Hopp til hovedinnhold

Hege Rangnes

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24131
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Rangnes, Hege

      (2021)

      Læreres oppfølging av elevytringer i samtaler om ord og fagtekster i språkheterogene klasserom på 6. trinn.

      Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

      ISSN 0809-9227.

      Volum 16.

      Hefte 2.

      s.157-172.

      DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2021-02-04

    • Rangnes, Hege

      (2019)

      Facilitating Second-language Learners’ Access to Expository Texts: Teachers’ Understanding of the Challenges Involved .

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 19.

      s.1-27.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.16

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 12.

      Hefte 4.

      DOI: 10.5617/adno.6282

  • Bøker og kapitler
    • Rangnes, Hege

      (2021)

      "Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet". En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn.

      Universitetet i Stavanger

      ISBN 978-82-8439-016-1.

  • Formidling
    • Ofstad, Sissel; Rangnes, Hege

      (2021)

      Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

    • Rongved, Elisabeth; Rangnes, Hege

      (2021)

      Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

    • Rangnes, Hege

      (2021)

      Språksnakk.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

    • Rangnes, Hege

      (2018)

      Flerspråklige elevers tekstforståelse i samtale om fagtekster.

    • Rangnes, Hege

      (2018)

      Å lese fagtekster. Læreres identifiserte utfordringer for flerspråklige elevers tilgang til fagtekster i samfunnsfag på mellomtrinnet.

    • Rangnes, Hege; Sædberg, Leif Tore

      (2018)

      Korleis arbeider lærarar med fagtekster i undervising for fleirspråklege elevar?.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.

    • Rangnes, Hege

      (2017)

      How do teachers engage second language learners in challenging dialogues about expository texts?.

    • Rangnes, Hege; Aasen, Marit

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

    • Rangnes, Hege

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

    • Rangnes, Hege

      (2015)

      Å velge ut nyttige ord fra en tekst.

    • Rangnes, Hege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik

      (2015)

      Arbeid med ord.

    • Rangnes, Hege

      (2015)

      Å tilrettelegge leseopplæringen til elever med norsk som andrespråk.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Rangnes, Hege; Aasen, Marit

      (2017)

      Arbeid med språk og vokabular.

    • Rangnes, Hege

      (2016)

      Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1, Språkløyper.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway