjar.

Kvinne på laboratorium. Foto.
Etter studiene ved UiS kapret Celine Lorentsen drømmejobben i NordicDx.

Ni av ti i relevant jobb

Majoriteten av studentene våre klarer seg godt og er i faste heltidsstillinger med god inntekt, viser Kandidatundersøkelsen. Hele ni av ti er i arbeid etter fullført utdanning, noe som bekrefter at UiS-studentene er ettertrakta på arbeidsmarkedet. De fleste opplever også at kompetansen de har tilegnet seg i løpet av studietiden, er relevant for jobben de gjør nå. Celine Lorentsen tok en master i biologisk kjemi og fikk drømmejobben hos Nordic Dx.

– Jeg satte veldig pris på emneoppbyggingen og de interessante fagene her på UiS. Og ikke minst engasjerte forelesere som virkelig brenner for faget sitt, og som gjør tung faglitteratur lett å forstå. Jeg hadde aldri fått denne jobben uten masteren i biologisk kjemi – så fort jeg hadde levert oppgaven, var jeg ute i full jobb.

Praksis og nettverksbygging er viktig

Vi ser også at de studentene som skaffer seg et nettverk under studietiden, har klart å dra nytte av dette videre i arbeidslivet.

Eirik Hjorth Kjelvik som sitter i en sanddyne.
Erik Hjorth Kjelvik flyttet til Stavanger fra Østlandet. Etter studiene ved UiS, har han sikret seg jobb på en videregående skole i Stavanger.

Gjennom flere av våre studieprogram har du mulighet til å få relevant arbeidserfaring fra både offentlige instanser, privat næringsliv, forskningsprosjekt og ulike tech/oppstartsbedrifter. Er du en del av masterprogrammet t Endringsledelse og energi, kan du for eksempel få praksisplass i bedrifter som Carabin og Entro. Går du på på Handelshøgskolen ved UiS, kan du velge å ha internship i bedrifter som Sparebanken 1 SR-Bank, Vår Energi eller Innovasjon Norge. Som lektorstudent får du tilbud om praksisplass ved en skole i nærområdet. Mye å velge mellom, med andre ord.

Gjennom praksis- og internshipordninger får du nye bekjentskap, relevant arbeidserfaring og muligheten til å bygge en CV som skiller seg ut i søknadsbunken. Kanskje bedriften du har praksis i, også er der du ender opp som ansatt? Slik var det for Erik Hjort Kjelvik, som har en mastergrad i engelsk og nå studerer PPU.

– På UiS har jeg fått muligheten til å gjennomføre praksis på samme plass som jeg arbeider. Dette har gjort hverdagen min mye enklere. Jeg har klart å sjonglere skole, praksis og jobb – og samtidig opparbeidet meg erfaring og utvida nettverket mitt slik at jeg har en jobb å gå til etter studietiden – det er gull verdt!