Fra 2018 har Læringsmiljøsenteret hatt et veiledende senterråd.
- 11. april 2024
August 2021 - juli 2024
Mandat for senterrådet
Senterrådet veileder senterleder i saker av strategisk art.
Senterrådet gir senterleder råd i følgende saker:
- Strategiske planer på senterets fagområde
- Senterets studietilbud
- Områder for satsninger på forskning, innovasjon og formidling
- Senterrådet skal også høres i ad hoc-saker som har strategisk betydning for senteret
Medlemmer i senterrådet 2021-2024:
Leder
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Eksterne medlemmer
Interne medlemmer - vitenskapelig ansatte
Interne medlemmer - vararepresentanter for vitenskapelig ansatte
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Interne medlemmer - stipendiat (ett medlem - én vararepresentant)
Interne medlemmer - teknisk-administrativt ansatte (ett medlem - én vara)
Studentrepresentant
Utvidet ledergruppe ved Læringsmiljøsenteret
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Sakspapirer
Her finner du sakspapirer for tidligere senterrådsmøter.

9. november 2023
- Innkalling til senterrådsmøte 9. november 2023
- Referat fra møte i Senterrådet for Læringsmiljøsenteret 13. april 2023 (pdf)
- Sak 8-23
- Sak 9-23
- Sak 10-23
- Sak 11-23
13. april 2023
- Innkalling til Senterrådsmøte 13. april 2023 (pdf)
- Referat fra Senterrådsmøtet 10. november 2022 (pdf)
- Sak 2-23 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 3-23 Økonomirapport for Læringsmiljøsenteret pr 31. desember 2022 (pdf)
- Sak 4-23 Budsjett for Læringsmiljøsenteret (pdf)
- Sak 5-23 Innspill og råd til ny senterleder (pdf)
- Referat fra møte i Senterrådet for Læringsmiljøsenteret 13. april 2023 (pdf)
10. november 2022
- Innkalling til Senterrådsmøte 10. november 2022 (pdf)
- Referat fra senterrådsmøtet 13. juni 2022 (pdf)
- Sak 11-22 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 12-22 Økonomirapport for Læringsmiljøsenteret pr 30. september 2022 (pdf)
- Sak 13-22 Reduserte økonomiske rammer ofr UH-sektoren - konsekvenser for senteret (pdf)
- Sak 14-22 Presentasjon fra Utdanningsforbundet (pdf)
- Sak 15-22 Presentasjon fra et statsforvalterperspektiv (pdf)
- Referat fra møte i Senterrådet for Læringsmiljøsenteret 10. november 2022 (pdf)
13. juni 2022
- Referat fra senterrådsmøtet 11. november 2021 (pdf)
- Sak 2/22 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 3/22 Årsregnskap 2021 (pdf)
- Sak 4/22 Årsrapport 2021 (pdf)
- Sak 5/22 Budsjett Læringsmiljøsenteret 2022 (pdf)
- Sak 6/22 Handlingsplan Læringsmiljøsenteret 2022 (pdf)
- Sak 7/22 Bachelor innen skolefritidspedagogikk (pdf)
- Sak 8/22 Kompetanseløftet i spesialpedagogikk og inkluderende praksis (pdf)
- Referat senterråd 13.06.22 (pdf)
11. november 2021
- Innkalling til senterråd for senterrådsmøte 11. november 2021 (pdf)
- Sak 10/21 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 11/21 Økonomirapport 2021 (pdf)
- Sak 12/21 Handlingsplan Læringsmiljøsenteret 2022-2024 (pdf)
- Vedlegg sak 12/21 Handlingsplan 2022-2025 for Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (pdf)
- Vedlegg sak 12/21 Strategi for Fakultet for utdanningsvitenskap og hiumaniora 2021-2030 (pdf)
- Vedlegg sak 12/21 Vedlegg sak 12-21 Strategiplan Læringsmiljøsenteret 2021-2030 (pdf)
- Vedlegg sak 12/21 Utkast Handlingsplan Læringsmiljøsenteret 2022-2024 (pdf)
- Referat fra senterrådsmøtet 11. november 2021 (pdf)
22. april 2021
- Innkalling senterråd for senterrådsmøte 22. april 2021 (pdf)
- Sak 2/21 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 3/21 Årsrapport 2020 og årsplan 2021 (pdf)
- Sak 4/21 Økonomirapport 2020 (pdf)
- Sak 5/21 Budsjett Læringsmiljøsenteret 2021 (pdf)
- Sak 6/21 Strategiplan Læringsmiljøsenteret (pdf)
- Referat fra senterrådsmøtet 22. april 2021 (pdf)
18. november 2020
- Innkalling til senterrådsmøte 18. nov. 2020 (pdf)
- Sak 9/20 Informasjon om senterets virksomhet (pdf)
- Sak 10/20 Spekter (pdf)
- Sak 11/20 Økonomirapport pr 31.10.2020 for Læringsmiljøsenteret (pdf)
- Sak 12/20 Strategiplan Læringsmiljøsenteret (pdf)
- Referat fra møtet 18.11.20 (pdf)
10. juni 2020
- Innkalling til senterrådsmøte 10. juni 2020 (pdf)
- Sak 2/20 Status ved senteret inkl. Korona-situasjonen (pdf)
- Sak 3/20 Økonomirapport pr 30.04.2020 (pdf)
- Sak 4/20 Informasjon om strategiprosess ved UiS og Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (pdf)
- Sak 5/20 Status for prosessen rundt utarbeidelse av strategiplan for senteret (pdf)
- Sak 6/20 Årsrapport 2019, Årsplan 2020 (pdf)
- Referat fra møtet 10. juni 2020 (pdf)
31. oktober 2019
- Innkalling til senterrådsmøte 31. oktober 2019 (pdf)
- Sak 8/19 Årsrapport 2018, Strategi- og handlingsplan 2019 – 2021, Årsplan 2019 (pdf)
- Sak 9/19 Regnskap pr 30.09.2019 (pdf)
- Sak 10/19 Mobbebegrepsdiskusjon (pdf)
- Sak 11/19 Plan for dimensjonering av senteret (pdf)
- Sak 12/19 Strategiprosess for UiS og Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (pdf)
- Referat fra møtet 31. oktober 2019 (pdf)
28. februar 2019
- Innkalling senterråd for Læringsmiljøsenteret (pdf)
- Sak 1/19 Generell informasjon om drift (pdf)
- Sak 2/19 Årsregnskap 2018 (pdf)
- Sak 3/19 Budsjett 2019 (pdf)
- Sak 4/19 Strategi- og handlingsplan 2019 – 2021 – utkast (pdf)
- Referat fra møtet 28. februar 2019 (pdf)
22. august 2018
Forskningsnyheter
Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST
I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – D...
God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får
God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem r...
Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte
Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læ...
Høyere kvalitet i forskning på kvalitet i barnehagen
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke side...
Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer
Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.
Hvordan kan læreren fremme tilhørighet i flerkulturelle klasser?
For å oppleve tilhørighet må elevene føle seg trygge i klassen. Men hvordan får man det til, og hvilken rolle har lærere...
Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon
En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssen...
Podkast for deg som jobber i barnehage eller skole
Hvis du er opptatt av at barn og unge skal ha et trygt og godt læringsmiljø, er Læringsmiljøsenterets podkast noe for de...
Forskere mener små barn bør lære å tenke kritisk
Ved å svare på åpne spørsmål lærer barna i barnehagen en ferdighet som er viktig også når de blir voksne.
En god sofakrok kan faktisk føre til mer høytlesing
Tidligere forskning konkluderer med at lesing er viktig for barn og deres utvikling, men hva med foreldrene? Hva tenker ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...
Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?
En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle lærings...
– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve
Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare,...
Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem
Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko f...
Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker
Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre ...
Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke
Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative føl...
Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?
Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.
«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres
En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i læringsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene in...
Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?
Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe krit...
«Kurs» i førstehjelp med Henry-dukken var effektiv læring for barnehagebarn
Studie fra Læringsmiljøsenteret viser at barn som deltok i Henry-opplegget ble mer i stand til å håndtere mindre skader ...
Elevers tro på å mestre læringsaktiviteter i skolen er forbundet med sosiale og emosjonelle kompetanser
Spesielt interessant er det at elevenes emosjonsregulering har en klar sammenheng med mestringstro. Dette ser ut til å v...
Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling
Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campb...
Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning
Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i dis...
Apekatten Ani Banani hjelper forskere med å studere barns tidlige matematikk-utvikling
Norske og internasjonale forskere ønsker å bruke nettbrett-testen som er utviklet av Læringsmiljøsenteret og UiS. En omf...
Forskningsnyheter
Læringsmiljøsenteret jobber for et trygt og godt læringsmiljø i barnehage og skole, gjennom å forske, undervise og formi...
Dette er oppdragerstilen som fungerer
En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like...
Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?
En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skol...
Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen
Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.
Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?
I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utesteng...
Impact case: Agderprosjektet
Forskere ved UiS har utviklet og testet lekbaserte læringsaktiviteter for barn som går siste året i barnehagen. Det er e...
Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt
Rapporten gir en oppdatert kunnskapsoversikt over erfaringer og forskning om temaet mobbing i norske barnehager.
Korleis kan barnehagen bli betre over tid?
Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....
Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre
For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgru...
Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...
– Guttediskusjonen i skolen er et blindspor
Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?
Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som...
Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne
Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bed...