Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 357 treff
På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 9 (2025 - 2027).
Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enkelte skolefritidsordninger har satt lesing på dagsorden.
Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.
Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ha evna til å tolka og reflektera kritisk.
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å auka elevane sitt engasjement.
Me forskar på tema knytt til lesing og skriving, litteratur og litteraturundervisning, tekstskaping, fleirspråklegheit, norskfaget si historie, multimodalitet, kunstig intelligens, digitale tekstar, berekraftig utvikling, lesevanskar, begynneropplæring, litterære samtalar og meir.
Arrangement
Konferansen er nå fulltegnet. Vi gleder oss til å treffe dere i Stavanger 7. - 8. april. Årets program er særlig tilpasset deg som er lærer på 3. til 10. trinn.
-
Clarion Hotel Energy, Stavanger
Nyhet
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared Reading benyttes med elever på mellomtrinnet.
Læringsmiljøsenteret har til enhver tid en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter. Under finner du en alfabetisk oversikt.
Mange skular synes det er vanskeleg å vite korleis ein skal jobbe med det tverrfaglege temaet «Folkehelse og livsmeistring». Forskarane i prosjektet LIFE håpar å kunne kome med tydelegare anbefalingar til skuleeigarar, rektorar og lærarar.
Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.
Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad.
Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorgradsarbeid.
Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verdens fremste forskere innen mobbefeltet på programmet, samt økt fokus på praksisfeltet, så forventer vi stor interesse rundt WABF 2025, sier prosjektleder Hildegunn Fandrem.
Nyhet
Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.
En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser at vellykkede læringsprosesser med digitale hjelpemidler og applikasjoner kjennetegnes av aktiv utforskning, eksperimentering og samarbeid.