Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) - heltid

Har du fag- eller yrkesutdanning og har lyst til å bli lærer? Ta praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Stavanger og få undervisningskompetanse! Vi tilbyr både allmennfaglig og yrkesfaglig PPU.

Published Endret
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

60

Studieform

Heltid

Undervisningsspråk

Norsk

Antall studieplasser

155

Studiestart

August hvert år.

Søknadsfrist

1. mars 2023

<em>Du kan ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og få undervisningskompetanse ut fra fag- eller yrkesutdanning.</em>

Om studiet

Med PPU allmennfag er du kvalifisert til arbeid på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og videregående skole (trinn 5-13) eller voksenopplæring og for trinn 8-13 for yrkesfaglig PPU.
Gjennom studiet får du innblikk i hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene.
Studiet består av 30 studiepoeng med pedagogikk, som er felles for alle studentene, og 30 studiepoeng fagdidaktikk med allmennfaglig eller yrkesfaglig retning.

Praksis

Praksis er en viktige del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemester. Praksis er på heltid og krever 100% tilstedeværelse. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få paksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Når du har fullført PPU, skal du kunne planlegge samt gjennomføre undervisning. Samtidig skal du være bevisst ditt faglige ståsted og dine personlige holdninger til lærerarbeidet.

Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.

Hva kan du bli?

Avhengig av hvilken utdanning du har fra før kvalifiserer PPU deg til arbeid på mellom og ungdomstrinnet i grunnskolen og videregående skole (trinn 5 - 13), og for trinn 8-13 for yrkesfaglig PPU.

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (allmennfag):

Kunnskap

Kandidaten

- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn

- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

Ferdigheter

Kandidaten

- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå

- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13

Kunnskap

Kandidaten

- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante

for profesjons- og yrkesutøvelsen.

- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk,

arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons-

og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak.

- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det

helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og

yrkesopplæring (8. - 13. trinn)

- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike

sosiale og flerkulturelle kontekster.

- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap

om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et

nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige

tiltak etter gjeldende regelverk.

- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med

relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkes-

faglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske

kunnskaper.

- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere

relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov.

- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter,

herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte

tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen

læring.

- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder

og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

(8. - 13. trinn)

- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og

kan reflektere over egen yreksutøvelse og justere denne under veiledning.

- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede

valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.

- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn

på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal

kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige

samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle

sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre

dokumentasjonsformer.

- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for

elevens/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.

-kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklings-

kompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt

arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

- kan bygge gode relasjoner til eleverlærlinger og skape konstruktive og

inkluderende læringsmiljø

- kan bygge gode relasjoner til og samarbeid med foresatte og andre aktuelle

samarbeidspartnere.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Veivalg: Allmennfaglig eller yrkesfaglig retning

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, allmenne fag

      • Obligatoriske emner

        • Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          Første år, semester 1

          Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU111)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 1 - 6 uker

          Første år, semester 1

          Praksis del 1 - 6 uker (PPUP10)

          Studiepoeng: 0

        • Læring og pedagogisk virksomhet

          Første år, semester 2

          Læring og pedagogisk virksomhet (PPU112)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 2 - 6 uker

          Første år, semester 2

          Praksis del 2 - 6 uker (PPUP20)

          Studiepoeng: 0

      • Fagdidaktikk 2 x 15 SP (legges inn på basis av tidligere utdanning)

        • Matematikk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Matematikk fagdidaktikk del 1 (PPU143)

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Norsk fagdidaktikk del 1 (PPU136)

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Naturfag fagdidaktikk del 1 (PPU145)

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)

          Studiepoeng: 7.5

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Første år, semester 1

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)

          Studiepoeng: 15

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 1 (PPU141)

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Religion fagdidaktikk del 1 (PPU138)

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Kroppsøving fagdidaktikk del 1 (PPU181)

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Kroppsøving fagdidaktikk del 2 (PPU182)

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 1

          Første år, semester 1

          Engelsk fagdidaktikk del 1 (PPU131)

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2 (PPU134)

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Norsk fagdidaktikk del 2 (PPU137)

          Studiepoeng: 7.5

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 2 (PPU142)

          Studiepoeng: 7.5

        • Matematikk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Matematikk fagdidaktikk del 2 (PPU144)

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Naturfag fagdidaktikk del 2 (PPU146)

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Engelsk fagdidaktikk del 2 (PPU132)

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 2

          Første år, semester 2

          Religion fagdidaktikk del 2 (PPU139)

          Studiepoeng: 7.5

        • Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon

          Første år, semester 2

          Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon (PPU330)

          Studiepoeng: 15

        • Fagdidaktikk i økonomisk-administrative fag

          Første år, semester 2

          Fagdidaktikk i økonomisk-administrative fag (PPU290)

          Studiepoeng: 15

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, yrkesfag

      • Obligatoriske emner

        • Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          Første år, semester 1

          Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU111)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 1 - 6 uker

          Første år, semester 1

          Praksis del 1 - 6 uker (PPUP10)

          Studiepoeng: 0

        • Læring og pedagogisk virksomhet

          Første år, semester 2

          Læring og pedagogisk virksomhet (PPU112)

          Studiepoeng: 15

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Første år, semester 1

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 2 - 6 uker

          Første år, semester 2

          Praksis del 2 - 6 uker (PPUP20)

          Studiepoeng: 0

      • Yrkesdidaktikk- 15 SP

        • Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk (PPU220)

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi (PPU230)

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag (PPU270)

          Studiepoeng: 15

        • Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik

          Første år, semester 2

          Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340)

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag

          Første år, semester 2

          Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260)

          Studiepoeng: 15

Opptakskrav

Slik søker du opptak til PPU

Les mer opptakskrav og hvordan du søker.

Studentliv i Stavanger

Som student ved Universitetet i Stavanger er mulighetene dine endeløse!

Sletting av studielån

Du kan få slettet studielån dersom du tar en lærerutdanning og jobber tre år i skolen etter studiene. Dette gjelder i en del tilfeller også deg som tar PPU!

Det finnes særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere som jobber i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.

Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg!

To voksne studenter sammen med lærer
Om PPU

Fagtilbud på PPU heltid

UiS tilbyr fagdidaktikk i følgende fag på heltidsstudium for studieåret 2023/24, under forutsetning at det er nok kvalifiserte søkere som har de enkelte fag.

Allmennfaglig PPU 

  • Engelsk
  • Fremmedspråk (tysk, fransk, spansk)
  • Historie og samfunnsfag
  • Kroppsøving
  • Matematikk
  • Naturfag
  • Norsk
  • Religion
  • Media og kommunikasjon
  • Økonomisk-administrative fag

Yrkesfaglig PPU 

  • Bygg yrkesfag
  • Helse og oppvekstfag
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
  • Elektro yrkesfag
  • Teknikk og industriell produksjon (TIP)
Kvinnelig lærer ser ut over klasserom
Om ppu

Praksis

Praksis er en viktig og obligatorisk del av PPU.

Praksis er en viktige del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemester. Praksis er på heltid og krever 100% tilstedeværelse. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få paksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Les mer om praksis i lærerutdanningene generelt, og PPU spesielt.

spørsmål og svar SOS
spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får om praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved UiS.

Er det obligatorisk fremmøte på studiet?

På samlingsbasert PPU er det obligatorisk tilstedeværelse 80%.

På heltid og vanlig deltid som regel ikke. Les emnebeskrivelsen for det enkelte emne for mer informasjon.

Går det an å utsette praksis?

For å få gå opp til eksamen har ett av emnene krav om at en må ha gjennomført praksis senest i det semesteret den er satt opp.

Kan jeg undervise i fag jeg ikke har fagdidaktikk i?

Du kan undervise i fag du har nok studiepoeng i. Du må ikke ha fagdidaktikk i alle fag.

Det går an å ta flere fag (årstudier, enkeltemner f.eks.) etter at du har fullført PPU, og en trenger ikke da søke PPU på ny for å få fagdidaktikk i flere fag for å være kvalifisert til å undervise i fagene.

Hva er forskjellen på allmennfaglig og yrkesfaglig PPU?

Kort sagt så har allmennfaglig PPU krav til master, og en kan undervise fra trinn 5 – 13.

Yrkesfaglig PPU har andre opptakskrav, og en kan undervise fra trinn 8 – 13.

Hvordan er timeplanen?

Timeplan for høstsemesteret vil være tilgjengelig på nett medio juni og timeplan for vårsemesteret vil være tilgjengelig medio november. Da legger du inn emnekode i søkefeltet og søker opp det enkelte emne. Et av pedagogikkemnene har flere seminarer. På seminarene bearbeider en videre det som er gjennomgått på forelesningen tidligere i uken. På seminarene er det lagt opp til mye studentaktivitet. Det tilbys flere seminarer, som alle er like, med tidspunkt både på dagtid og på ettermiddagstid. Det gjøres for at studentene skal ha mulighet til å velge et tidspunkt som passer for den enkelte. (Seminarene er ikke obligatoriske).

Didaktisk Digitalt Verksted

Bli med en tur inn i framtidens klasserom.

Alumnportrett: PPU opna nye dører

Guro Garderhagen var sveisar. No er ho lærar.

Linjeforeninger

Lektorstudentene ved UiS

Forening for lektor- og PPU-studenter ved Universitetet i Stavanger

FIKS UiS

FIKS UiS er en forening for studenter ved Institutt for Kultur- og Språkvitenskap

Kontakt oss

Rådgiver
51832058
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Rådgiver
51831277
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Rådgiver
51831269
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Rådgiver
51831223
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS

Du er kanskje også interessert i

Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST

I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – D...

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing

Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...

Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø

Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...

Bok: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

Boken tar for seg sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser for elever på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, og beskriv...

– Emosjonsregulering er avgjørende for læring

– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...

Aller første artikkel publisert på KSUs nye, digitale forskningsstidsskrift

Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE) har kommet med sin første publisering.

– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing

Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Hvordan ser inkluderende praksis ut sett innenfra?

Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre...

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læ...

Hva påvirker tiendeklassingers tanker om medborgerskap og statsborgerskap?  

Hva har undervisningen om medborgerskap i skolen og den offentlige debatten om innvandring å si for elevenes oppfatninge...

Publikasjonar frå INTERACT-prosjektet

Artiklar frå projektet. Bruk DOI-lenka for å lese abstraktet.

– Kapasitetsbygging er en forutsetning for kvalitetsutvikling

Pål Roland er redaktør og medforfatter for en ny bok om ledelse og prosesser knyttet til kapasitetsbygging i utdanningss...

Hvor godt fungerer læringsappene som blir brukt i skolen?

Skjermen trenger ikke være en fiende, så lenge skolen, foreldre og barn vet hvordan den bør brukes, mener UiS-forsker.

Førsteklasser søkes til forskningsprosjekt på sammenhengen mellom matematikkvansker og lesevansker

Nå skal norske forskere i gang med en stor studie - og de håper mange førsteklasser på Østlandet og Sørvestlandet blir m...

Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer

Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.

Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.

SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...

Trygt og godt miljø i barnehage og skole

Det å få være en del av fellesskapet og oppleve barnehagen og skolen som et trygt og godt sted er avgjørende for barn og...

Viktigheten av sanser i lesingen

Den nye digitaliseringsstrategien har ført til en ny debatt om skjermtid og lesing i skolen. Det er andre spørsmål som e...

Bok: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT

Hvordan kan pedagogiske organisasjoner orientere seg i, organisere og drive komplekse endringsprosesser med kvalitet? De...

UiS-forsker vant gjev forskerpris for arbeid med norsk som andrespråk

‒ Forskning innenfor utdanningsfeltet skal ha betydning for det som skjer i læresituasjonene, sier prisvinner Gølin Kau...

Sensorisk lesing (SENSE-READ)

Med overgangen fra å lese primært på papir, til å lese på ulike skjermer, introduseres en ny medieøkologi som åpner for ...

– Får være med læreren «inn» i klasserommet

I forskningsprosjektet INTERACT får lærere veiledning av egne spesialtrente «coacher». – Jeg er heldig som får veilede...

Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive

Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...

Ønsker å endre læringsmiljø med spørsmålsapp

Hvordan kan man gjøre om på et utrygt læringsmiljø i en klasse der noen blir utsatt for mobbing til å bli ett som føles ...

Hvordan kan læreren fremme tilhørighet i flerkulturelle klasser?

For å oppleve tilhørighet må elevene føle seg trygge i klassen. Men hvordan får man det til, og hvilken rolle har lærere...

Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon

En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssen...

Sola-seminaret er et populært vårtegn for ferske lærere og barnehagelærere

Hver vår inviterer UiS nytilsatte barnehagelærere og lærere til et heldagsseminar som går under betegnelsen Sola-seminar...

Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter

Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener for...

Foreldrenes betydning i arbeidet mot digital mobbing

Hvilken rolle har foreldrene i arbeidet mot digital mobbing? Det skal det internasjonale forskningsprosjektet PARTICIPAT...

Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?

En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle lærings...

PARTICIPATE - Foreldre og teknologi i digital mobbing

Digital mobbing er en stor utfordring over hele verden. PARTICIPATE-prosjektet omhandler dette forskningstemaet i relasj...

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare,...

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko f...

Avhandling: Balansekunst: Skolens rådgivning i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger

Ida Holth Mathiesen har i sin avhandling undersøkt rådgivning i møter med forventninger fra skolen, lokalsamfunnet og el...

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...

Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser?

Hva skjer når det undervises i et historisk tema som vekker følelser og moralsk fordømmelse og elever skal ta perspektiv...

Med GrunnDig-rapporten har Norge et solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen

En milepæl er nådd innen norsk utdanningsforskning når GrunnDig-prosjektet nå kommer med sin sluttrapport.

Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende

Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene ...