Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 14 treff
Nyhet
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang med å forme bokstaver.
Nyhet
Flere lærerutdannere har meldt et behov for mer didaktisk kunnskap innen begynneropplæring i norskfaget. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger tilbyr nå et nytt videreutdanningsemne for å dekke dette behovet.
Nyhet
– Ein disputas innanfor kunstnarleg ph.d. er ikkje kvardagskost her i landet, seier dekan Harald Eikaas ved Fakultet for utøvande kunstfag.
Nyhet
Fakultet for utøvende kunstfag ønsker velkommen til ny ph.d.-stipendiat.
Nyhet
Fakultet for utøvende kunstfag ønsker velkommen til Marius Neset i ny stilling.
Nyhet
Universitetslektor Thomas Torstrup høster strålende kritikk for albumet Two Brothers, som slippes fredag 20. august.
Johan Jutterström disputerte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UiS) 6. desember 2018. Jutterström har sett på hvordan en koreografisk tilnærming utfordrer musikknotasjon.
Nyhet
Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Stipendiat Kristoffer Alberts ph.d.-prosjekt om musikalsk improvisasjon.
Stipendiat Vidar Schanche ved Fakultet for utøvende kunstfag utforsker ekspansjonen av den gitaristisk-improvisatoriske stemmen.
Med litt hjelp kan seksåringer lese tekster på samme måte som voksne litteraturvitere, mener Anne Håland og Trude Hoel.
Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse.
Barn med en eller to foreldre som har lese- og skrivevansker har lavere språkferdigheter ved skolestart, tre ganger større risiko for å utvikle lesevansker, og scorer svakere på kartleggingsprøvene i lesing, staving og leseforståelse enn andre elever, viser en doktoravhandling i På Sporet.
Norske førsteklassinger med høy sannsynlighet for å utvikle lese- og skrivevansker hadde stor nytte av undervisningsopplegget i På Sporet. Nå bør denne kunnskapen inn i skolen, mener forskerne.