Bor gratis på campus mot å leve bærekraftig

Syed Aqib Ali bor sentralt på campus uten å betale ett eneste øre i leie og strøm. Masterstudenten bor gratis mot at han legger om livsstilen sin.

Ung mann foran grønn bolig
I et halvt år får Syed Aqib Ali bo gratis i MyBox. Til høsten kan nye masterstudenter flytte inn.

Syed Aqib Ali har måttet endre dusjevanene sine. Etter 5–6 minutter er det bare kaldt vann igjen i springen. Varmtvannstanken fyller 28 liter.

– Jeg har blitt vant til det. Den lille tanken hjelper meg å utnytte vannet mer effektiv, sier masterstudenten ved Handelshøgskolen ved UiS.

Han bor på 26 kvadratmeter og har en liten stue med tv, en kjøkken-krok, bad, skapseksjon og soverom med kontorplass.

– Det er nok plass. Her har jeg alt jeg trenger.

Leiligheten Syed bor i er en av fem leiligheter i det såkalte MyBox-huset like ved Studentenes hus på campus Ullandhaug.

Bygget er satt sammen av 6 containere og ble opprinnelig bygget for å teste ut muligheten for å lage enkle, rimelige og plass- og energieffektive studenthybler.

Bygget har en hvit og grønn fasade og er utrustet med solcellepanel på taket og en vindturbin som nærmeste nabo.

Ung mann i svart t-skjorter
Syed Aqib Ali er masterstudent ved Handelshøgskolen.

Etter at de ble satt opp i 2013 har det lille leilighetskomplekset sentralt på campus blitt oppgradert med vindturbiner, batterilagring og smarthusløsninger for å redusere både energiforbruket og avhengigheten av eksterne energikilder.

Tilbud til masterstudenter

Denne våren inviterte forskningsprosjektet Future Energy Hub på Universitetet i Stavanger masterstudenter til å bo gratis i 6 måneder mens de skriver på masteroppgaven sin.

Motytelsen er at studentene skal gjøre leilighetene enda mer miljøvennlige.

– Vi ønsket å få med oss entusiastiske og kreative studenter som skriver oppgave knyttet til bærekraft og som også er villige til å eksperimentere med å redusere sitt eget klima-avtrykk, forklarer Anders Riel Müller.

Han leder Future Energy Hub og fasiliterer ordningen sammen med innovasjonshuset Lyspæren ved UiS.

Riel Müller er svært fornøyd med vårens beboere – masterstudenten Syed Aqib Ali ved Handelshøgskolen og arkitektstudent Efe Uzum ved by- og regionplanlegging ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultetet.

Uzum skal blant annet sammenligne klimagassutslippene fra transporten til de som bor på campus med de som bor i byen. Er det slik at de som bor på campus har lavere transport-utslipp enn de som bor i sentrum?

Målet er at Syed Aqib Ali og Efe Uzum – og framtidige studenter – skal være med på å finne fram til løsninger som er energi-effektive og livsstilsendrende og som bidrar til at MyBox-huset blir enda grønnere.

Våren 2023 er to leiligheter i MyBox-huset dedikert til dette prosjektet. Høsten 2024 håper Riel Müller å kunne ta i bruk alle de fire leilighetene.

– Vi har alle en lang vei å gå for å nå målet om netto nullutslipp fra egen bolig og det å leve mer bærekraftig. Derfor inviterer vi kreative og engasjerte studenter om hjelp, forteller Riel Müller.

Studentene som er valgt ut til utfordringen fåt tilgang til midler på 25.000 kroner til bruk på forbedringer, utstyr og andre aktiviteter knyttet til prosjektet. Syed Aqib Ali har blant annet valgt å bruke noe midler på å installere en bedre varmekilde og gjøre det mulig å regulere temperaturen i rommet.

Ung mann ved laptop
Her er arbeidsplassen til Syed Aqib Ali som heller ikke har lang vei til Universitetsbiblioteket og lesesalene.

Skal inspirere andre til grønn livsstil

– Dette var et veldig bra tilbud, sier Syed Aqib Ali og viser oss rundt i leiligheten. Fram til januar 2023 bodde han i en SiS-bolig.

– SiS-boligen delte jeg med andre og det ble altfor sosialt, ler Syed som ikke kan takke nei til gjester.

– Å bo i et kollektiv er veldig hyggelig, men det tar også mye tid. Jeg tenkte at nå vil jeg oppleve hvordan det er å bo alene, som en nordmann, smiler Syed.

– Og så skulle jeg jo denne våren uansett konsentrere meg om en masteroppgave om hvordan markedsføre bærekraftig livsstil på en effektiv måte. Så det passet perfekt å skjerme seg litt, forklarer Syed.

Syeds masteroppgave handler om hvordan man kan oppmuntre folk til å leve mer miljøvennlig. Han sammenligner blant annet flere universiteter og ser på hvordan de jobber med holdningsskapende arbeid, og han ser spesielt på ulike sosiale mediekanaler som UiS bruker for å kommunisere bærekraft.

Andra Riandita ved Handelshøgskolen er veileder.

Tekst og foto: Karen Anne Okstad

UiS har grønn omstilling som et sentralt satsningsområde. Det preger både livet på campus, utdanningene og forskningen til universitetet.