Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!
Leseprisen skal skape oppmerksomhet om alt det gode arbeidet norske skoler, lærere og elever gjør med lesing. Prisen skal motivere og inspirere andre skoler til å jobbe systematisk og godt med språk og lesing.
Vi vil derfor gjerne høre fra dere som har gjort et arbeid dere er stolte av, og som dere har lyst å fortelle andre skoler om. Vi ønsker oss gode eksempler på lesing i mange fag, og i ulike sammenhenger! Kanskje vinner dere Leseprisen 2025?
Slik kan dere delta:
Beskriv og dokumenter leseprosjektet med tekst og evt. bilder (maks. 5–10 sider).
Send det til lesesenteret@uis.no innen 20. februar 2025.
Skriv Leseprisen 2025 i emnefeltet.
Vinneren av Leseprisen 2025 blir bli annonsert under Nasjonal konferanse om lesing, som foregår 7.-8. april i Stavanger. Vinnerskolen får et gavekort til innkjøp av bøker til skolebiblioteket, og omtale av prosjektet.
Vi gleder oss til å få mange gode bidrag!
Les mer fra Nasjonalt lesesenter:
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Desembertema i SFO: Vinterverksted
I denne månedens tema finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet vinterverksted. Husk også å sende oss deres ...
Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle
Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...
Sprell: Det digitale biblioteket
I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Engasjer - lesekurs for mellomtrinnet
Alle barneskoler i landet vil få tilsendt et sett av lesekurset Engasjer! Lesekurset vektlegger eksplisitt undervisning ...
Nå skal lesegleden opp i SFO!
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter s...
Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...
– Lesing er ofte kaotisk
– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...
Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid
Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasse...
Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn
Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. S...
Frokostmøte i Lillestrøm: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Fredag 23. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Lillestrøm. Spørsmålet vi ...
Frokostmøte i Sandvika: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Torsdag 22. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon hotel Oslofjord i Sandvika. ...
Frokostmøte i Oslo: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i...
Forskningsnettverk på muntlighet i morsmålsfaget (MuMo)
Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å de...
Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen
Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...
Tid for lesing!
Sammen må vi bedre leseferdighetene til norske elever. På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og k...
Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...
Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...