I dette emnet får du lære hvordan observasjon kan bli et av dine viktigste verktøy i barnehagen. Du får utforske ulike metoder, trene på å se med et profesjonelt blikk, og reflektere over egen praksis i lys av forskning og styringsdokumenter. Gjennom praktisk arbeid og faglig fordypning utvikler du kompetanse som gjør deg i stand til å planlegge, dokumentere og forbedre pedagogisk arbeid – alltid med barnets beste i fokus.
Februar 2026 - April 2026
5
ibu.studie@uis.no
30
Norsk
Muntlig eksamen
Semesteravgift
01.02.2026 (Løpende opptak)
Mikro-emne på bachelornivå
Mikroemnet “Observasjon i barnehagen” er et fleksibelt studietilbud primært for barnehagelærere i barnehagene, men også for barnehageansatte med annen relevant pedagogisk bakgrunn. Undervisning skal foregå digitalt, og studentene vil ha tilgang til nettbaserte ressurser, veiledning og oppfølging via nett.
Om studiet
Barnehagene er pålagt ulike krav til dokumentasjon av barn og personal. I den forbindelse er observasjon et viktig verktøy. Personalet må kunne skille mellom ulike dimensjoner som observasjon kan variere i og ulike former for observasjoner. Observasjon er en forutsetning for pedagogisk arbeid og dermed en nøkkelkompetanse i barnehagelærere sin utdanning og profesjon (Birkeland, 2022). Observasjon danner grunnlaget for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov.
Dette emnet gir deg innsikt i hvordan observasjon kan brukes som et aktivt og reflektert verktøy i barnehagens pedagogiske arbeid. Du lærer om ulike observasjonsmetoder og hvordan disse kan bidra til bedre planlegging, dokumentasjon og utvikling av praksis. Gjennom praktiske øvelser og faglig refleksjon får du styrket din profesjonsfaglige kompetanse og forståelse for observasjonens rolle i arbeidet med barn – alltid med utgangspunkt i forskning, styringsdokumenter og et verdigrunnlag til barns beste.


