Hege Rangnes

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24131

Bio

Jeg er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Lesesenteret. Jeg disputerte i september 2021 med en  avhandling hvor jeg undersøkte mellomtrinnlæreres forståelse av undervisning som støtter elevenes utvikling av akademisk språk i samtaler om tekster. Mine interesser er knyttet til språkopplæring som en integrert del av leseopplæringen - både for elever med norsk som  førstespråk og for elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar i en forskergruppe hvor vi arbeider med å utvikle modeller for språktrening ved bruk av språkteknologi. I tillegg er jeg prosjektleder for et tre-årig skoleutviklingsprosjekt ved en skole med hovedvekt av elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar også i forskningsprosjektet  Partners in practice. I dette prosjektet samarbeider forskere, skoler og lærerutdanninger om å utvikle skolens praksis med fokus på dialogisk undervisning og elevmedvirkning. Jeg er også involvert i det NRF-finansierte innovasjonsprosjektet DigUp som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. I prosjektet AdaptVurder er jeg involvert i utvikling av ressurser for pedagogisk oppfølging av prøveresultater fra en adaptiv leseprøve for 3. trinn. Jeg har utviklet flere ressurser for læreres kompetanseutvikling, blant annet en  kompetansepakke i Språkløyper.

Jeg har emneansvar for den samlingsbaserte videreutdanningen Andrespråkspedagogikk (30 studiepoeng) ved Lesesenteret, og jeg veileder studenter både på bachelor- og masternivå. 

Jeg har bakgrunn som lærer i mange år på en flerkulturell skole.

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Rangnes, Hege

      (2021)

      "Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet". En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-8439-016-1.

  • Formidling
    • Rangnes, Hege

      (2022)

      “Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet” Læreres arbeid med fagtekster i språkheterogene klasserom .

      Nasjonal konferanse om lesing 2022;

      2022-04-04 - 2022-04-05.

    • Rangnes, Hege

      (2022)

      Læreres forståelse av støtte til flerspråklige elevers tekstforståelse på 5.–7. trinn.

      Nordand 15 Conference 2022;

      2022-05-24 - 2022-05-26.

    • Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

      MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Wagner, Åse Kari H.; Rangnes, Hege; Jensen, Ingeborg Marie

      (2022)

      Lærere og elevers forståelse av praksis og roller i norskfaget.

      Skriv! Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Rangnes, Hege; Bakken, Arild Michel

      (2022)

      Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. En pedagogisk ressurs for å støtte elevers språk- og leseutvikling i samtaler om tekster (under arbeid).

      Nettverkssamling Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Rongved, Elisabeth; Rangnes, Hege

      (2021)

      Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

    • Ofstad, Sissel; Rangnes, Hege

      (2021)

      Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

    • Rangnes, Hege

      (2021)

      Språksnakk.

    • Rangnes, Hege

      (2018)

      Å lese fagtekster. Læreres identifiserte utfordringer for flerspråklige elevers tilgang til fagtekster i samfunnsfag på mellomtrinnet.

      Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives;

      2018-05-07 - 2018-05-08.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

      NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring;

      2018-10-11 - 2018-10-12.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.

      The 19th Annual AEA-Europa Conference;

      2018-11-07 - 2018-11-10.

    • Rangnes, Hege

      (2018)

      Flerspråklige elevers tekstforståelse i samtale om fagtekster.

      Muntlighet i Vest;

      2018-10-25 - 2018-10-26.

    • Rangnes, Hege; Sædberg, Leif Tore

      (2018)

      Korleis arbeider lærarar med fagtekster i undervising for fleirspråklege elevar?.
    • Rangnes, Hege

      (2017)

      How do teachers engage second language learners in challenging dialogues about expository texts?.

      Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Rangnes, Hege

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

      Introduksjonsamling Språkløyper;

      2016-04-25 - 2016-04-28.

    • Rangnes, Hege; Aasen, Marit

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

      Nasjonal lesekonferanse;

      2016-03-14 - 2016-03-15.

    • Rangnes, Hege

      (2015)

      Å tilrettelegge leseopplæringen til elever med norsk som andrespråk.

      Kompetanse for kvalitet - videreutdanning for lærere;

      2015-11-26.

    • Rangnes, Hege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik

      (2015)

      Arbeid med ord.

      Introduksjonssamling for Språkløyper;

      2015-10-29.

    • Rangnes, Hege

      (2015)

      Å velge ut nyttige ord fra en tekst.

      Nettbasert kompetanseutviklingsprogram;

      2015-10-29 - .

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway