Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) - heltid

Har du fag- eller yrkesutdanning og har lyst til å bli lærer? Ta praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Stavanger og få undervisningskompetanse! Vi tilbyr både allmennfaglig og yrkesfaglig PPU.

Published Endret
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Antall studieplasser

155

Søknadsfrist

1. mars 2023

Studiepoeng

60

Undervisningsspråk

Norsk

Studieplan og emner

Hva lærer du?

Opptak

Studiestart

August hvert år

PPU-student i praksis på yrkesfag
Du kan ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og få undervisningskompetanse ut fra fag- eller yrkesutdanning.

Med PPU allmennfag er du kvalifisert til arbeid på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og videregående skole (trinn 5-13) eller voksenopplæring og for trinn 8-13 for yrkesfaglig PPU.
Gjennom studiet får du innblikk i hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene.
Studiet består av 30 studiepoeng med pedagogikk, som er felles for alle studentene, og 30 studiepoeng fagdidaktikk med allmennfaglig eller yrkesfaglig retning.

Praksis

Praksis er en viktige del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemester. Praksis er på heltid og krever 100% tilstedeværelse. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få paksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Når du har fullført PPU, skal du kunne planlegge samt gjennomføre undervisning. Samtidig skal du være bevisst ditt faglige ståsted og dine personlige holdninger til lærerarbeidet.

Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.
Du er kanskje også interessert i:

Hva kan du bli?

Avhengig av hvilken utdanning du har fra før kvalifiserer PPU deg til arbeid på mellom og ungdomstrinnet i grunnskolen og videregående skole (trinn 5 - 13), og for trinn 8-13 for yrkesfaglig PPU.

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (allmennfag):

Kunnskap

Kandidaten

- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn

- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

Ferdigheter

Kandidaten

- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå

- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13

Kunnskap

Kandidaten

- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante

for profesjons- og yrkesutøvelsen.

- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk,

arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons-

og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak.

- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det

helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og

yrkesopplæring (8. - 13. trinn)

- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike

sosiale og flerkulturelle kontekster.

- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap

om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et

nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige

tiltak etter gjeldende regelverk.

- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med

relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkes-

faglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske

kunnskaper.

- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere

relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov.

- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter,

herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte

tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen

læring.

- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder

og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

(8. - 13. trinn)

- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og

kan reflektere over egen yreksutøvelse og justere denne under veiledning.

- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede

valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.

- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn

på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal

kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige

samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle

sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre

dokumentasjonsformer.

- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for

elevens/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.

-kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklings-

kompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt

arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

- kan bygge gode relasjoner til eleverlærlinger og skape konstruktive og

inkluderende læringsmiljø

- kan bygge gode relasjoner til og samarbeid med foresatte og andre aktuelle

samarbeidspartnere.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Veivalg: Allmennfaglig eller yrkesfaglig retning

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, allmenne fag

      • Obligatoriske emner

        • Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          Første år, semester 1

          Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU111)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 1 - 6 uker

          Første år, semester 1

          Praksis del 1 - 6 uker (PPUP10)

          Studiepoeng: 0

        • Læring og pedagogisk virksomhet

          Første år, semester 2

          Læring og pedagogisk virksomhet (PPU112)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 2 - 6 uker

          Første år, semester 2

          Praksis del 2 - 6 uker (PPUP20)

          Studiepoeng: 0

      • Fagdidaktikk 2 x 15 SP (legges inn på basis av tidligere utdanning)

        • Matematikk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Matematikk fagdidaktikk del 1 (PPU143)

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Norsk fagdidaktikk del 1 (PPU136)

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Naturfag fagdidaktikk del 1 (PPU145)

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)

          Studiepoeng: 7.5

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Første år, semester 1

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)

          Studiepoeng: 15

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 1 (PPU141)

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Religion fagdidaktikk del 1 (PPU138)

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Kroppsøving fagdidaktikk del 1 (PPU181)

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Kroppsøving fagdidaktikk del 2 (PPU182)

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Engelsk fagdidaktikk del 1 (PPU131)

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2 (PPU134)

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Norsk fagdidaktikk del 2 (PPU137)

          Studiepoeng: 7.5

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 2 (PPU142)

          Studiepoeng: 7.5

        • Matematikk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Matematikk fagdidaktikk del 2 (PPU144)

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Naturfag fagdidaktikk del 2 (PPU146)

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Engelsk fagdidaktikk del 2 (PPU132)

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Religion fagdidaktikk del 2 (PPU139)

          Studiepoeng: 7.5

        • Kunst og håndverk fagdidaktikk

          Første år, semester 2

          Kunst og håndverk fagdidaktikk (PPU200)

          Studiepoeng: 15

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, yrkesfag

      • Obligatoriske emner

        • Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          Første år, semester 1

          Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU111)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 1 - 6 uker

          Første år, semester 1

          Praksis del 1 - 6 uker (PPUP10)

          Studiepoeng: 0

        • Læring og pedagogisk virksomhet

          Første år, semester 2

          Læring og pedagogisk virksomhet (PPU112)

          Studiepoeng: 15

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Første år, semester 1

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 2 - 6 uker

          Første år, semester 2

          Praksis del 2 - 6 uker (PPUP20)

          Studiepoeng: 0

      • Yrkesdidaktikk- 15 SP

        • Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk (PPU220)

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi (PPU230)

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag (PPU270)

          Studiepoeng: 15

        • Kunst, håndverk og design, yrkesdidaktikk

          Første år, semester 2

          Kunst, håndverk og design, yrkesdidaktikk (PPU240)

          Studiepoeng: 15

Opptakskrav

Slik søker du opptak til PPU

Les mer opptakskrav og hvordan du søker.

Studentliv i Stavanger

Som student ved Universitetet i Stavanger er mulighetene dine endeløse!

Visste du at nyutdannede lærere kan få slettet studielån?

Du kan få slettet studielån dersom du tar en lærerutdanning og jobber tre år i skolen etter studiene. Dette gjelder i en del tilfeller også deg som tar PPU!

Det finnes særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere som jobber i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg!

To voksne studenter sammen med lærer
Om PPU

Fagtilbud på PPU heltid

UiS tilbyr fagdidaktikk i følgende fag på heltidsstudium for studieåret 2022/23, under forutsetning at det er nok kvalifiserte søkere som har de enkelte fag.

Allmennfaglig PPU 

  • Engelsk
  • Fremmedspråk (tysk, fransk, spansk)
  • Historie og samfunnsfag
  • Kroppsøving
  • Matematikk
  • Naturfag
  • Norsk
  • Religion
  • Media og kommunikasjon

Yrkesfaglig PPU 

  • Bygg yrkesfag
  • Helse og oppvekstfag
  • Økonomisk-administrative fag
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
  • Elektro yrkesfag
  • Teknikk og industriell produksjon (TIP)
Kvinnelig lærer ser ut over klasserom
Om ppu

Praksis

Praksis er en viktig og obligatorisk del av PPU.

Praksis er en viktige del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemester. Praksis er på heltid og krever 100% tilstedeværelse. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få paksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Her finner du mer informasjon om praksis i lærerutdanningene generelt, og PPU spesielt.

spørsmål og svar SOS
Ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får om praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved UiS.

  • Er det obligatorisk fremmøte på studiet?

På samlingsbasert PPU er det obligatorisk tilstedeværelse 80%.

På heltid og vanlig deltid som regel ikke. Les emnebeskrivelsen for det enkelte emne for mer informasjon.

  • Går det an å utsette praksis?

For å få gå opp til eksamen har ett av emnene krav om at en må ha gjennomført praksis senest i det semesteret den er satt opp.

  • Kan jeg undervise i fag jeg ikke har fagdidaktikk i?

Du kan undervise i fag du har nok studiepoeng i. Du må ikke ha fagdidaktikk i alle fag.

Det går an å ta flere fag (årstudier, enkeltemner f.eks.) etter at du har fullført PPU, og en trenger ikke da søke PPU på ny for å få fagdidaktikk i flere fag for å være kvalifisert til å undervise i fagene.

  • Hva er forskjellen på allmennfaglig og yrkesfaglig PPU?

Kort sagt så har allmennfaglig PPU krav til master, og en kan undervise fra trinn 5 – 13.

Yrkesfaglig PPU har andre opptakskrav, og en kan undervise fra trinn 8 – 13.

  • Hvordan er timeplanen?

Timeplan for høstsemesteret vil være tilgjengelig på nett medio juni og timeplan for vårsemesteret vil være tilgjengelig medio november. Da legger du inn emnekode i søkefeltet og søker opp det enkelte emne. Et av pedagogikkemnene har flere seminarer. På seminarene bearbeider en videre det som er gjennomgått på forelesningen tidligere i uken. På seminarene er det lagt opp til mye studentaktivitet. Det tilbys flere seminarer, som alle er like, med tidspunkt både på dagtid og på ettermiddagstid. Det gjøres for at studentene skal ha mulighet til å velge et tidspunkt som passer for den enkelte. (Seminarene er ikke obligatoriske).

Didaktisk Digitalt Verksted

Bli med en tur inn i framtidens klasserom.

Alumnportrett: PPU opna nye dører

Guro Garderhagen var sveisar. No er ho lærar.

Linjeforeninger

Lektorstudentene ved UiS

Forening for lektor- og PPU-studenter ved Universitetet i Stavanger

FIKS UiS

FIKS UiS er en forening for studenter ved Institutt for Kultur- og Språkvitenskap

Ta kontakt om du har spørsmål!

Rådgiver
51831269
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Rådgiver
51831223
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS
Rådgiver
51831277
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Rådgiver
51831768
Hulda Garborg O-225
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS

Du er kanskje også interessert i:

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare,...

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko f...

Avhandling: Balansekunst: Skolens rådgivning i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger

Ida Holth Mathiesen har i sin avhandling undersøkt rådgivning i møter med forventninger fra skolen, lokalsamfunnet og el...

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...

Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser?

Hva skjer når det undervises i et historisk tema som vekker følelser og moralsk fordømmelse og elever skal ta perspektiv...

Med GrunnDig-rapporten har Norge et solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen

En milepæl er nådd innen norsk utdanningsforskning når GrunnDig-prosjektet nå kommer med sin sluttrapport.

Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende

Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene ...

Vil gi barn tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet

Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læ...

En trygg og inkluderende russetid

Russetiden er et fenomen som berører mange. Likevel finnes det lite forskning på den. I Rogaland jobber fylkeskommunen, ...

Artikkel fra KSU-ansatte om inkludering for elever med behov for spesialpedagogisk hjelp publisert i tidsskrift

Artikkelen er en systematisk kunnskapsoversikt som ser nærmere på forskning om inkludering i skoler i de nordiske landen...

Bok: Hvordan arbeide med elevmangfold?

Hvordan kan man skape en bedre skole for en mangfoldig elevgruppe? Denne boka bidrar med flerfaglige perspektiver på det...

Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå

Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette felte...

CLASS-S dimensjonsguide

Norsk oversettelse av Dimensjonsguiden som er tilpasset Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-secondary. Bestillin...

Kva kan gjerast for å stansa mobbinga?

I dag, 3. november, er den internasjonale dagen mot vald og mobbing blant barn og unge. Kunnskapssenter for utdanning (K...

Hva er fidelitetssjekklisten, og hvem er den for?

Alle lærerne og coachene i tiltaksgruppen i INTERACT får tilgang til «Fidelitetssjekkliste». – Dette er en sjekkliste fo...

FINNUT-kartet er oppdatert

Ny og oppdatert versjon av det levende kartet som gir oversikt over resultatene i prosjektet Forskning og innovasjon i u...

Vil du helst studera på campus eller frå sofaen?

Meiningane er delte - Kunnskapssenter for utdanning gir deg forsking om det omdiskuterte temaet.

Disse skolene er med i INTERACT

Totalt 12 skoler og 100 lærere fra Rogaland og Møre og Romsdal er med i forskningsprosjektet INTERACT. – Det er stort ...

Fordelar og ulempar med digital vurdering

Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke ...

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre ...

Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke

Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative føl...

Er alle klar over mobbingen som pågår?

I filmen «Alle vet», vet alle hva som foregår – utenom læreren. Dette er ikke uvanlig i norske klasserom, sier universit...

Ledig stilling som førsteamanuensis rettet mot skole

Fagområde for stillingen er pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi knyttet til arbeidet med å skape trygge og gode skole...

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...

Forskningsprosjektet INTERACT søker studentassistenter

Er du student? Og interessert i skoleutvikling og klasseledelse? Nå kan du skaffe deg en relevant og fleksibel jobb uten...

Fem ulike innfallsvinkler til forskning om psykisk helse innen utdanning

Mange er opptatt av mental helse, og Kunnskapssenter for utdanning (KSU) gir deg her hele fem forskingsnotater fra ulike...

Hva betyr fysisk aktivitet for læringen?

Kan man trene seg smart? To nye fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mello...

Avhandling: The Role of Social and Emotional Competencies

Lene Vestad har i sin avhandling funnet ut at dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdighete...

Viktig diskusjon om mobbedefinisjon på internasjonal konferanse

Over 1000 personer deltok på konferanse der diskusjon om mobbedefinisjonen stod sentralt. – Det er svært viktig med en k...

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnot...

WE-TEACH

Forskningprosjektet WE-TEACH skal utvikle og prøve ut et digitalt læringsverktøy som foreldre kan bruke for å støtte der...

– Godt å vere i gong med INTERACT-prosjektet

INTERACT-prosjektet er i gong for alvor, og no er rekrutteringsprosessen av lærarar over. Til saman skal lærarar frå 12 ...

Rekruttering av lærere

Systematisk kunnskapsoversikt om å tiltrekke seg og holde på lærere i skolen.

– Kan styrke UiS sin posisjon internasjonalt

Tre av fagmiljøa ved UiS har motteke til saman om lag 15 millionar kroner til forsking på digital mobbing, antibiotikare...

Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?

Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...

Disse feilene gjør vi oftest på nynorsk

Bokmålsbrukere tenker for komplisert når de skriver nynorsk, mener professor i nordisk språk.

Avhandling: Instructional support in Norwegian classrooms

Maren Stahl Lerang har i sin avhandling funnet ut at kvaliteten på undervisningsstøtte varierer mellom klasserom. Bestil...

Avhandling: Supported to stay in school

Maren Stabel Tvedt har i sin avhandling funnet ut at elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyeli...

God sosial og emosjonell kompetanse gjør elevene mindre stressa

Dersom elevene kan regulere egne følelser og har gode relasjonsferdigheter, kan det fremme motivasjon og forebygge emosj...

Læringsmiljøkonferansen 2022 - fysisk og digital

7.-8. november 2022 arrangerer vi Læringsmiljøkonferansen for tredje gang.