Psykologi i et flerkulturell samfunn (BPS250)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BPS250
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Emnet gir en innføring i samfunnspsykologien og kulturpsykologien, rettet mot betydningen av kontekst, mangfold og inkludering i psykisk helse og velvære. Emnet har fokus på det profesjonelle møte med brukere i et flerkulturell samfunn, samt hvordan helsehjelp kan tilpasses. Innføring til kulturpsykologi viser forskjellige oppfatninger av menneskelige opplevelser, emosjoner, verdier og aktiviteter er relasjonelle og hvordan det forstås i lys av et livsløpsperspektiv. Innføring til samfunnspsykologi tar som utgangspunkt en bredd forståelse av hvordan felleskap og tilhørighet påvirker psykisk helse og velvære. Studentene skal oppnå basiskompetanse innenfor helsefremmende tiltak, inkludering og medvirkning i lavterskeltilbud fra et folkehelseperspektiv.
Integrert i emnet er 5 studiepoeng med fordypning i sosialpsykologi med spesielt fokus på sosiokulturell teori.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om sentrale teorier innenfor samfunnspsykologi og kulturpsykologi, sammen som forskningsmetoder og praksis i fag.
- ha avansert kunnskap om psykisk helsearbeid og helsefremmende tiltak i et flerkulturelt samfunn
- ha fordypet kunnskap innen sosialpsykologi med fokus på sosiokulturell teori
- ha inngående kunnskap om vurderinger knyttet til hvordan egne og samfunnsmessige holdninger er avhengig av en forståelse av kontekster og kulturelle forskjeller.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne anvende samfunnspsykologiske og flerkulturelle arbeids- og forskningsmetoder - kunne treffe begrunnede valg basert på praktiske og teoretiske problemstillinger
- analysere og forholde seg kritisk til relevant teori innenfor betydningen a globalisering, kultur og kontekst for psykologi
- kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter rundt kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
- kunne bruke relevante metoder for forskning og vitenskapelig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen feltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- ha innsikt i relevante kultur- og samfunnspsykologiske fag- og etiske problemstillinger
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger om betydningen av kultur og kontekst for psykisk helse
- analysere og adressere sosiokulturelle problemstillinger
- analysere og vurdere betydningen av holdninger til minoriteter i samfunnsintervensjoner
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
- kunne kritisk anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utføre avanserte oppdrag og prosjekter knyttet til å fremme kommunikasjon, menneskelig tilknytning og/eller velvære
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Dette emnet vil bli vurdert via summative formative evalueringer i form av en mappe bestående av: a) en 1600 +/- 10% ord prosjektskisse av et samfunnsprosjekt; b) en 1100 +/- 10 % refleksivitet over prosessen med utvikling av prosjektskisse; c) en endelig mappeinnlevering på 3000 +/- 10 % ord som presenterer en integrasjon av disse to. Dette vil være et grunnlag for å konsolidere studentenes selvstendige arbeidsplanlegging. Emneansvarlig vil gi frister og instruksjoner om hver av oppgavene.Den siste vurderingen vil bli vurdert på grunnlag av karakter A-FMerk: Referanser er ekskludert fra ordtellingen. Studentene må bruke APA-stil, 7. utgave (eller nyere). Innholdet i oppgaven vil bli definert av emneansvarlig. Mappe A og B kan revideres og sendes inn på nytt én gang, ved feil.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle de obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten skal være eksamensberettiget. Godkjenning/ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt senest 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er obligatorisk oppmøte i minst 3 ut av 5 seminar. Ved mindre enn 50 % oppmøte, kan emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Lilla MagyariEmneansvarlig:
Olga Vanessa LehmannStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen består av hybridforelesninger og ulike aktiviteter i seminarene.
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.