Podkast: Læringsmiljø i skole og barnehage

Læringsmiljøsenteret har lansert sin nye podkast! Første episode handler om konsekvenser av mobbing.

Profilbanner for podkasten Læringsmiljø i skole og barnehage, med logo, tittel og bilde av fem barn som hopper høyt i en skog med høstfarger.
Podkasten Læringsmiljø i skole og barnehage er tilgjengelig for nedlastning.

Publisert første gang 28.02.2020

Nå kan du laste ned den første episoden av Læringsmiljøsenterets nye podkast: Læringsmiljø i skole og barnehage. Den er laget for deg som jobber i skole eller barnehage.

– Dette har jeg gledet meg enormt til, sier programleder Torunn Helene Fredriksen. Hun jobber som kommunikasjonsrådgiver ved Læringsmiljøsenteret og forteller at hun lenge har ønsket å formilde gjennom lyd.

– Jeg hører på mange podcaster selv og synes det er en fin måte å litt faglig påfyll i hverdagen. Denne podkasten har jeg lenge hatt lyst til å lage fordi vi på Læringsmiljøsenteret jobber med så mange spennende og viktige tema, sier hun.

Første episode handler om konsekvenser av mobbing

I første episode har hun med seg Ida Risanger Sjursø, som har forsket på konsekvenser av mobbing. De to snakker om hvor vondt det oppleves for den som blir utsatt for mobbing og hvilke konsekvenser det kan ha for den enkelte. Er det annerledes for dem som blir utsatt for digital mobbing i tillegg til det som beskrives som tradisjonell mobbing? Og hva kan lærere gjøre dersom de mistenker at en elev blir mobbet på digitale medier?

Last ned episodene her eller der du vanligvis henter dine podkaster.

Pilotsesong

Frem mot sommeren er alle episodene rettet mot skolen og lærere.

– Vi kaller dette en pilotsesong hvor vi prøver oss frem på formatet, men planen og håpet er at det skal bli godt mottatt og at vi kan lage flere episoder.

Programlederen forteller at da er det barnehagetema som står for tur, før det blir regelmessige episoder for ansatte i henholdsvis skole og barnehage.

– Vi har så mange muligheter og spennende tema vi ønsker å ta opp. I diskusjoner har vi vært inne på livsmestring, overganger, samarbeid mellom barnehage og hjemmet. Vi har ikke landet på noe enda, så vi hører gjerne fra lytterne våre!

Ny episoder hver måned

Siste fredag i måneden legges det ut ny episode. Frem mot sommeren vil det altså slippes nye episoder på disse datoene:

27. mars: Fagfornyelsen og læringsmiljøet
Fra høsten 2020 skal skoler i hele landet ta i bruk nye læreplaner. Fagfornyelsen og innholdet i den har vært mye diskutert den siste tiden. Forsker ved Læringsmiljøsenteret, Randi Myklebust Sølvik, er opptatt av at læringsmiljøet ikke må glemmes i arbeidet med fagfornyelsen og har noen konkrete tips til hvordan skoler og lærere kan jobbe med dette. Programleder er Torunn Helene Fredriksen.

24. april: Livsmestring i skolen
Livsmestring er et begrep som er tatt inn i de nye læreplanene. Hva legger vi i det? Er det viktig? Og hvordan kan skolene jobbe for at elevene skal oppleve livsmestring? I denne episoden har programleder Torunn Helene Fredriksen invitert forsker Kjersti Tharaldsen til en samtale om livsmestring i skolen.

29. mai: Fravær
Fravær fra skolen, og da spesielt udokumentert fravær, er en utfordring. Det er vanskelig for eleven som er borte, medelever og skolen. Forsker ved Læringsmiljøsenteret, Trude Havik, har jobbet mye med ulike typer fravær i skolen. I denne episoden snakker programleder Torunn Helene Fredriksen med henne om hva fraværet kan skyldes, og hvilke tiltak skolen bør sette inn for å få elevene til å komme tilbake.

Tekst: Ina Midttveit

Podkast

Læringsmiljø i skole og barnehage

Programleder

Torunn Helene Fredriksen

Last ned
Gå til podkastens hjemmeside

Episodene kan lastes ned på podkastens hjemmeside eller der du vanligvis laster ned podkaster.

Ansatte omtalt i artikkelen

Seniorrådgiver