Formidling
Løken, Katrine;
Bhuller, Manudeep;
Drugli, May Britt;
Leiulfsrud, Håkon;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
Sosiale forskjeller blir sterkere utover i utdanningsløpet. Hva kan gjøres?.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Løken, Katrine Vellesen;
Bhuller, Manudeep;
Drugli, May Britt;
Leiulfsrud, Håkon;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
Bredt kunnskapsgrunnlag.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 132.
Hefte 9.
s.30-30.
Løken, Katrine Vellesen;
Bhuller, Manudeep;
Drugli, May Britt;
Leiulfsrud, Håkon;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
Lekbasert læring har sterk støtte i forskning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Løken, Katrine Vellesen;
Bhuller, Manudeep;
Drugli, May Britt;
Leiulfsrud, Håkon;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
Ja takk, begge deler.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s.22-22.
Løken, Katrine Vellesen;
Bhuller, Manudeep;
Drugli, May Britt;
Leiulfsrud, Håkon;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
Lytt til forskningsfronten - Vårt forslag om mer lekbasert læring i SFO og på første trinn vil bidra til at barn får lære gjennom praktiske erfaringer gjennom inkluderende lek og aktivitet..
Dag og Tid.
ISSN 0803-334X.
Størksen, Ingunn
(2024)
Hvordan kan barnehagen bidra til sosial utjevning?.
Bhuller, Manudeep;
Leiulfsrud, Håkon;
Løken, Katrine Vellesen;
Sandsør, Astrid Marie Jorde;
Størksen, Ingunn;
Torvik, Fartein Ask
(2024)
– Vi anbefaler ikke å ta bort leken og barndommen fra barnehagen, tvert imot!.
Utdanningsnytt.no.
Størksen, Ingunn
(2024)
Svaret for umodne gutter er ikke nødvendigvis mer fri lek.
Størksen, Ingunn;
Flesjå, Silje Vignes;
Sæbø, Janken Camilla
(2024)
SELMA - background, research question, og preliminary results.
Høgre Seminarium;
2024-05-16.
Størksen, Ingunn;
Granone, Francesca
(2024)
Examples of ECEC Research at University of Stavanger .
Nordic Evidence Based High Quality Early Childhood Education and Care Research Network for Social Justice;
2024-05-22.
Størksen, Ingunn
(2024)
Verdikamp om leiken.
Størksen, Ingunn;
Sæbø, Janken Camilla;
Flesjå, Silje Vignes
(2024)
SELMA - Mål, erfaringer, status og foreløpige resultater.
Styrersamling i Sandnes kommune;
2024-05-28.
Størksen, Ingunn;
Flesjå, Silje Vignes;
Sæbø, Janken Camilla
(2024)
Status i SELMA-prosjektet.
Delingskonferanse for barnehager i Sandnes kommune;
2024-06-04.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug;
Salte, Irene Jolanda Paulsen;
Strand, Maria Gilje
(2024)
Er det plass til både leik og læring i barnehagen?.
Størksen, Ingunn;
Hølland, Tone Rabben;
Strand, Maria Gilje
(2024)
Behovet for meir leik inn i småskulen.
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn
(2024)
Social-Emotional School Readiness: The Role of Executive Function in Children’s Grit, Social Skills, and Well-being in ECEC .
ISSBD 2024;
2024-06-16 - 2024-06-20.
Størksen, Ingunn;
Hølland, Tone Rabben;
Strand, Maria Gilje
(2024)
– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen. Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker..
Størksen, Ingunn
(2024)
Hva slags støtte det er behov for i arbeidet med kvalitetsutvikling i barnehagen?.
Workshop om Kvalitetsutvikling i barnehagen;
2024-09-10 - .
ten Braak, Dieuwer;
Cadima, Joana;
Guedes, Carolina;
Ferreira, Tiago;
Størksen, Ingunn
(2024)
Associations Between Teacher-Child Relationship and Executive Function: A Quantile Regression Approach to Neurodivergence.
EARLI SIG 15 - Neurodiversity in Education: Research and Practice;
2024-09-01 - 2024-09-04.
Størksen, Ingunn;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer
(2024)
Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen.
Forskersonen.no.
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Gilje Strand, Maria
(2024)
Forskere er bekymret: Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen.
Størksen, Ingunn
(2023)
Team-arbeid og psykologisk trygghet på avdelinger i barnehagen.
Lærende nettverk for barnehager ;
2023-02-01.
Størksen, Ingunn
(2023)
Sosial og emosjonell utvikling i barnehagen.
Planleggingsdag;
2023-01-02.
Størksen, Ingunn
(2023)
Hva er Lekbasert læring, og hvordan kan Lekbasert læring brukes i barnehagen? Og hva er SELMA?.
Planleggingsdag i Færder kommune;
2023-01-30.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2023)
Informasjonsmøte om forskningsprosjektet SELMA.
Åpent online seminar;
2023-01-26.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2023)
SELMA - sosial og emosjonell utvikling og livsmestring i barnehagen.
Åpen online konferanse;
2023-01-10.
Størksen, Ingunn
(2023)
Her er foreldre mest fornøyd med barnehagen sin.
Størksen, Ingunn
(2023)
Meld deg på: Gi 5-åringene livsmestring med SELMA.
Størksen, Ingunn;
Fidjeland, Andreas;
Rege, Mari
(2023)
Guttene trenger mer fleksibel pedagogikk - ikke fleksibel skolestart.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Volum 164.
Hefte 105.
s.44-45.
Størksen, Ingunn
(2023)
Relasjoner, sosial utvikling og selvregulering i tidlige barneår – og resten av livet.
Seminar;
2023-04-19.
Størksen, Ingunn
(2023)
Oppdatering fra Selma.
Brown Bag;
2023-03-29.
Størksen, Ingunn;
Fidjeland, Andreas;
Rege, Mari
(2023)
Se på innholdet i barnehagen og første trinn i skolen!.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Størksen, Ingunn
(2023)
Status i SELMA.
Storsamling i forskningsprosjektet SELMA;
2023-04-25.
Størksen, Ingunn
(2023)
Barn skal lære å snakke om følelser. Kan det gi dem god psykisk helse som voksne?.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Størksen, Ingunn
(2023)
Samfunnet bruker stadig mer penger på psykisk helse. Hvorfor blir vi ikke friskere?.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2023)
Informasjonsmøte for barnehagestyrere i Kristiansand.
Samling for styrere;
2023-06-20.
Størksen, Ingunn
(2023)
Psykisk forebygging eller bekjempe utenforskap? Ja takk, begge deler!.
Forskersonen.no.
Størksen, Ingunn
(2023)
Fattigdom tar ikke sommerferie.
Størksen, Ingunn
(2023)
Language acquisition in Norwegian kindergarten contexts – evidence from empirical research.
Language & Language related research, DMMH;
2023-09-04.
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn
(2023)
From Kindergarten to Secondary School: differential relations between Executive Function and Academic skills.
EARLI Conference 2023;
2023-08-22 - 2023-08-26.
Størksen, Ingunn
(2023)
Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early childhood Education And Care: Co-creation, multimodal implementation support, and expected outcomes.
Presentation at Hallie E. Ford Center for Healthy Children and Families;
2023-09-22.
Størksen, Ingunn
(2023)
Presentation of the SELMA research project for graduate students at OSU.
Data collection in the SELMA project;
2023-03-21.
Størksen, Ingunn
(2023)
Mer lek for de yngste elevene på skolen!.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
s.14-15.
Størksen, Ingunn
(2023)
Foreldrerollen og barns utvikling.
Foreldremøte på for Frelsesarmeens barne og ungdomsgrupper;
2023-10-18.
Størksen, Ingunn;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Lunde, Svanaug
(2023)
Effekter av familiebakgrunn på sosial og kognitiv utvikling i barnehage og 1. trinn, og på lesing og matematikk fra barnehage fram til 8. klasse.
Forskningsseminaret Brown Bag;
2023-11-08.
Størksen, Ingunn
(2023)
Hva er Lekbasert læring, og hvordan kan LL brukes til å skape sammenhengen mellom barnehage og skole/sfo?.
Barnehage- og grunnskolenettverket i Kommunenes sentralforbund;
2023-11-28.
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer
(2023)
The role of student-teacher relationships for girls- and boys` self-regulation, classroom adjustment and academic achievement in elementary school. Direct and indirect pathways..
EARLI Conference 2023 - paper presentation;
2023-08-21 - 2023-08-26.
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Granone, Francesca;
Fredriksson, Maria;
Størksen, Ingunn
(2023)
Om FILIORUM - Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger og eksempler fra fire av våre store forskningsprosjekter.
Besøk av det grønlandske ministeriet for barn og unge;
2023-11-30 - .
Størksen, Ingunn
(2022)
De viktige ansatte i barnehagen, og deres rolle for barns kognitive utvikling.
Samling for assistenter, fagarbeidere og FUB i Sandnes;
2022-02-02.
Størksen, Ingunn
(2022)
Livsmestringsbegrepet i SELMA – en reise gjennom mange teorier og definisjoner.
Forskergruppemøte i Livsmestringsgruppa;
2022-02-03.
Størksen, Ingunn;
Campbell, Janine Anne
(2022)
Planer for implementering og IPE analyser i forskningsprosjektet SELMA
.
Forskningsseminar om Innovasjon;
2022-02-17.
Størksen, Ingunn
(2022)
SELMA - Sosiale og emosjonell utvikling og livsmestring i barnehagen.
Nettverk for effektstudier og longitudinelle studier om barn i barnehage (NELBA);
2022-04-04.
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild
(2022)
I-poster: The Playful Learning Curriculum for 5-year-olds: a Randomised Controlled Trial (doi: 10.3102/IP.22.1881843)
.
AERA 2022;
2022-04-21 - 2022-04-26.
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild
(2022)
Paper presentation: The Playful Learning Curriculum for 5-Year-Olds: A Randomized Controlled Trial.
AERA 2022;
2022-04-21 - 2022-04-26.
Størksen, Ingunn
(2022)
Selvregulering, reguleringsstøtte og sosiale ferdigheter hos barn i barnehage og tidlig skolealder.
De Utrolige Årenes årlige fagdag 2022;
2022-04-28.
Størksen, Ingunn
(2022)
Sosial og emosjonell kompetanse i barnehagen.
Paneldebatt på Læringsmiljøsenteret;
2022-06-08.
Størksen, Ingunn;
Skancke Eriksen, Gudrun;
Robert, Ullmann
(2022)
Til barnets beste: Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen.
Arendalsuka;
2022-08-17.
Størksen, Ingunn
(2022)
Professor om første skoledag - Skolestart 2022.
Størksen, Ingunn
(2022)
Første skoledag i Rogaland.
Størksen, Ingunn
(2022)
Systematisk arbeid i barnehagen.
Samling for PPD i Midt-Finnmark;
2022-09-07.
Størksen, Ingunn
(2022)
Rektor og avdelingsleder bekymret: – Mange barn kan ikke leke.
Størksen, Ingunn
(2022)
Oppfølgingsstudie (RCT) i Lekbasert læring.
Brown bag;
2022-09-21 - .
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2022)
Jobber sammen for barnas beste.
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn
(2022)
Differential relations between executive function and academic achievement across development: a longitudinal study from kindergarten to secondary school.
EARLI SIG15 pre-conference symposium;
2022-09-21 - .
Størksen, Ingunn
(2022)
De voksnes relasjon til barn og unge -
betydningen for sosial utvikling og selvregulering .
Oppvekstnettverk Nordmøre - Læringsmiljøløypa;
2022-10-25.
Fidjeland, Andreas;
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy
(2022)
Reducing the Gender Gap in Early Learning: Evidence from a Field Experiment in Norwegian Preschools.
EALE confernce;
2022-09-08 - 2022-09-10.
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2022)
Cross-Productivities of Executive Functions.
44nd Meeting of the Norwegian Association of Economists;
2022-10-25 - 2022-10-26.
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2022)
Cross-Productivities of Executive Functions.
44nd Meeting of the Norwegian Association of Economists;
2022-10-25 - 2022-10-26.
Rege, Mari;
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2022)
Cross-Productivities of Executive Functions
.
CESIfo Economics of Education Conference;
2022-05-20 - 2022-05-21.
Rege, Mari;
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2022)
What Matters in Preschool? New Findings
.
2022 Rohit and Harvanit Kumar Conference on the Economics of Early Childhood Education;
2022-02-24 - 2022-02-25.
Størksen, Ingunn;
Lenes, Ragnhild
(2022)
Informasjonsmøte om SELMA i Sandnes kommune.
Samling for pedagogiske ledere og styrere;
2022-11-04.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2022)
Informasjonsmøte om SELMA.
Møte med pedagogiske ledere og styrere;
2022-12-08.
Størksen, Ingunn
(2022)
SELMA seminar med Ingunn Størksen .
Samling i barnehagestiftelsen KANVAS;
2022-11-29.
Fidjeland, Andreas Østbø;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2021)
Reducing the Gender Gap in Early Learning: Evidence From a Field Experiment in Norwegian Preschools.
ASSA Annual Meeting;
2021-01-03 - 2021-01-05.
Fidjeland, Andreas Østbø;
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2021)
Reducing the Gender Gap in Early Learning: Evidence From a Field Experiment in Norwegian Preschools.
Forskermøtet;
2021-01-07 - 2021-01-08.
Størksen, Ingunn
(2021)
SELMA - oppstart og planer.
FORUM FILIORUM;
2021-04-13.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2021)
Ani Banani Math Test.
Webinar: Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2021-04-14 - .
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer
(2021)
The Agder project - development and testing.
Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2021-04-14.
Størksen, Ingunn
(2021)
Er livsmestring et meningsfullt begrep i pedagogisk arbeid i barnehager? .
Velferdsuniversitetet: Livsmestring;
2021-04-30.
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn;
McClelland, Megan;
Gonzales, Christopher
(2021)
Children`s self-regulation in Norway and the United States: The role of mother`s education and child gender on self-regulation across cultural contexts.
SRCD konferanse 2021. ;
2021-04-08.
Størksen, Ingunn
(2021)
SELMA-prosjektet
.
Samling for CLASS observatører i Sandnes;
2021-06-15.
Størksen, Ingunn
(2021)
Lengre barnehagetilvenning.
Størksen, Ingunn
(2021)
Hvordan kan vi hjelpe korona-barna med barnehagestart?.
Størksen, Ingunn;
Evertsen-Stanghelle, Cecilie
(2021)
Barnehagestart kan være tøft for mange ettåringer.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.30-30.
Størksen, Ingunn
(2021)
Tipsene til en god start i barnehagen.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2021)
Interdisciplinary collaboration in the Agder project i symposiumet Interdisciplinary collaborations to improve early learning via evidence-based preschool curricula.
19th Biennal EARLI Conference on Research on Learning and Instruction ;
2021-08-24 - 2021-08-28.
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer
(2021)
Små barn tester mattekunnskaper på nettbrett med apekatten Ani Banani.
Størksen, Ingunn
(2021)
Utvikling, funn og erfaringer fra Agderprosjektet og Lekbasert læring.
Faglig foredrag fra andre fagfelt;
2021-09-16.
Størksen, Ingunn
(2021)
Lek og læring i tidlig alder - Lekbasert læring i begynneropplæringen?.
Lek i begynneropplæringen?;
2021-09-22 - 2021-09-23.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2021)
Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning.
Størksen, Ingunn
(2021)
Målet med prosjektet er å støtte opp om barnas sosioemosjonelle utvikling.
Størksen, Ingunn
(2021)
Lekbasert læring i norske barnehager – utvikling, forskning og videreutdanning.
Utvekslingsbesøk fra Lego foundation;
2021-11-11.
Størksen, Ingunn
(2021)
Sam-produksjon mellom barnehagelærere og forskere i Agderprosjektet ved utvikling av førskoleopplegget Lekbasert læring.
Nettverk for velferdsforskning - Seminar om brukermedvirkning;
2021-11-25.
Størksen, Ingunn
(2021)
Co-production between kindergarten teachers and researchers in the Agder project.
Seminar om folkeforskning 6. desember Arkivenes hus;
2021-12-06.
Pollarolo, Enrico;
Kucirkova, Natalia;
Størksen, Ingunn;
Skarstein, Tuula Helka
(2021)
Perceptions of Norwegian early childhood educators on children's critical thinking skills.
Norske barnehageforskningskonferanse;
2021-10-26 - 2021-10-28.
Fidjeland, Andreas Østbø;
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2021)
Reducing the Gender Gap in Early Learning: Evidence from a Field Experiment in Norwegian Preschools.
AEFP Conference;
2021-03-17 - 2021-03-19.
Størksen, Ingunn
(2020)
Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister.
Størksen, Ingunn
(2020)
Gode råd på veien til barnefamiliene.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
Lunde, Svanaug;
Størksen, Ingunn
(2020)
Se forskernes tips til hva personalet i barnehagen kan gjøre for å skape trygghet og kontinuitet for barna.
barnehage.no.
Størksen, Ingunn
(2020)
Barn blir friskere av å gå i barnehage, slår forskere fast.
Størksen, Ingunn
(2020)
Barnehagen som forskningsarena - eksempler fra Skoleklar, Agderprosjektet og Lekbasert læring.
Masterprogram i barnehagevitenskap;
2020-08-27.
Størksen, Ingunn
(2020)
Keynote: Sammenheng barnehage og skole - Fellesskap, forskning og fornyelse.
Læringsmiljøkonferansen 2020;
2020-11-03 - 2020-11-04.
Størksen, Ingunn
(2020)
The transition from Early Childhood Education and Care (ECEC) to school .
Det utviklingsvetenskapelige seminariet;
2020-10-14.
Størksen, Ingunn
(2020)
Missing data in RCT studies.
SEM circle;
2020-10-15.
Størksen, Ingunn
(2020)
Conducting RCTs in various traditions: Procedures for missing data & analyses.
Quantitativ Forum;
2020-10-28.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2020)
Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser.
Størksen, Ingunn
(2020)
Være sammen – tross alt.
Størksen, Ingunn
(2020)
Erfaringer og funn fra Agderprosjektet og relaterte forsknings-prosjekt.
DMMH - Faglig forum;
2020-11-30.
Ellingsen, Ingunn Tollisen;
Solevåg, Anna Rebecca;
Størksen, Ingunn
(2020)
Er vi oss selv nok? Om nærhet og avstand i koronaens tid.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Nordaker, Dag Jostein;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Hoel, Trude;
Strand, Maria Gilje;
Størksen, Ingunn;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2020)
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring.
Aadland, Katrine Nyvoll;
Aadland, Eivind;
Tjomsland, Hege Eikeland;
Johannessen, Kjersti;
Nilsen, Ada Kristine Ofrim;
Resaland, Geir Kåre;
Glosvik, Øyvind;
Lykkebø, Osvald;
Stokke, Rasmus;
Andersen, Lars Bo;
Anderssen, Sigmund Alfred;
Pfeiffer, Karin Allor;
Tomporowski, Phillip D;
Størksen, Ingunn;
Bartholomew, John B.;
Ommundsen, Yngvar;
Howard, Steven;
Okely, Anthony D.
(2020)
Visste du at barnehagelærarar i Sogn og Fjordane utviklar modellar for fysisk aktivitet i barnehagen? .
Barnehageforskarar ved HVL deler siste nytt frå eiga forsking;
2020-09-22.
Størksen, Ingunn
(2019)
Ny forskning: Enkelte barnehager gir barna et stort forsprang inn i skolen.
Størksen, Ingunn
(2019)
Masterclass: Playful learning in Early Childhood Education and Care (ECEC) across cultures.
ICSEI2019;
2019-01-12.
Størksen, Ingunn
(2019)
Collaborative Development and Investigation of a Playful Learning Curriculum to Promote School Readiness in Norway.
ICSEI2019;
2019-01-10.
Størksen, Ingunn
(2019)
Quality and leadership in ECEC in Norway.
ICSEI2019;
2019-01-10.
Størksen, Ingunn
(2019)
Some results from The Agder project and Lekbasert læring.
Presentation for Graduate students, at Hallie E. Ford Center, OSU, USA;
2019-04-22.
Størksen, Ingunn
(2019)
Early School Readiness Interventions in an International Context: The Case of Norway.
Faculty seminiar at School of Public Health, OSU, USA;
2019-05-10.
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Størksen, Ingunn
(2019)
Lek eller læring i barnehagen, eller ja takk begge deler?.
Arendalsuka;
2019-08-15 - .
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Størksen, Ingunn
(2019)
Leik eller læring i barnehagen, eller ja takk begge deler?.
Størksen, Ingunn
(2019)
Kvalitet i barnehagen i form av læringsutbytte.
Kvalitet i barnehagen, Arendalsuka;
2019-08-12.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2019)
Ny forskning: Læring i barnehagene gir bedre skolebarn.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2019)
Vil ha mer læring i barnehagen.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2019)
Barn lærer best gjennom lek.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2019)
Utdanningsforbundet lider av kunnskapsallergi.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Caroline Foldøy;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan;
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Lunde, Svanaug;
Breive, Svanhild;
Carlsen, Martin;
Erfjord, Ingvald;
Hundeland, Per Sigurd
(2019)
Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.
CESifo Working Papers.
ISSN 1617-9595.
Hefte 7775.
s.1-41.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2019)
Viktige verdidebatter i barnehagen.
Adresseavisen.
ISSN 0805-3804.
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Størksen, Ingunn
(2019)
How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.
18th Biennial EARLI Conference;
2019-08-12 - 2019-08-16.
Størksen, Ingunn
(2019)
Hva er Lekbasert læring?.
Planleggingsdag for alle barnehageansatte i hele Kvam herad kommune;
2019-09-20.
Størksen, Ingunn
(2019)
Hvordan kan lekbasert læring brukes blant de eldste i barnehagen?.
Workshop for ansatte på stor avdeling;
2019-09-20.
Størksen, Ingunn
(2019)
Keynote: Lekbasert læring i barnehagen.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;
2019-10-16 - 2019-10-17.
Størksen, Ingunn
(2019)
Keynote: Læringsutbytte av Lekbasert læring - Sammen for å videreutvikle den gode norske barnehagen.
Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning;
2019-10-30 - 2019-10-31.
Størksen, Ingunn
(2019)
Hva skal til for å lykkes med å øke kvaliteten og utjevne kvalitetsforskjeller mellom barnehagen? .
NHO: Private barnehager "Fra kapasitetsutvikler til kvalitetsutvikler";
2019-11-19.
Størksen, Ingunn
(2019)
Takknemlig for et innholdsrikt år i Oregon.
Størksen, Ingunn
(2019)
Viktig at barnehagen er i stadig utvikling.
Størksen, Ingunn
(2019)
Hva trenger barna i barnehagen? Blogginnlegg på Læringsmiljøsenterets blogg.
Størksen, Ingunn
(2019)
Lekbasert Læring - status og vegen videre.
Samarbeids-workshop med Sørlandets kompetansefond og Aust-Agder kompetansefond;
2019-12-06.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2018)
Mål: Et bedre læringsgrunnlag før skolestart.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 126.
s.30-30.
Størksen, Ingunn;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Rege, Mari
(2018)
Går ikke i barnehage for å bli flinke.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 126.
s.26-26.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2018)
Agderprosjektet passer for både barnehage og første klasse.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 126.
s.36-36.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Votruba, Mark E
(2018)
Barnehagen som pedagogisk virksomhet. Får femåringer samme muligheter på tvers av barnehager. Resultater fra Agderprosjektet..
Utdanningskonferanse UiS 2018;
2018-02-07.
Størksen, Ingunn;
Alvestad, Marit;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2018)
FILIORUM - Hvor står prosjektet nå?.
Stormøte for FILIORUM;
2018-02-27.
Størksen, Ingunn
(2018)
Kjønnsforskjeller i overgangen mellom barnehage og skole.
Innspillskonferanse for Stoltenbergutvalget;
2018-04-05.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2018)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet T3 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet;
2018-02-15 - 2018-02-16.
Størksen, Ingunn
(2018)
Livsmestring gjennom relasjoner, selvregulering og sosial kompetanse.
Barnehagekonferanse Tidlig innsats og livsmestring;
2018-05-24.
Størksen, Ingunn
(2018)
Barnehagerelaterte forskjeller i barnehagebarns utvikling.
Barn & Unge-kongressen 2018;
2018-04-24 - 2018-04-26.
Størksen, Ingunn
(2018)
Lekbasert læring i barnehagen - Kvantitative og kvalitative resultater etter første implementering.
Barnehage2018;
2018-06-06 - 2018-06-07.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2018)
Slik kan femåringer leke seg til læring.
Størksen, Ingunn
(2018)
Lærer bedre gjennom lek.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2018)
Mer læring og mindre skole i barnehagen.
Størksen, Ingunn
(2018)
Forskere lanserer lekebok – 130 tips for de eldste barna.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2018)
Passer for både barnehage og første klasse.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Størksen, Ingunn
(2018)
Ansatte i barnehager roser læring gjennom lek. Her lærer barna ved å leke: «Det er gøy, lystbetont og styrker den sosiale kompetansen».
Størksen, Ingunn
(2018)
UiS får nasjonalt forskningssenter.
Størksen, Ingunn
(2018)
Starter ny barnehageforskning.
Størksen, Ingunn
(2018)
Åpning av barnehageforskning.
Størksen, Ingunn
(2018)
Åpnet nytt senter for barnehageforskning: – Det første vi skal gjøre, er å dra ut i barnehagene.
Størksen, Ingunn
(2018)
Hvor ble det av leken?.
ten Braak, Dieuwer;
Kleemans, Tijs;
Størksen, Ingunn;
Verhoeven, Ludo;
Segers, Eliane
(2018)
The Role of Attentional and Behavioral Control in Early Literacy and Numeracy Development .
EARLI SIG 5;
2018-08-29 - 2018-08-31.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2018)
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T2 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T3;
2018-05-15 - 2018-05-28.
Størksen, Ingunn
(2018)
Lekbasert læring: teori og forskningsdesign.
Opplæringsdag for sammenligningsgruppe i Lekbasert læring;
2018-06-18.
Størksen, Ingunn
(2018)
The Agder Project, Playful Learning and FILIORUM.
Seminar for graduate students at Hallie E. Ford Center, OSU;
2018-09-26.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2018)
Statusrapport for Agderprosjektet og Lekbasert læring.
Møte i Fylkesutvalget i Vest-Agder;
2018-09-04 - .
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Lunde, Svanaug;
Breive, Svanhild;
Carlsen, Martin;
Erfjord, Ingvald;
Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
CES Ifo Are Conference - Economics of Education;
2018-08-30 - 2018-08-31.
Solli, Ingeborg Foldøy;
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Votruba, Mark E
(2018)
Variation in Center Quality in a Universal Publicly Subsidized and Regulated Childcare System.
EALE 2018;
2018-09-13 - 2018-09-15.
Solli, Ingeborg Foldøy;
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Lunde, Svanaug;
Breive, Svanhild;
Carlsen, Martin;
Erfjord, Ingvald;
Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
Stavanger-Bergen Workshop on Child Development;
2018-06-04 - 2018-06-05.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Breive, Svanhild;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan;
Lunde, Svanaug;
Carlsen, Martin;
Hundeland, Per Sigurd;
Erfjord, Ingvald
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
Seminar at VATT Institute for Economic Research;
2018-05-24 - .
Solli, Ingeborg Foldøy;
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
ten Braak, Dieuwer;
Lenes, Ragnhild;
Lunde, Svanaug;
Hundeland, Per Sigurd;
Erfjord, Ingvald;
Carlsen, Martin;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan
(2018)
Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.
Kvantitativt Forum;
2018-03-21.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2018)
Status i Agderprosjektet og Lekbasert læring.
Styremøte i kompetansefondene på Agder;
2018-04-06 - .
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2018)
Tidleg innsats i barnehagen – Gjør vi nok i Norge?.
PPT konferanse Hordaland;
2018-04-03 - .
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Kalil, Ariel;
McClelland, Megan;
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Breive, Svanhild;
Carlsen, Martin;
Erfjord, Ingvald;
Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
Seminar på SOFI;
2018-02-01 - .
Størksen, Ingunn
(2018)
– Det er ikke alltid den frie leken er morsom for alle barn.
Størksen, Ingunn
(2018)
Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.
Størksen, Ingunn
(2018)
Startskuddet for nytt barnehageforskningssenter.
Størksen, Ingunn
(2017)
Selvregulering i tidlige år - hvorfor er det viktig, og hvordan kan vi stimulere det.
Samling med barnehagelærere i Finnøy og Rennesøy;
2017-02-02.
Størksen, Ingunn
(2017)
Orientering om Agderprosjektet og RogaBarn - hvor langt har disse prosjektene kommet?.
Utdanningskonferanse - Utvidet dialogmøte;
2017-02-08.
Størksen, Ingunn
(2017)
Voksne må ikke forstyrre barn som leker.
Størksen, Ingunn
(2017)
Denne søte videoen om vennskap er sett over 100.000 ganger.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2017)
Ja - la oss hegne om leken!.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
Volum 149.
Hefte 68.
s.29-29.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn;
Idsøe, Thormod
(2017)
Examining developmental pathways between self-regulation and academic skills in Norway.
SRCD 2017 Biennial Meeting, Austin, Texas;
2017-04-06 - 2017-04-08.
Lenes, Ragnhild;
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2017)
The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.
SRCD - conference 2017, paper presentation;
2017-04-06 - 2017-04-08.
Størksen, Ingunn;
Lenes, Ragnhild
(2017)
Self-regulation, classroom adjustment, and student teacher relationships during transition to school in Norway
.
SRCD Society for Research in Child Development Biennial meeting 2017;
2017-04-06 - 2017-04-08.
Størksen, Ingunn
(2017)
Barns sosiale kompetanse – den voksnes rolle.
Foreldremøte;
2017-04-19.
Størksen, Ingunn
(2017)
Lekbasert læring i førskolegruppa.
Opplæringsdag i RogaBarn og Læringsløp Drammen;
2017-03-31.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2017)
Status i Agderprosjektet og RogaBarn - hvor langt har disse prosjektene kommet?.
Møte i AIK, Kunnskapsdepartementet;
2017-06-01.
Størksen, Ingunn
(2017)
Stimulering av selvregulering i førskolegruppa.
Opplæringsdag i Lekbasert læring;
2017-03-31.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2017)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
.
Workshop i Agderprosjektet;
2017-05-15 - .
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2017)
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring prosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
.
Workshop i Lekbasert Læring;
2017-08-14 - .
ten Braak, Dieuwer;
Kleemans, Tijs;
Størksen, Ingunn;
Verhoeven, Ludo;
Segers, Eliane
(2017)
Developmental Pathways to Reading and Math: the Role of Attentional and Behavioral Control.
17th Biennial EARLI Conference;
2017-08-29 - 2017-09-02.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2017)
Agderprosjektet.
Forskningsmøte NUBU;
2017-03-14 - .
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Foldøy
(2017)
JA TAKK BEGGE DELER! Fri lek og veiledet lek i barnehagen
.
Nordiske Impulser 2017;
2017-05-23.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn;
Solli, Ingeborg Foldøy
(2017)
School Readiness in a Welfare State with Publicly Subsidized Universal Childcare.
Workshop on Child Development;
2017-08-03.
Størksen, Ingunn
(2017)
Kjerneområder og forskning i Agderprosjektet.
Videreutdanning i førskolepedagogikk, sammneligningsgruppe;
2017-09-25.
Lunde, Svanaug;
Størksen, Ingunn
(2017)
Implementeringsarbeid knyttet til rammeplanen ved Læringsmiljøsenteret.
Seminar med Nasjonale senter i Utdanningsdirektoratet;
2017-09-28.
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Størksen, Ingunn;
Votruba, Mark E
(2017)
School Readiness in a Welfare State With Publicly Subsidized Universal Childcare.
Forskerseminar om Longitudinelle studier i barnehagen;
2017-11-02.
Størksen, Ingunn
(2017)
Psykisk helse i barnehagen. Forebyggende arbeid gjennom relasjoner, selvregulering og sosial kompetanse..
Fagdag for Barnehagenettverk i Midt-Hordaland;
2017-11-10.
Stanghelle, Cecilie Evertsen;
Størksen, Ingunn
(2017)
Slik kan foreldre vite at barnehagen er god.
Størksen, Ingunn
(2017)
Livsmestring i barnehagen – gjennom relasjoner, selvregulering og sosial kompetanse.
Fagdag for barnehageansatte i bydel Grorud;
2017-11-22.
Størksen, Ingunn
(2017)
To sentere får 50 mill. kr. til barnehageforskning – slik skal de bruke pengene.
Størksen, Ingunn
(2017)
Jubler for nytt barnehagesenter på UiS.
Størksen, Ingunn
(2017)
UiS får 25 millioner til å forske på barnehage.
Størksen, Ingunn
(2017)
UiS har fått 25 millionar kroner til barnehageforskning.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn;
Mosvold, Reidar
(2017)
Psychometric properties, reliability and validity of the Ani BananiMath Task.
Seminar om longitudinelle studier i Bodø;
2017-11-02.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2017)
Klar for å lære!
Gode barnehager gir barn bedre muligheter til å lykkes i skolen.
KS Høstkonferanse Midt-Norge/Møre og Romsdal;
2017-11-08 - .
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2017)
Tidlig innsats og kvalitet i barnehagen.
Frokostseminar: Oppvekst, ulikhet og muligheter senere i livet;
2017-11-01 - .
Rege, Mari;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Størksen, Ingunn
(2016)
Samtykke i forskningsprosjekt på registerdata.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
s.27-27.
Størksen, Ingunn
(2016)
Samspillet i fokus.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2016)
Hva selvregulering er.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.23-23.
Størksen, Ingunn
(2016)
Læringsmiljøsenterets arbeid innen barnehagefeltet.
Sammen for barnet;
2016-05-02.
Størksen, Ingunn
(2016)
Selvregulering - Hvordan kan vi stimulere selvregulering?.
Sammen for barnet;
2016-05-02.
Størksen, Ingunn
(2016)
Stortingsmelding 19 sett opp mot erfaringer og kunnskap fra forskning.
Saksbehandlarsamling, Fylkesmannen i Rogaland;
2016-05-23 - 2016-05-24.
Størksen, Ingunn
(2016)
Hva er Agderprosjektet?.
Assistentsamling i Agderprosjektet;
2016-04-18 - 2016-04-19.
Størksen, Ingunn
(2016)
Sykt sterk.
Lunde, Svanaug;
Størksen, Ingunn
(2016)
Begeistring i barnehagene.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
s.22-22.
Størksen, Ingunn
(2016)
Leveling the playing field: An intervention to promote school readiness and human potential.
Workhops med Andy Hargreaves og Dennis Shirley ;
2016-06-23.
Ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn;
McClelland, Megan
(2016)
From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.
Earli Sig5 Learning and Development in Early Childhood;
2016-06-29 - 2016-07-01.
Ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2016)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Worshop i Agderprosjektet;
2016-06-06.
Størksen, Ingunn
(2016)
SELVREGULERING - betydningen for tidlig læring.
Kursdag for alle som arbeider med de yngste barna i Randaberg;
2016-08-15.
Størksen, Ingunn
(2016)
Sjekk hva barnet ditt vil lære i 1. klasse
Dette kan du forvente av barnets første skoleår..
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2016)
Magdalena (5) skal følges i 45 år.
Størksen, Ingunn;
Lea, Åse;
Lunde, Svanaug;
Rege, Mari
(2016)
Investering i viten med Vitensenteret.
Agderposten.
ISSN 0805-3723.
Volum 2016.
s.17-17.
Størksen, Ingunn
(2016)
Gakk-gakker og glasskår -
Vi trenger en mykere overgang mellom barnehage og skole.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
Volum 2016.
Hefte 2.
s.12-14.
Størksen, Ingunn
(2016)
Disse barna skal det forskes på til de blir 50 år -
Omfattende prosjekt.
Størksen, Ingunn
(2016)
Agderprosjektet – erfaringer frem til nå.
Workshop om Longitudinelle studier i barnehagen 2. november 2016;
2016-11-02.
Størksen, Ingunn
(2016)
Starter det i barnehagen - Hva så med skolestart.
Utdanningskonferanse i Rogaland 2016;
2016-11-03.
Størksen, Ingunn
(2016)
Barnehagelæreres erfaringer med lekbaserte læringsaktiviteter.
Utdanningskonferansen 2016 - Ny kunnskap om læring;
2016-11-08.
Størksen, Ingunn
(2016)
Presentasjon av førskoleopplegget.
Informasjonsmøte om RogaBarn;
2016-11-14.
Størksen, Ingunn
(2016)
Kunnskap om tidlig selvregulering - hva betyr det for barnehagens arbeid?.
Planleggingsdag;
2016-11-18.
Lunde, Svanaug;
Størksen, Ingunn
(2016)
Viktigheten av vennerelasjoner i barnehagen.
www.læringsmiljøsenteret.no.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn;
McClelland, Megan
(2016)
From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.
Longitudinelle studier i barnehagen ;
2016-11-02 - .
Størksen, Ingunn
(2015)
Kritisk til lesepress før skolestart.
Størksen, Ingunn
(2015)
Læring i hverdagsaktiviteter.
Størksen, Ingunn
(2015)
Stor interesse for Agderprosjektet.
Størksen, Ingunn
(2015)
Barnehagene viser stor interesse for Agderprosjektet.
Størksen, Ingunn
(2015)
Selvregulering er grunnmuren for læring.
Størksen, Ingunn
(2015)
Agderprosjektet, Tidlig innsats gir størst avkastning.
Agderkonferansen;
2015-01-22.
Størksen, Ingunn
(2015)
Skolefrafall og barnehage.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 123.
Hefte 27.
s.2-2.
Størksen, Ingunn
(2015)
Skoleklar.
Størksen, Ingunn
(2015)
Sosial kompetanse - hva er det og hva gjør vi?
.
Utdanningsforbundet: Utvikling, lek og læring i barnehagen;
2015-02-09.
Størksen, Ingunn
(2015)
Det pedagogiske grunnlaget i Agderprosjektet.
Informasjonsmøter i Agderprosjektet ;
2015-02-10.
Størksen, Ingunn
(2015)
Hva bør barn lære før skolen og hvordan?.
Kunnskapsdepartementets miniseminar om læring i barnehagen ;
2015-02-12.
Størksen, Ingunn
(2015)
Overgangen mellom barnehage og skole. Noen eksempler fra norsk og internasjonal forskning..
Møte på Statsministerens kontor;
2015-03-17.
Størksen, Ingunn
(2015)
Vet for lite, på god vei.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.2-3.
Størksen, Ingunn
(2015)
Mia (15): – Det var vanskelig å plutselig skulle bli en familie på seks stykker.
Størksen, Ingunn
(2015)
Farlig læring?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 123.
Hefte 107.
s.2-3.
Størksen, Ingunn
(2015)
Samlivsbrudd i familier til de minste barna - hva gjør vi?.
Skilsmissekonferanse i Vennesla;
2015-05-06.
Størksen, Ingunn
(2015)
Selvregulering.
Styrersamling i Læringsverkstedet;
2015-05-04.
Størksen, Ingunn
(2015)
FAGPRAT – Intervjuserie i barnehageforum.
Størksen, Ingunn
(2015)
Selvregulering - vår indre stemme.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 2.
s.32-34.
Størksen, Ingunn
(2015)
Selvregulering.
Være sammen konferanse;
2015-05-29.
Størksen, Ingunn
(2015)
Sosial kompetanse.
Sola konferansen;
2015-04-13.
Størksen, Ingunn
(2015)
Leteplassen.
Størksen, Ingunn
(2015)
Vroom, Vrooom!.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 123.
Hefte 148.
s.2-3.
Størksen, Ingunn
(2015)
Snakk om det!.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.2-3.
Størksen, Ingunn;
Svanaug, Lunde
(2015)
Ranselen er pakket.
Størksen, Ingunn
(2015)
Hvordan gikk det med 5- og 6-åringene i skolen?.
Størksen, Ingunn
(2015)
Hvilke kompetanseområder er viktig å stimulere i barnehagen - og hvordan?.
Temaseminar: Ny forskning om barnehage;
2015-09-17.
Størksen, Ingunn
(2015)
Preparing for school in Norwegian daycare centers.
The Early Years – Why Quality of day care matters;
2015-08-24 - 2015-08-25.
Størksen, Ingunn
(2015)
Informasjon om forskningsdesign i Agderprosjektet.
Videreutdanning i førskolepedagogikk Aust Agder;
2015-09-21 - 2015-09-22.
Størksen, Ingunn
(2015)
Lekbasert læring.
Videreutdanning i førskolepedagogikk, Aust Agder;
2015-09-21 - 2015-09-22.
Størksen, Ingunn
(2015)
Lekbasert læring i barnehagen.
Videreutdanning i førskolepedagogikk, Vest Agder;
2015-09-23 - 2015-09-24.
Størksen, Ingunn
(2015)
Informasjon om forskningsdesign i Agderprosjektet - Vest Agder.
Videreutdanning i førskolepedagogikk, Vest Agder;
2015-09-23 - 2015-09-24.
Størksen, Ingunn
(2015)
Professor kritisk til egenvurdering.
Størksen, Ingunn
(2015)
Selvregulering i tidlige år - hvordan kan vi stimulere den?.
Barnehagekonferansen Sammen for barnet;
2015-11-25.
Størksen, Ingunn
(2015)
Sosial kompetanse i barnehagen - hva gjør vi?.
Personaldag i Auglendsdalen barnehage;
2015-11-13.
Størksen, Ingunn;
Evertsen, Cecilie
(2015)
Presentasjon av rapporten På leit etter læringsmiljøet i barnehagen.
Faglig samling på Utdanningsdirektoratet;
2015-10-28.
Størksen, Ingunn
(2015)
Presentasjon av resultater fra forskningsprosjektet Skoleklar.
Seminar med forskningsavdelingen på Utdanningsdirektoratet;
2015-12-03.
Størksen, Ingunn
(2015)
Hva har vi lært fra Skoleklarprosjektet?.
Seminar med forskningsavdelingen i Utdanningsdirektoratet;
2015-12-03.
Størksen, Ingunn
(2015)
Gi heller barna ros.
Lenes, Ragnhild;
Ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2015)
Playful learning på norsk.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 4.
s.43-47.
Stanghelle, Cecilie Evertsen;
Størksen, Ingunn
(2015)
På leit etter Læringsmiljøet i barnehagen..
Fremlegging av synteserapport;
2015-10-14.
Idsøe, Ella Maria C.;
Størksen, Ingunn
(2014)
Evnerike barn og dropout.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
s.60-60.
Størksen, Ingunn
(2014)
Samlivsbrudd – hva med barna?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2014)
Vil gi mer læring i barnehagen.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Fremtidens barnehage.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
s.21-21.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Viktig barnehageforskning.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s.23-23.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Agder-prosjektet i barnehagen - Svar til Barnehagelærer Hilde Tellefsens innlegg i Lillesands-Posten.
Lillesands-posten.
s.24-24.
Størksen, Ingunn
(2014)
Oppfølging av barn etter samlivsbrudd.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 122.
Hefte 58.
s.2-2.
Størksen, Ingunn
(2014)
Kan bli overstimulert av inntrykk.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2014)
Lek og lær.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s.18-18.
Øverland, Klara;
Størksen, Ingunn
(2014)
Taust om samlivsbrudd.
Størksen, Ingunn
(2014)
Snart skolestart.
Størksen, Ingunn
(2014)
Læring for livet.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 122.
Hefte 92.
s.2-2.
Lunde, Svanaug;
Størksen, Ingunn
(2014)
Relasjoner og selvregulering i barnehagen.
PPT Rogaland Fagdager;
2014-05-13.
Størksen, Ingunn
(2014)
Psykososiale konsekvenser av samlivsbrudd for små barn.
De utfordrende barna - fagdag;
2014-04-09.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2014)
Lite kontakt med voksne i barnehagen.
Størksen, Ingunn
(2014)
Harvard om barns tidlige utvikling.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 122.
s.2-2.
Rege, Mari;
Størksen, Ingunn
(2014)
Skal bedre levekår på Sørlandet - Mer læring i barnehagen (s.1 og s.6).
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Femåringene skal trenes før skolestart - Stavangerforskere får 42 millioner kroner til forskning.
Størksen, Ingunn
(2014)
Skåner førsteklassingene ved lærerstreik.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Hva er Agderprosjektet?.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
s.24-24.
Størksen, Ingunn
(2014)
Mer læring i barnehagen?.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Agderprosjektet - åpen for diskusjon.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
s.25-25.
Størksen, Ingunn
(2014)
Trivsel i første klasse.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.2-2.
Størksen, Ingunn;
Lunde, Svanaug
(2014)
Presentasjon av Agderprosjektet.
Tverrpolitisk møte i Vest Agder;
2014-09-01.
Størksen, Ingunn;
Rege, Mari
(2014)
Hvor står Agderprosjektet?.
Agderposten.
ISSN 0805-3723.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2014)
Barnehagen skal ikke være en treningsleir for skolen.
Størksen, Ingunn
(2014)
Selvregulering. Hva er det? Hva gjør vi?.
Samling for spesialpedagoger i Møre og Romsdal;
2014-09-23.
Størksen, Ingunn
(2014)
Samlivsbrudd - rekasjoner hos barna og tiltak i barnehager Hvordan gi emosjonell og relasjonell trygghet?.
Samling for spesialpedagoger i Møre og Romsdal;
2014-09-24.
Størksen, Ingunn
(2014)
Sosioøkonomisk nivå betyr noe.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.2-2.
Størksen, Ingunn;
Ellingsen, Ingunn T
(2014)
Jenter er flinkere enn gutter til å regulere egen atferd.
Størksen, Ingunn
(2014)
Ungdom takler skilsmisse helt greit.
Størksen, Ingunn
(2014)
Formidling til brukere i sektoren erfaringer og utfordringer.
FINNUT seminar 11.06.2014;
2014-06-11.
Størksen, Ingunn
(2014)
Hva kan Klepp lære av Skoleklar?.
Samling for barnehagestyrere i Klepp Kommune;
2014-10-01.
Størksen, Ingunn
(2014)
Jenter har bedre selvregulering enn gutter.
Størksen, Ingunn;
Ellingsen, Ingunn T
(2014)
Jenter er flinkere enn gutter til å regulere egen atferd.
Størksen, Ingunn
(2014)
Tidlig Læring.
Åpent foredrag for Hå, Time og Klepp;
2014-10-29.
Størksen, Ingunn
(2014)
Skoleklar og Agderprosjektet.
Seminar med opplæringsavdelingen i Kunnskapsdepartementet;
2014-10-21.
Størksen, Ingunn
(2014)
Den som var en mobiltelefon!.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 122.
Hefte 261.
s.2-2.
Størksen, Ingunn
(2014)
Småbarnforeldres bruk av mobiltelefon.
Størksen, Ingunn
(2014)
The Norwegian Daycare context.
Workshop in the Agder project;
2014-12-05.
Størksen, Ingunn;
Vist, Torill;
Garred, Rudy
(2014)
Presentasjon av boka "Utvikling, lek og læring - forskning og praksis".
Bokpresentasjon Universitetsbiblioteket i Stavanger;
2014-09-09.
Størksen, Ingunn
(2014)
Barnet og magien.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Volum 122.
s.2-2.
Jakobsen, Siw Ellen;
Øverland, Klara;
Størksen, Ingunn
(2014)
Taust om samlivsbrudd. Når mamma og pappa går fra hverandre, er barnehagen et trygt sted hvor rutiner og omsorg kan fortsette som normalt.
Størksen, Ingunn
(2014)
Sammendrag av forskning og presentasjon av data.
Veiledersamling i Agderprosjektet;
2014-03-07 - 2014-03-08.
Størksen, Ingunn
(2013)
Forsker gir Kristiansen delvis rett.
Størksen, Ingunn
(2013)
Godhetens gevinst.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2013)
Advarer mot for mye organisert aktivitet.
Størksen, Ingunn
(2013)
- La barna få være sinte.
Størksen, Ingunn;
Mosvold, Reidar
(2013)
Assessing early math skills with tablet computers: Development of the Ani Banani Math Test (ABMT) for young children.
Program seminar i UTDANNING2020 (Norges forskningsråd);
2013-03-18.
Størksen, Ingunn
(2013)
Regjeringen vil styrke barnehageforskningen.
Størksen, Ingunn
(2013)
Comments to Professor Edward Melhuish’ presentation Early childhood experiences and school performance.
Forskerseminar, UTDANNING2020;
2013-03-19.
Ellingsen, Ingunn T;
Størksen, Ingunn
(2013)
Bruk av observasjonsverktøyet inCLASS i norske barnehager.
Programseminar UTDANNING2020;
2013-03-18 - 2013-03-19.
Størksen, Ingunn;
Ellingsen, Ingunn T
(2013)
The influence of parental socioeconomic background and gender on self-regulation among 5 year old children in Norway.
The 2013 SRCD Biennial Meeting. April 18th-20th 2013, Seattle, Washington, USA;
2013-04-18 - 2013-04-20.
Ellingsen, Ingunn T;
Størksen, Ingunn
(2013)
Understanding the link between children’s engagement with adults, peers, and tasks and early learning in a Norwegian context.
The 2013 SRCD Biennial Meeting. April 18th-20th 2013, Seattle, Washington, USA;
2013-04-18 - 2013-04-20.
Størksen, Ingunn
(2013)
En av tre mødre har seriøst vurdert skilsmisse.
Størksen, Ingunn
(2013)
Relasjoner, trygghet og læring.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2013)
Mobbing i barnehagen?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2013)
Skilsmisse tøffere enn du tror.
Størksen, Ingunn
(2013)
Slik tar du vare på barna.
Størksen, Ingunn
(2013)
Den sårbare førskulealderen.
Størksen, Ingunn
(2013)
Mener foreldre skyver barna fremfor seg i konflikter. - Familiedirektoratet er bekymret for at voksne som krangler ikke forstår at det kan skade barna.
Størksen, Ingunn
(2013)
Sjekk om barnehagen «din» holder mål.
Størksen, Ingunn
(2013)
Kun én av femåringene visste hva dette het.
Størksen, Ingunn
(2013)
Ny-familiene kan bli for komplekse.
Størksen, Ingunn
(2013)
Kvalitet i norske barnehager.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2013)
Mobilbank for barn.
Størksen, Ingunn
(2013)
– Barn bør hverken ha bankkort, mobil eller mobilbank.
Størksen, Ingunn
(2013)
Er det min tur til å testes nå?.
Forskningsdagene 2013 - Standup på Sting;
2013-09-26.
Størksen, Ingunn
(2013)
Skilsmissearven: Generasjon brudd.
Størksen, Ingunn
(2013)
Ett barn - to hjem Presentasjon av barnehagemateriell.
Størksen, Ingunn
(2013)
Derfor er det viktig at barna kan mange ord.
Størksen, Ingunn
(2013)
Utfordringer i arbeid med barn som opplever skilsmisse og samlivsbrudd.
Veilederopplæring;
2013-09-12.
Størksen, Ingunn
(2013)
Norske barn til kostskoler i utlandet.
Størksen, Ingunn
(2013)
Nettbrettløsning for forskningsprosjektet Skoleklar, med Ani Banani matteoppgaver.
Størksen, Ingunn
(2013)
Tablet computer based assessment with young children in the SKOLEKLAR project.
Størksen, Ingunn
(2013)
Når de små må trøste de store: "Jeg må trøste mamma og pappa...".
Størksen, Ingunn
(2013)
Lek og lykke.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Roland, Pål;
Størksen, Ingunn
(2013)
Tidlig innsats ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.
Atferdssenterets konferanse: Tidlig innsats - utsatte barn har dårlig tid!;
2013-10-19 - 2013-10-20.
Størksen, Ingunn
(2013)
Foreløpige resultater fra SKOLEKLAR.
Tilbakemelding til foreldre og pedagoger i Klepp;
2013-10-21.
Størksen, Ingunn
(2013)
Bruk av nettbrett i forskning.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 30.
Hefte 4.
s.64-67.
Størksen, Ingunn
(2013)
Historiene våre.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn;
Roland, Pål;
Plischewski, Henning
(2013)
Presentasjon av barnehageprosjekter ved Læringsmiljøsenteret.
Barnehageseminar;
2013-06-03.
Størksen, Ingunn
(2013)
Presentasjon av SKOLEKLAR til The Danish Association of Pupils (DSE).
Seminar med DSE;
2013-03-15.
Størksen, Ingunn
(2013)
Betydningen av foreldre-engasjement, og informasjon om SKOLEKLAR-prosjektet.
Foreldremøte;
2013-01-24.
Størksen, Ingunn
(2013)
Bruker "følelseskort" i skilsmisseprat.
Flack, Tove;
Størksen, Ingunn;
Roland, Pål;
Plischewski, Henning
(2013)
Læringsmiljøsenteret: Læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen.
Barn av vår tid- om barns læring;
2013-09-09.
Størksen, Ingunn
(2013)
Ansatte vet lite om foreldrekonflikter.
Størksen, Ingunn
(2013)
Smart, men lite selvregulert?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
s.3-3.
Størksen, Ingunn
(2012)
Presentasjon av SKOLEKLAR for kontaktlærere på 1. trinn og rektorer i Klepp.
Orienteringsforedrag for deltakende skoler;
2012-10-31.
ten Braak, Dieuwer;
Størksen, Ingunn
(2012)
The Ani Banani Math Test and the Agder project.
EMELI webinar : Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2012-04-14 - 2021-04-14.
Størksen, Ingunn
(2012)
Vanskelig å snakke om samlivsbrudd.
Størksen, Ingunn
(2012)
Følg barnet!.
Størksen, Ingunn
(2012)
Har reist tusenvis av mil åleine mellom pappa og mamma.
Størksen, Ingunn
(2012)
Ulike tilnærminger for å samle data blant små barn – og kobling av ulike typer av data.
Metodemangfold i forskningen – utfordringer og nye muligheter;
2012-05-13.
Tveit, Hanne Skjelten;
Størksen, Ingunn
(2012)
Små barn og samlivsbrudd - symptomer og tiltak.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Hefte 3.
s.26-36.
Størksen, Ingunn
(2012)
Nettbrett gjør forskningen til en lek.
Størksen, Ingunn
(2012)
Gode kort for skilsmissebarn.
Størksen, Ingunn
(2012)
Metode i ny drakt.
Størksen, Ingunn;
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Ani Banani lokker fram svar.
Størksen, Ingunn
(2012)
Forskning pågår! BAMBI - Barnehagens møte med barn som opplever samlivsbrudd.
Thorsen, Arlene Margaret Arstad;
Ellingsen, Ingunn T;
Størksen, Ingunn
(2012)
Revealing children's experiences and emotions through Q methodology.
Professional practice and children's participation conference;
2012-04-19 - 2012-04-20.
Størksen, Ingunn
(2012)
Hva gjør vi når barnehagen opplever samlivsbrudd?.
Barnehage2012;
2012-05-09 - 2012-05-10.
Størksen, Ingunn
(2012)
Kan små barn mobbe?.
Størksen, Ingunn
(2012)
Barnehagen - et utfordrende forskningslandskap.
Størksen, Ingunn
(2012)
SKOLEKLAR - DATA OG FUNN.
Barnehagen i kunnskapssamfunnet;
2012-06-12.
Størksen, Ingunn
(2012)
Kommentarer til Rapporten "Foreldrekonflikt, samlivsbrudd og mekling: Konsekvenser for barn og unge".
Størksen, Ingunn
(2012)
Skolestart - hva gjør vi når barna gruer seg?.
Størksen, Ingunn
(2012)
Slik skaper du en skolevinner Ønsker du at barnet ditt skal få seg høyerer utdannelse og en godt betalt jobb i fremtiden? Da er det aktivitet og praktiske øvelser som gjelder.
Størksen, Ingunn
(2012)
Ett barn - to hjem: Nytt barnehagemateriell til bruk ved samlivsbrudd blant barnas foreldre.
Rom for læring.
ISSN 1891-5922.
Hefte 3.
s.22-23.
Størksen, Ingunn
(2012)
Barnehagens rolle ved samlivsbrudd.
Størksen, Ingunn
(2012)
Selvregulering gir suksess på skolen.
Størksen, Ingunn
(2012)
Gode råd til foreldre som skiller seg.
Størksen, Ingunn
(2012)
Samlivsbrudd inn i barnehager og skoler.
Størksen, Ingunn
(2012)
Presentasjon av SKOLEKLAR for Samarbeidsutval for og skuler og barnehagar i Klepp 30.08.2012. Klepp Rådhus.
Samarbeidsutval for og skuler og barnehagar i Klepp;
2012-08-30.
Thorsen, Arlene Margaret Arstad;
Ellingsen, Ingunn T;
Størksen, Ingunn
(2012)
Revealing children's experiences and emotions through Q methodology.
The 28th annual Q Conference;
2012-09-05 - 2012-09-08.
Størksen, Ingunn
(2012)
Tidlig innsats basert på forskning i BAMBI og SKOLEKLAR.
SAF KONFERANSEN 2012;
2012-10-24 - 2012-10-25.
Størksen, Ingunn
(2012)
Divorce and Young People: Norwegian Research Results.
Med livet som mønster – mønster for livet;
2012-10-18.
Størksen, Ingunn
(2012)
Hva gjør vi når barnas foreldre skiller lag? Bruk av materiellet ETT BARN - TO HJEM i barnehager.
Presentasjon av barnehagemateriellet ETT BARN - TO HJEM;
2012-10-18.
Størksen, Ingunn
(2012)
Tidlig innsats mot mobbing og aggresjon.
Størksen, Ingunn
(2012)
Puslespill og sysler som krever ro og konsentrasjon KAN hjelpe gutter til å prestere bedre på skolen.
Størksen, Ingunn
(2012)
Professor: - Lytt til barnet!.
Thorsen, Arlene Margaret Arstad;
Ellingsen, Ingunn T;
Størksen, Ingunn
(2012)
Orientering om Skoleklar prosjektet og Q-studien i Farsund.
Fagseminar;
2012-11-08.
Størksen, Ingunn
(2011)
Skilsmissebarnas problemer. Mer angst, ensomhet, sliter sosialt, blir triste.
Størksen, Ingunn
(2011)
Her og nå: Barn som har opplevd skilsmisse har større sjangse for å bli siktet for kriminelle forhold.
Størksen, Ingunn
(2011)
Skolens møte med barn som opplever samlivsbrudd. 1. Forekomst og konsekvenser. 2. Hvordan kan voksne i barnehage og skole hjelpe?.
Psykisk helsepedagogikk Modul II;
2011-01-29.
Størksen, Ingunn
(2011)
Barns reaksjoner ved samlivsbrudd – erfaringer og resultater fra BAMBI-prosjektet.
Dialogseminar i Bambi-prosjektet;
2011-02-09 - 2011-02-10.
Størksen, Ingunn
(2011)
Mulige tiltak – resultater fra BAMBI-prosjektet.
Dialogseminar i Bambi-prosjektet;
2011-02-09 - 2011-02-10.
Størksen, Ingunn;
Cosmovici, Elena Maria;
Thorsen, Arlene Margaret Arstad
(2011)
Hvorfor ender mange begavede barn som bråkmakere? Senter for atferdsforskning med første norske forskningsprosjekt på temaet.