Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Podkaster fra GrunnDig-prosjektet
Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...
Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn
Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...
Tospråklegheit og kognitive evner
Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Learning and teaching with technology in higher education
How can teaching with technology support student active learning in higher education?
Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn
Gjennomgående viser forskningen at det er viktig at barn i størst mulig grad og gjennom hele dagen...
Spelifisert læring i høgare utdanning
Teknologien i klasseromma inspirerer mange til å utforska undervising på digitale plattformar som...
Effekten av språkstimulering i barnehage og skole på generelle språk- og lesedugleikar
Ei godt utvikla språk er naudsynt for å kunne følgja med i skolen, og kunnskap om språkstimulering...