Hvordan kan vi gi bedre psykiske helsetjenester til ungdom med bakgrunn som nasjonale minoriteter, urfolk og flyktninger?

InvolveMENT-prosjektet skal tilpasse digitale psykiske helsetjenester for å møte behovene til ungdom med bakgrunn som nasjonale minoriteter, urfolk og flyktninger. Hovedmålet med prosjektet er å bidra til å styrke deres psykiske helse.

Prosjektperiode

2023 – 2027

Prosjektleder

Petter Viksveen

Finansiering

Prosjektet er delvis finansiert av Norges Forskningsråd, prosjektnummer 336307

Samarbeidsprosjekt

UiS og 10 partnere

De fleste deltakerne i prosjektet samlet til kick-off i Stavanger 1. september 2023. (Foto: Cathrine Sneberg, UiS)

Om prosjektet

Hvordan er den psykiske helsen til ungdom med minoritetsbakgrunn i Norge? Bruker og har de behov for digitale helsetjenester for psykisk helse? Dette kan for eksempel være chattetjenester, selvhjelps-apper eller samtaler med helsepersonell på nett. Vet ungdom om de digitale tjenestene som finnes, og er de fornøyde med dem?

Det finnes i dag lite informasjon og forskning om disse spørsmålene.

I dette prosjektet skal vi forske på nettopp dette. Vi vil finne ut hvilke behov ungdom med bakgrunn som nasjonale minoriteter, urfolk og flyktninger har for digital helsehjelp, og hvordan ung.no best kan møte disse behovene.

• Først skal vi gjennomføre spørreundersøkelser og intervjuer for å lære om erfaringene og behovene minoritetsungdom har med psykisk helse og bruk av digitale helsetjenester.
  • Så skal vi bruke det vi finner ut for å anbefale hvordan ung.no kan tilpasses slik at tjenesten passer for minoritetsungdom.
  • Til slutt skal vi teste digitale tjenester. Da ønsker vi å finne ut om minoritetsungdom er fornøyd med tjenestene og om de bidrar positivt for deres psykiske helse.

For å få så nyttige og riktige resultater som mulig skal ungdommer være med i alle trinn i forskningsprosessen. For eksempel kommer ungdomsrepresentanter for de forskjellige minoritetsgruppene med forslag til hvilke spørsmål vi bør stille i spørreundersøkelser og intervjuer. De hjelper oss også med å finne ut hvordan vi kan rekruttere deltakere til studien og med å forstå svarene fra minoritetsungdom.

Samarbeidspartnere

InvolveMENT prosjektet er et samarbeid mellom:

• Universitetet i Stavanger, SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, Avdeling for kvalitet og helseteknologi, Det helsevitenskapelige fakultet
  • UiT Norges arktiske universitet, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord)
  • Queen Mary University of London
  • Helsedirektoratet
  • Norske Samers Riksforbund – Norgga Sámiid Riikkasearvi
  • Kvenungdommen – Kvääninuoret
  • Finnmarkssykehuset HF, Sámi klinihkka, Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus (SANKS)
  • Helse Stavanger HF, Klinikk psykisk helsevern, barn, unge og rusavhengige
  • Stavanger kommune
  • Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling (KBT)