Finn innhold
Vis 80 treff
Nyhet
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta som eit samarbeid mellom Lesesenteret og Gjesdal i regional ordning for kompetanseutvikling. For dei tilsette i Oltedal barnehage gav meir kunnskap god grobotn for å utvikla ny praksis.
Nyhet
Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.
Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
På disse sidene finner du ressurser du kan bruke når du vil jobbe med leseaktiviteter og språkutviklende aktiviteter i barnehagen.
Til inspirasjon har vi laget seks korte filmer hvor foreldre og barnehagebarn leser sammen - på ulike morsmål.
Bør du velge papirbok eller en bok-app når du skal lese høyt i barnehagen? Det kommer an på hva som er formålet med lesingen.
Nasjonal konferanse om lesing 2021: "Gode leseopplevelser i barnehage og skole" gikk digitalt. Her finner du konferansen hvis du vil se den nå!
Nyhet
Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli lest for. Så bestemte barnehagen seg for å gjøre bøkene mer tilgjengelige. Effekten lot ikke vente på seg.
I to filmar frå Ølensjøen FUS barnehage ser vi korleis dei tilsette har forstått verdien av å formidla bøker om igjen. Til glede for barna finn dei vaksne nye og spennande måtar å fortelja historia på.
Jobb sammen i kollegiet med gratis kompetanseutviklingspakker utviklet av Lesesenteret og Skrivesenteret. Språkløyper er et tilbud til alle norske barnehager, grunnskole og videregående skole.
Det kommer an på hva som er formålet med lesingen, mener forskere fra Lesesenteret.
Språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter, og guttene kan derfor få mindre språklig stimulering. - Vi skylder guttene å møte dem på deres egne arenaer, og tilby språkaktiviteter på deres premisser, sier forsker.
Ved hjelp av leselogg kan vi på en systematisk måte få oversikt over hvilke barn som er med, hvilke bøker og lesemåter som engasjerer, og på hvilke måter barna deltar.
Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også retter blikket mot barnehagen.
Studenter ved Barns språkutvikling og språklæring 2 ved Universitetet i Stavanger gir et teoretisk grunnlag og konkrete tips til barnehagens språkarbeid.
Sulten på kunnskap? Her finner du en rekke gode fagartikler og bøker om lesing som passer særlig godt for deg som jobber på ungdomsskolen!
Det er mye som tyder på at språkaktivitetene i barnehagen appellerer mest til jentene. Professor Trude Hoel har gode råd om hvordan barnehagepersonalet kan nå frem til guttene i større grad.
Veiledninger med metodiske arbeidsmåter knyttet til forebyggende og fagspesifikke tiltak innen språk, lesing og/eller skriving.
Made by Ramsalt Lab and Sopra Steria