Tips til planleggingsdag - Tid for lesing

Leter du etter inspirasjon til planleggingsdagene i august? Her finner du Nasjonalt lesesenter sine to forslag til faglige opplegg.

Publisert Sist oppdatert
Jobb med lesing på planleggingsdagen

Forslag 1 - Lesing i fag

Alle lærere er leselærere, men hva innebærer det egentlig i praksis? I dette forslaget til planleggingsdag kan det passe å begynne dagen i plenum, og senere dele lærerne inn i faggrupper. 

Del 1 - Se webinar i plenum

Del 2 - Refleksjonsspørsmål til samtaler i grupper og i plenum

-Hva kan vi gjøre dette halvåret for at elevene skal få mulighet til:

  • Å lese for å lære noe nytt i fagene
  • At lesingen inngår i læringskontekster med et tydelig formål
  • Å velge hensiktsmessige lesestrategier tilpasset formålet
  • Å samtale med hverandre for å forstå det de leser bedre  

 

Del 3 - Arbeid i faggrupper

Se webinaret for ditt fag

Gruppearbeid

-Start planleggingen av det første av høstens emner i faget: Hvordan kan dere planlegge for at elevene får øvelse i å lese på faglige måter i det aktuelle faget?

  1. Hjelp hverandre på tvers av trinn til å bedre forstå hvilke lesemåter og leseferdigheter deres fag har et særlig ansvar for å utvikle hos elevene.
  2. Les fagplanene i LK20 sammen og diskuter hvordan progresjonen kan se ut fra 1. til 10. trinn.  
  3. Se i læreverkene og velg en tekst som dere leser høyt sammen. Ha en tekstsamtale med utgangspunkt i spørsmålene:
    a) Hva er tekstens hovedmening? Hva er det viktigste at elevene forstår?
    b) Hva tror dere kan by på utfordringer for elevene?
    c) Hvordan kan dere legge til rette for at elevene selv får jobbe med å forstå teksten?
  4. Planlegg en lesetime i ditt fag. 

Videre program

Hvis dere vil dykke videre ned i konkrete verktøy og fortsette dagen med faginndelte grupper, kan dere se følgende webinarer:

Forslag 2 - Å bygge leseinteresse og kultur for lesing

Vil dere arbeide med leselyst, leseglede og leseinteresse på årets planleggingsdag? Da kan du følge forslaget under. Også her foreslår vi at dere først starter med de to introduksjonswebinarene. De tematiserer hvorfor lesing er viktig å sette på dagsorden, og fungerer som igangsettere for refleksjoner om skolens leseopplæring.

Til dette arbeidet kan du bruke refleksjonsspørsmålene under. Se deretter webinaret "Leseinteresse" i plenum og bruk kartleggingsskjemaet som hører til. Har dere mer tid, kan lærerne se ett webinar til, og da velge etter interesse, før team går sammen for å planlegge og sette mål. Bruk gjerne planleggingsoppgaven nederst på denne sida som inspirasjon.

Refleksjonsspørsmål

Etter dere har sett introduksjonswebinarene: -   Hva gjør vi for å skape tid til lesing? -   Hvor mye leser elevene i løpet av en dag – faktisk? -   Hva gjør vi som kan støtte elevenes lesekondis? -   Hvordan ser engasjerende undervisning ut hos oss? - Hvordan kan ledelsen støtte arbeid med leseundervisningen på skolen vår?

Leseinteresse
Til diskusjon i plenum:

Etter dere har sett webinaret om leseinteresse: - Fyll ut kartleggingsskjemaet om lesekultur. - Diskuter resultatet med hverandre.

Under finner dere ytterligere tre webinar som kan inspirere til arbeid med leseinteresse, bygge en god lesekultur og skape engasjement hos elevene. Her kan lærerne gjerne dele seg i grupper ut ifra hvilket av disse webinarene de vil se. Diskuter refleksjonsspørsmålene i grupper etterpå.

Webinar a)
Refleksjonsspørsmål

Etter dere har sett webinaret: - Hvordan synliggjør du og din skole lesingen betydning for elevene, foresatte og mellom lærere som jobber i klassen? - Hva er ditt bidrag til en god lesekultur i klassen?

Webinar b)
Refleksjonsspørsmål

Etter dere har sett webinaret: -   Hvilke erfaringer har du med lesekvart? -    Hvordan organiseres lesekvart i din klasse/på din skole? -    Hvordan kan dere endre litt på lesekvart, eller tilføre en aktivitet/et element, som kan bidra til å styrke den enkeltes opplevelse av å tilhøre et lesefellesskap?

Webinar c)
Refleksjonsspørsmål

Etter dere har sett webinaret: - Diskuter om fleire enn norsklærarane kan ha lesekvart og bidra med å motivere elevar, og om fleire enn norsklæraren kan lese høgt for klassen - Disktuer kva de kan gjere for elevar som helst ikkje vil lese i lesekvarten - Korleis kan ein få med føresette, til dømes til å skaffe ungane lånekort? - Skolebiblioteket er spesielt viktig for del sin ikkje har eit stort bibliotek i nærleiken. Korleis stå det til med skolebibliotek på skolen din? Sjekk nettsida skolebibliotek.no - Del erfaringar med bøker som har falle i smak hos gutar (eller jenter)

Gruppearbeid

Etter at dere har sett webinaret om leseinteresse og fylt ut kartlegginsskjemaet, og deretter valgt ut ett av de tre webinarene over, sett dere sammen i grupper eller team for å planlegge deres arbeid med leseinteresse og leselyst for høsten:

  • Velg dere et tema dere syns er hensiktsmessig å jobbe med for deres trinn/team.
  • Sett dere realistiske mål
  • Bli enige om hvordan dere ønsker jobbe videre på trinnet/i teamet med dette.
  • Lag en tiltaksplan for høsten om hvordan dette målet skal nås.

Etter å ha arbeidet med planlegging i grupper/team, kom sammen i plenum igjen. Nå kan de ulike gruppene presentere de ulike målene og tiltakene, diskuter deretter om noen av målene bør være felles for hele skolen eller om noen ting passer bedre for de ulike trinnene.