Spekter er et ikke-anonymt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse.
Spekter kan brukes som et av flere verktøy på skolen for å følge med på utviklingen av læringsmiljøet.
Verktøyet kan brukes som varslingssystem for elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø.
Spekter er nyttig for å hente ut positiv informasjon om arbeidet som har blitt gjort for å bygge et godt læringsmiljø i klassen.
Hva er Spekter og hvorfor bruke verktøyet?
Spekter er utviklet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, med spørsmål utarbeidet av professor Erling Roland.

Spekter er et ikke-anonymt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse. Spørsmålene i Spekter er forskningsbaserte og systematisk sammensatt, det er derfor ikke mulig med egne tilpasninger.
Hvorfor bruke Spekter?
Spekter kan brukes jevnlig på skolen for å følge med på utviklingen av læringsmiljøet. Kartleggingsverktøyet kan også brukes for å avdekke forhold knyttet til læringsmiljøet ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing.
Ved å ta i bruk Spekter kan du få mange opplysninger om både mobbing, bråk i klassen, popularitet, maktrelasjoner, grupperinger og holdninger. Dette kan være viktig informasjon når du skal forstå en mobbesak og gjennomføre tiltak.
Spekter er også et varslingssystem for elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø. Skolen er ansvarlig for å hente inn informasjon om elevenes læringsmiljø, og Spekter kan brukes som en ikke-anonym digital elevsamtale.
Spekter er også et nyttig verktøy for å hente ut positiv informasjon om arbeidet som har blitt gjort for å bygge et godt læringsmiljø i klassen. Informasjonen kan gi en pekepinn på om iverksatte rutiner og tiltak har hatt en positiv effekt.
En versjon av Spekter inkluderer spørsmål som kan avdekke om elever blir krenket av voksne på skolen.
Spekter er lett å gjennomføre og er på bokmål, nynorsk og engelsk.
Resultatene i den digitale løsningen vises som sosiogram, tabell eller fritekst. Ved gjennomføring av papirversjon må resultatene systematiseres på egenhånd.
Hvem kan ta Spekter-undersøkelsen?
Undersøkelsen kan benyttes av elever fra 3./4. klasse på barneskolen til og med videregående skole.
Spekter kan også brukes ved gjennomføring av elevsamtaler med elever på trinn 1–3, eller for eldre elever som ikke kan gjennomføre Spekter selv.
Når og hvor ofte bør du gjennomføre en Spekter-undersøkelse?
Vi anbefaler at Spekter gjennomføres én til to ganger i året og ved behov, f.eks. etter Elevundersøkelsen og ved konkrete varsler/mistanker om mobbing.
Det vanligste er å gjennomføre Spekter 4–6 uker etter skolestart på høsten og i vårsemesteret, gjerne mot slutten av januar. Vi anbefaler også at undersøkelsen kommer tidlig i uka og ikke før en langhelg, pga. responstid og varsling.
Dersom Spekter skal brukes i flere klasser, er det viktig at klasser som har mye med hverandre å gjøre gjennomfører den samtidig. Undersøkelsen bør gjennomføres over et kortest mulig tidsspenn. Dette for å unngå at innholdet blir videreformidlet til andre på skolen som ikke har gjennomført den.
Dag og tid for undersøkelsen bør ikke være varslet.
Gjelder henvendelsen support, bestillinger eller lignende send en mail til spekter@uis.no.
Ta gjerne en titt på «Ofte stilte spørsmål» lenger ned på siden.
For andre henvendelser kan du ringe oss på 51 83 29 76.
Bestill abonnement på digitalt Spekter
Skoler, kommuner og fylkeskommuner kan bestille abonnement på digitalt Spekter.

Tjenesten leveres i tolv – 12 – måneder f.o.m. avtaleinngåelse, og vil deretter leveres inntil avtalen sies opp av en av partene. Den gjensidige oppsigelsesfristen regnes fra datoen for mottatt oppsigelse og er på tre - 3 - måneder.
Hvordan bestille abonnement på digitalt Spekter?
Send en e-post til spekter@uis.no.
Opplysningene vi trenger er:
- Navn på skole / skoler og kommune / fylkeskommune
- Fakturaadresse
- Kommunens / fylkeskommunens organisasjonsnummer
- Skolens organisasjonsnummer
- Fakturareferanse
- Navn og tittel på bestiller
- Navn og tittel på kontaktperson på skolen
- Navn på person(er) som skal ha administrasjonstilgang*
- Elevtall pr. skole
*Læringsmiljøsenteret anbefaler at én eller to personer per skole får administrasjonstilgang. Disse bør være rektor, skoleleder eller IKT-ansvarlig. Person(er) med administratortilgang må være klar over hvilket ansvar det innebærer.
Bestiller vil så motta kontrakt og databehandleravtale hvis skoleeier (kommunen / fylkeskommunen / styret for privatskolen) ikke allerede har signert avtalen. Når vi mottar signert kontrakt, og evt. databehandleravtale, vil skolen få tilgang til Spekter.
Når en skoleeier kjøper tilgang til Spekter, som innhenter påloggingsopplysninger via Feide, skal det foreligge en databehandleravtale. Det er skoleeier som er behandlingsansvarlig og har ansvaret for behandlingen av personopplysninger. I henhold til personopplysningsloven er det kommunen eller fylkeskommunen som skal signere databehandleravtalen.
Skoleeier må også aktivere Spekter hos Feide for at skolene skal få tilgang.
Priser
Pris pr. år i NOK gjeldende fra 1. januar 2020. Prisen fastsettes ut fra totalt antall elever på skolen og det er ingen begrensninger på antall undersøkelser som kan gjennomføres i avtaleperioden:
- 1–100 elever: 2.892,- + mva.
- 101–200 elever: 3.315,- + mva.
- 201–300 elever: 4.875,- + mva.
- 301–400 elever: 6.435,- + mva.
- 401–500 elever: 7.995,- + mva.
- 501–600 elever: 9.360,- + mva.
- 601–700 elever: 10.920,- + mva.
- 701–800 elever: 12.480,- + mva.
- 801–900 elever: 14.040,- + mva.
- 901–1000 elever: 15.600,- + mva.
- 1001–1250 elever: 18.525,- + mva.
- 1251–1500 elever: 21.450,- + mva.
- 1501–2000 elever: 24.765,- + mva.
- > 2000 elever: 28.080,- + mva.
Prisliste følger årlig konsumprisindeks. Prisstigning utover årlig indeksregulering varsles ved direkte informasjon til kontaktperson oppgitt ved bestilling. Abonnenten er ansvarlig for å melde ev. endring av kontaktperson.
Fakturering
Vi sender faktura fortløpende etter å ha mottatt signert kontrakt og databehandleravtale. Faktureringen skjer forskuddsvis én gang pr. år.
Spekter kan brukes for å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet på skolen. Det er imidlertid viktig at Spekter brukes som en del av et større systematisk arbeid som kan inkludere elevsamtaler og observasjon fra skolen.
Les hvordan du kan arbeide systematisk med Spekter.
Hvordan bruke Spekter?
Brukerveiledningen hjelper deg med å starte og administrere kartleggingsverktøyet Spekter.

Når skolen abonnerer på digitalt Spekter, er det viktig at ledelsen ved skolen avklarer og tydeliggjør rutiner for de ansatte når det gjelder bruken av verktøyet. Blant annet er det viktig at ledelsen avgjør hvilken versjon av de tilgjengelige undersøkelsene som skal benyttes. Dette gjelder om undersøkelsene på 3./4. trinn skal inkludere digital mobbing, samt ikke minst hvorvidt skolen velger å benytte versjonen med voksenmobbing. Vi anbefaler sterkt at skolene har gode prosesser før de avgjør dette. I tillegg vil det være avgjørende at skoleledelsen har klare forventninger til hvordan de ansvarlige kontaktlærerne skal forholde seg til den informasjonen som de får fra elevene, ikke minst til informasjon som måtte angå mobbing fra voksne.
Vi anbefaler at skolene legger inn Spekter som en del av sitt årshjul, og at dette formidles til foresatte og elever i starten av skoleåret. Imidlertid bør ikke dag og tid for undersøkelsen være varslet. Vi anbefaler at Spekter gjennomføres en til to ganger i året og ved behov, eksempelvis i etterkant av elevundersøkelsen og ved konkrete varsler/mistanker om mobbing. Om høsten kan Spekter med fordel gjennomføres når skolen har vært i gang i fire til seks uker, og i vårsemesteret gjerne mot slutten av januar. Vi anbefaler også at undersøkelsen kommer tidlig i uka og ikke før en langhelg med tanke på responstid og varsling. Dersom Spekter brukes i flere klasser, er det særlig viktig at klasser som har mye med hverandre å gjøre gjennomfører den samtidig. Undersøkelsen bør generelt gjennomføres over et kortest mulig tidsspenn på skolen, for å unngå at innholdet blir videreformidlet til andre som ikke har gjennomført den.
Foresatte bør informeres skriftlig om Spekter og oppfølgende elevsamtaler, for eksempel på skolens hjemmeside. Her er det viktig å få frem hensikten og skolens rutiner. Foreldremøter er naturlige anledninger for muntlig informasjon om Spekter.
Når Spekter er gjennomført og analysert, er det hensiktsmessig å gi en generell tilbakemelding på hvordan klassemiljøet oppleves og hvilke konklusjoner og tiltak som har munnet ut av dette. Slikt kan gjerne gjøres på et foreldremøte. Informasjonen må selvsagt være anonymisert og legges frem på en måte som ikke gjør at foresatte kan gjenkjenne informasjon om og fra enkeltelever. Tilbakemelding til foresatte kan være et godt grunnlag for videre samarbeid mellom skole og hjem.
Lykke til med gjennomføringen!
Personvernerklæring
Det stilles strenge krav for personvern når det gjelder innsamling av personopplysninger. Her kan du lese om hvordan dette håndteres i den digitale utgaven av Spekter.

Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger (UiS) håndterer bestillers(skoleeier) personopplysninger. Formålet med erklæringen er å informere om Læringsmiljøsenterets behandling av personopplysninger. Herunder innsamling, registrering, sammenstilling, lagring, utlevering av personopplysninger og brukernes rettigheter.
Vi forbeholder oss retten til å endre viktig informasjon i denne personvernerklæringen dersom det kommer vesentlige endringer i lovgivningen, nye tekniske løsninger eller forbedrede funksjoner i digitalt Spekter. Personvernerklæringen ble sist oppdatert 17.09.2020.
Utvidet informasjon om bruk og behandlingsgrunnlag
Spekter er en ikke-anonym undersøkelse om mobbing og andre forhold i læringsmiljøet.

Det er ifølge opplæringsloven kapittel 9A en del av skolens mandat og plikt å innhente viktig informasjon om elevenes læringsmiljø. Mange skoler i Norge bruker Spekter til dette. Spekter kan ses på som en ikke-anonym elevsamtale. Spekter kan brukes som en rutine på skolen for å følge med på læringsmiljøet, samt for å undersøke nærmere ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing.
Ved å ta i bruk Spekter kan skolen få mange opplysninger om mobbing, bråk i klassen, popularitet, maktrelasjoner, grupperinger og holdninger. Dette kan være viktig informasjon når de skal forstå en sak og gjennomføre tiltak. Det er svært viktig at undersøkelsen følges raskt opp i etterkant med individuelle elevsamtaler.
Spørsmålene i Spekter kan alternativt brukes som en samtaleguide ved gjennomføring av elevsamtaler uten at undersøkelse er gjennomført. Dette er aktuelt for elever på trinn 1–3, eller for eldre elever som ikke kan gjennomføre Spekter på egen hånd.
For at skolen skal være i stand til å oppfylle opplæringsloven kapittel 9A, kan det være viktig for skolen å benytte kartleggingsverktøy som kan avdekke om elever har et trygt og godt skolemiljø.
Skoleeier (kommuner/fylkeskommuner/styret for friskoler) er behandlingsansvarlig og er ansvarlig for å ivareta personvernet til elevene på den enkelte skole. Elever og foresatte skal motta grundig informasjon om Spekter og bruken av løsningen, samt informasjon om deres rett til innsyn i de registrertes personopplysninger. Informasjon til foresatte og elever om hvorfor og hvordan opplysningene om elevene blir behandlet, er en grunnleggende personvernrettighet.
Behandlingsgrunnlag
I vårt arbeid med GDPR har Læringsmiljøsenteret sammen med eksternt juridisk fagmiljø sett på om Spekter kan hjemles i lov.
Skoleeier kan ikke fraskrive seg ansvaret for å gjøre disse vurderingene på selvstendig grunnlag ved å vise til senterets vurderinger.
Det står ikke i opplæringsloven at skolene/skoleeier skal bruke et kartleggingsverktøy som Spekter for å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse, men loven inneholder ulike plikter som skolene vil kunne ivareta ved å ta i bruk digitalt Spekter.
Som behandlingsansvarlig er skoleeier ansvarlig for å ivareta personvernet til elevene på den enkelte skole. Skoleeier må ha et behandlingsgrunnlag for å behandle personopplysningene i forbindelse med digitalt Spekter.
Læringsmiljøsenterets begrunnelser er at behandlingen kan hjemles i opplæringsloven kapittel 9 A. § 9 A-1 til A-5. og GDPR art. 6 nr. 1 bokstav c. Begrunnelsene kan utdypes slik:
I opplæringsloven § 9 A-3 står det: «Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.»
Digitalt Spekter er et pedagogisk verktøy som kan brukes i skolen for å jobbe systematisk med å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene.
I § 9 A-4 står det: «Ved mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarast undersøkje saka.»
Digitalt Spekter er et svært hensiktsmessig verktøy som kan brukes også i disse tilfellene.
I GDPR art. 6 nr. 1 bokstav c står det: «behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige.»
Læringsmiljøsenteret mener skolens rettslige forpliktelser i opplæringsloven kapittel 9 A, § 9 A-1 til A-5, vil være gjeldene her.
Det er forskjell på rutiner og prosedyrer fra skoleeier til skoleeier. Det er opp til skoleeier å vurdere om behandlingsgrunnlaget til digitalt Spekter kan hjemles i opplæringsloven kapittel 9 A. § 9 A-1 til A-5 og GDPR art. 6 nr. 1 bokstav c.
Driftsmeldinger
Opplever du problemer med bruk av Spekter? Se om det er noen meldinger som går på daglig drift.

Last ned papirversjon av det ikke-anonyme spørreskjemaet Spekter. Det stilles samme krav til personvern og behandlingsgrunnlag som ved bruk av digitalt Spekter.
Ny funksjonalitet – gå videre i spørreskjema uten å avlegge svar
26.01.2021: Det er kommet ny funksjonalitet i spørreskjemaet Spekter. Det er nå mulig for elever å hoppe over spørsmål i Spekter uten å avlegge svar. I praksis vil det si at der elever tidligere har måttet krysse av, er det nå mulig å gå videre i spørreskjemaet uten å gjøre dette.