Hege Rangnes
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Bio
Jeg er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Lesesenteret. Jeg disputerte i september 2021 med en avhandling hvor jeg undersøkte mellomtrinnlæreres forståelse av undervisning som støtter elevenes utvikling av akademisk språk i samtaler om tekster. Mine interesser er knyttet til språkopplæring som en integrert del av leseopplæringen - både for elever med norsk som førstespråk og for elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar i en forskergruppe hvor vi arbeider med å utvikle modeller for språktrening ved bruk av språkteknologi. I tillegg er jeg prosjektleder for et tre-årig skoleutviklingsprosjekt ved en skole med hovedvekt av elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar også i forskningsprosjektet Partners in practice. I dette prosjektet samarbeider forskere, skoler og lærerutdanninger om å utvikle skolens praksis med fokus på dialogisk undervisning og elevmedvirkning. Jeg er også involvert i det NRF-finansierte innovasjonsprosjektet DigUp som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. I prosjektet AdaptVurder er jeg involvert i utvikling av ressurser for pedagogisk oppfølging av prøveresultater fra en adaptiv leseprøve for 3. trinn. Jeg har utviklet flere ressurser for læreres kompetanseutvikling, blant annet en kompetansepakke i Språkløyper.
Jeg har emneansvar for den samlingsbaserte videreutdanningen Andrespråkspedagogikk (30 studiepoeng) ved Lesesenteret, og jeg veileder studenter både på bachelor- og masternivå.
Jeg har bakgrunn som lærer i mange år på en flerkulturell skole.